رتبه‌بندی ابزارهای روابط عمومی بر مبنای مدل AIDA در بخش تولیدی صنعت ورزش با روش AHP

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشگاه تهران

2 کارشناس ارشد دانشگاه تهران

چکیده

روابط عمومی یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در سرنوشت هر سازمان و از ارکان جدائی ناپذیر آن است. بوضوح می‌توان دریافت که یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین وظایف روابط عمومی‌ها در بعد برون سازمانی، برقراری ارتباطی صحیح و اندیشمندانه بر پایۀ عقل و خرد با رسانه‌های جمعی است. با توجه نقش بسیار حیاتی و مهم روابط عمومی در رساندن پیام سازمان به مخاطبان، هدف این مقاله رتبه‌بندی ابزارهای روابط عمومی و انتخاب مناسب‌ترین آنها برای بخش تولیدی صنعت ورزش است، بدین منظور، نظرات30 مدیر بازاریابی شرکت­های تولیدکنندۀ محصولات ورزشی، از طریق پاسخگویی به پرسشنامه­ محقق­ساخته بر مبنای مدل AIDA، جمع‌آوری شد. روایی(صوری، محتوایی) پرسشنامه توسط متخصصان تأیید و پایایی آنها به­ خاطر نرخ ناسازگاری پرسشنامه­ها که کمتر از1/0 بود، تأیید گردید. جهت تحلیل داده­ها از روش  AHPو نرم­افزارExpert choice 11)) استفاده شد که نتایج نشان داد در سطح چهارم برگزاری سمینار و کنفرانس، از نظر ایجاد آگاهی، ایجاد علاقه و تمایل و سوق دادن مشتریان به خرید، بیشترین اهمیت را میان سایر ابزارهای روابط عمومی داشت. نتایج در سطح سوم برمبنای مدل AIDA نشان داد که از نظر ایجاد آگاهی، تبلیغات با ضریب اولویت(360/0) و روابط عمومی با ضریب اولویت(334/0)، از نظر ایجاد علاقه و تمایل، پیشبرد فروش با ضریب اولویت(359/0)، از نظر سوق دادن مشتریان به خرید، فروش شخصی با ضریب اولویت(440/0) اهمیت بیشتری داشتند.

کلیدواژه‌ها


  1.  

    1. آذر، عادل و معماریانی ،عزیزالله(1374)، AHP تکنیکی نوین برای تصمیم گیری گروهی ،مجله دانش مدیریت ،شماره 27و28
    2. اسمعیلی، نرگس؛ خبیری، محمد؛ مهرگان، محمدرضا؛ محمدی، سردار (1390)، بررسی و انتخاب آمیخته ترویج مناسب لیگ برتر فوتبال کشور  با استفاده از روش.AHP. پژوهش در علوم ورزشی در دست چاپ.
    3. بهروان، حسن؛ سعیدی، رقیه(1387)، رضایت کارکنان از عملکرد روابط عمومی شرکت گاز استان خراسان رضویو مجله علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، شماره 2، ص 165-177.
    4. جی،کلایتون استولد؛ استفن دبلیو، دیتور؛ اسکات ای، برانولد( 1388)، روابط عمومی ورزشی، ترجمه قاسمی، حمید؛ کشکر، سارا؛ قلعه، ناتاشا، چاپ اول، نشر علم و حرکت، تهران.
    5. حق پرست، محمد رضا(1379)، بررسی و انتخاب آمیخته ترفیع مناسب جهت شرکت های تحقیقات بازاریابی  متناسب با استفاده از روش تصمیم گیری گروهیAHP، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
    6. سفیدی، هوشمند،(1380)، روابط عمومی برتر، انتشارات آیه.
    7. صمدی، منصور، (1387)،  تعیین آمیخته ترفیع مناسب برای محصولات لبنی با روش AHP، مجله اقتصاد کشاورزی،
       شماره 64.
    8. صمدی، منصور، (1389). بررسی رابطه بین تاکتیکهای بازاریابی ارتباطی فروشگاههای زنجیرهای و رفتار خرید مشتریان. نشریه مدیریت بازرگانی؛ شماره 4.
    9. 9.      نصیری قیداری، حسن،(1380). مدیریت روابط عمومی، چاپ اول، انتشارات بهجت، تهران.

