ارائه مدل مشارکت اجتماعی سلبریتی های ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل مشارکت اجتماعی سلبریتی­ های ورزشی بود. روش پژوهش حاضر آمیخته اکتشافی (ترکیبی از روش کیفی و کمی) بود. در مرحله کیفی، از طریق مصاحبه با خبرگان آگاه از موضوع، گونه­ های مشارکت اجتماعی سلبریتی ­های ورزشی با استفاده از روش تحلیل مضمون و تکنیک دلفی در قالب 55 عامل و 7 مؤلفه شناسایی و دسته ­بندی شدند. در مرحله کمی عوامل شناسایی شده در قالب پرسشنامه پنج ارزشی لیکرت تنظیم شدند و در اختیار نمونه آماری (سلبریتی‌های ورزشی) به تعداد 278 نفر قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مدل مشارکت اجتماعی سلبریتی‌های ورزشی شامل مشارکت مذهبی، مشارکت خیریه ­ای و عام‌المنفعه، مشارکت سیاسی، مشارکت محله ­ای، مشارکت ورزشی، مشارکت رسانه­ ای و مشارکت مجازی از برازش مناسبی برخوردار بودند. با توجه به اینکه امروزه در سایر کشورها رویکرد توسعه از طریق ورزش مورد توجه قرار گرفته است، نتایج این پژوهش می ­تواند در استفاده از قدرت نرم سلبریتی ­های ورزشی با توجه به نفوذ آن ها در حوزه­ های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مؤثر باشد. همچنین مدیران ورزش کشور می‌توانند از نتایج این پژوهش برای سیاست‌گذاری و تدوین برنامه‌ی راهبردی آینده خود به منظور توسعه‌ی مشارکت اجتماعی در ورزش استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها


  • پیر هادی، نیر (1395). «بررسی مشارکت اجتماعی رسمی و غیررسمی زنان در شهر تهران»، فصلنامه زن و جامعه، 95: 137- 154.
  • ﺧﺎﻟﺪﻳان، ﻣﺤﻤﺪ؛ ﻣﺼﻄﻔﺎیی، ﻓﺮﺩﻳﻦ؛ ﺻﻤﺪﻱ، ﻣﻬﺮﺍﻥ؛ ﻛﻴﺎ، ﻓﺮﺥ (1392). «ﻧﻘﺶ ﺭﺳﺎﻧﻪﻫﺎﻱ ﺟﻤﻌﻲ ﺩﺭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻭﺭﺯش»، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﺩﺭ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﻭﺭﺯﺷﻲ، 1(2): 55-48.
  • ریتزر، جورج (1373). نظریه‌های جامعه‌شناسی در دوران معاصر، ترجمه احمد رضا غروی‌زاد، تهران، ماجد.
  • زارع، الهام؛ فرامرزی، مهسا؛ اصل؛ عباسی پارام، الناز (1399). «بررسی نقش مشارکت اجتماعات محلی در توسعه پایدار اجتماعی شهرها (مطالعه موردی: محله سنگلج تهران)»، فصلنامه معماری و شهرسازی پایدار، 6 (1): 102- 116.
  • عباسی، عاطفه؛ جعفری، علی (1399). «تأثیر کنش‌های اینستاگرامی سلبریتی‌ها بر سبک زندگی کاربران ایرانی»، فصلنامه ‏پژوهش‏های ‏ارتباطی، 27 (1): 33-55.
  • مرادی، مهدی؛ گودرزی، محمود؛ هنری، حبیب؛ رحیمی، محمد (1392). «بررسی وضعیت رسانه‌های ورزشی در توسعه و ترویج مؤلفه‌های ورزش قهرمانی»، فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی، 2 (1): 16-1.
  • نظری آزاد، معصومه؛ طالب‌پور، اکبر؛ کاشانی، مجید (1398). «تحلیل جامعه شناختی از نابرابری جنسیتی در ورزش (از منظر زنان ورزشکار قهرمان ملی)»، فصلنامه علمی پژوهشی زن و جامعه، 10 (40): 289- 316.