     

    1. Baus, H.M., Lesly.P. (1998). Preparations for communication. In P. Lesly, (Ed.), 
    2. berkhouse, j., & gabert, t.(1999). Community relation within major league baseball, national baseketball association, national fooball league and the national hockey league. Paper presented at the meeting of the north American society for sport management, Vancouver, Canada. 
    3. Brayley, R.E., & Mclean, D.D. (2001). Managing faincial resources in sport and leisure service organizations. Champaign IL: Sagamore.
    4. corner,B (2002) Measuring customer relationships. Marketing management, 11(3),
      10-11.
    5. Critical reflections and a research agenda, Public Relations Review, Volume33, pp;68-76.
    6. Cutlip, Scott & Center, Allen (1971), "Effective Public Relations" ,(4thed), Prentice Hall, Inc. Englewood Cliffs, New Jersey.
    7. Delpy, L. & Bosetti, H. (1998). Sport management and marketing via the World Wide Web. Sport marketing quarterly, 7(1) 21-27.
    8. Fabrice, Desmarais and Toni, Bruceb. (2008). Blurring the boundaries of sports public relations:National stereotypes as sport announcers’public relations tools, Volume 34, Issue 2, Pages 183-191.
    9. fortunato, J.(2000). Public relation strategies for creating mass media content: a case study of the national basketball association. Public relation review, 26(4), 481-497.
    10. Gary, David & Davies, Frank & Blanchard, Kevin (2004), " Does Use of Public Relations Promote a Higher Growth Rate in Small Firms?", corporate communications: an international journal, Vol. 9No. 4, 2004, pp.294-301.
    11. Hart, T. (2002). Ephilanthropy: using the internet to build support. International journal of nonprofit and voluntary sector marketing (7) 353-360.
    12. Helitzer, M.(2000). The dream job: $port$ publicity, promotion and marketing (3 rd ed). Athens, OH: University sports press.
    13. Herrera, F. Lopez, E., and Rodríguez, M.A. (2008). 'linguistic decision model for promotion mix management solved with genetic algorithms, Fuzzy Sets and Systems',  Fuzzy Sets and Systems, Vol. 131, No. 1, pp. 47-61.
    14. Ho Hsu, T., Tsai, T., Pei-Ling Chiang. (2009). Selection of the optimum promotion mix by integrating a fuzzy linguistic decision model with genetic algorithms.Information Sciences. Volume 179, Issues 1-2, 2 January, Pages 41-52.
    15. Hopwood, M. (2005) 'Applying the public relations function to the business of sport', International Journal of sports Marketing & Sponsorship,15(5) :174-188.
    16. Jackowski, M. (2001) telling advice: effective public relations is vital to successful public- private partnerships. Athletic Business, 5(25), 42-45.
    17. Jacquie L’Etang a, Jesper Falkheimer, Jairo Lugoa, (2006)Public relations and tourism:
    18. Mangold, W.G., Faulds, D.J.  (2009). The new hybrid element of the promotion mix, Business Horizons, 5(9):65-73.
    19. Mullin, B.J., Hardy, S.,& Sutton, W.A.(2000). Sport marketing (2nd ed). Champiagn, IL: Human kinetics.
    20. Nichol, W, Moynahan, P., Hall, A., & Taylor, J. (2002).Media relations in sport. Public relation review, 5(33): 211-219.
    21. Perrini, R. (2006). Corporate social responsibility: doing the most good for your company and your cause," academy of management perspectives 20: 90-93.
    22. Pitts, B.G., & Stotlar, d.k. (2002). Fundamental of sport marketing (2nd ed.). Morgantown, WV: Fitness information technology.
    23. Smith, r.d.strategic planning for public relation. (2002), Mahwah, NJ: Erlbaum.
    24. Summer ,J, Morgan ,M .( 2008). Considering the role of public relations in the creation of sporting celebrity and the management of fan. Public Relations Review. Volume 34, Issue 2, June, Pages 176-182.
    25. Sutton, W.A., McDonald, M.A., Milne, G.R.,& Cimper – man. (2001). creating and fostering fan identification in professional sports. Sport marketing Quarterly, 6(1), 15-22.
    26. Wan Woo, C.H., An, S., Ho Cho, S. (2008). Sports PR in message boards on Major League Baseball websites, Public Relations Review, Volume 34, Issue 2 Pages
      169-175.
    27. William, Anderson. (2006) Using public relations to “win” a war against a monopoly. Public Relations Review; 32.