  • نظرویسی،حامد؛ قاسمی،حمید؛ محمدی، سردار (1395). «مقایسه محتوای برنامه‌های ورزشی رسانه‌های محلی با تأکید بر پوشش رشته‌های ورزشی»، مدیریت ارتباطات در رسانه‌های ورزشی، 4 (13): 30-38.
  • Atkinson, M., Dewittd, D. (2019). "Celebrity Issue Advocacy Mobilize Issue Publics?", Political Studiess, 67(1): 83-99.
  • Babiak, K., Mills, B., Tainsky, S., Juravich, M. (2012). "An Investigation Into Professional Athlete Philanthropy: Why Charity Is Part of the Game", Journal of Sport Management, 26: 159-176.
  • Becker, A. B. (2013). "Star power? Advocacy, receptivity, and viewpoints on celebrity involvement in issue politics", Atlantic Journal of Communication, 21(1): 1-16.
  • Behnoosh, S., Naylor, M., & Dickson, G. (2017). "Promoting sport and physical activity participation: the impact of endorser expertise and recognisability", Managing Sport and Leisure, 22(3): 214-233.
  • Bennett, L. (2014). "If we stick together we can do anything: Lady Gaga fandom, philanthropy and activism through social media", Celebrity Studies, 5(1): 138-152.
  • Centeno, D., D., G. (2015). "Constructing celebrities as political endorsers: parasocial acts, cultural power, and cultural capital", Philippine Political Science Journal, 36(2): 209-232.
  • Craig, C. (2019). "Celebrities and Environmental Activism", Media, Sustainability and Everyday Life, Palgrave Studies in Media and Environmental Communication, https://doi.org/10.1057/978-1-137-53469-9_6.
  • Douglas, H., Georgiou, A., Westbrook J. (2017). "Social Participation as an Indicator of Successful Aging: An Overview of Concepts and their Associations with Health", Australian Health Review, 41: 455-462.
  • Dodo, E. O., Lyoka, P. A., Chetty, I. G., & Goon, D. T. (2015). "An exploration of the perceptions of spiritual rituals among elite players and coaches associated with religiosity or psychological variables", African Journal for Physical, Health Education, Recreation and Dance, 21(1): 103-127.
  • Gietzen M., Gollust S., Linde J., Neumark-Sztainer D., Eisenberg, M. (2017). "A content analysis of physical activity in TV shows popular among adolescents", Research Quarterly for Exercise and Sport,88(1): 72-82.
  • Gill, R. (2017). "The Australian Football League’s social agenda", Asia Pacific Public Relations Journal, 18: 4-16.
  • Hills, S., Walker, M., Barry, A. (2018). "Sport as a vehicle for health promotion: A shared value example of corporate social responsibility", Sport Management Review, 22(1): 126-141.
  • Hoekstra, M., Dahlvik, J. (2018). "Neighbourhood participation in superdiverse contexts: comparing Amsterdam and Vienna", Urban Research and Practice, 11(4): 441-459.
  • Hsu Zen, L. (2018). "Media Coverage for Female Sports: A Review of Literature", Kinesiology, Sport Studies, and Physical Education Synthesis Projects. 60. https://digitalcommons.brockport.edu/pes_synthesis/60
  • Inoue, Y. & Havard, C.T. (2015). "Sport and disaster relief: a content analysis", Disaster Prevention and Management, 25(3): 355-368.
  • Jarvie, G. & Ahrens, S. (2019). "Sport, Homelessness, and Capability: Voices from the Street", Quest, Pages 239-251.   
  • Jeffreys, E. (2015). "Celebrity Philanthropy in Mainland China", Asian Studies Review, 39(4): 571-588.
  • Kassing, J. W., & Sanderson, J. (2010). "Fan–athlete interaction and Twitter tweeting through the Giro: A case study". International Journal of Sport Communication, 3(1): 113-128.
  • Kunkel, T., Biscaia, R., Arai, A., & Agyemang, K. (2020). "The role of self-brand connection on the relationship between athlete brand image and fan outcomes", Journal of Sport Management, 34(3): 201–216.
  • Levasseur, M., Richard, L., Gauvin, L., Raymond, E. (2010). "Inventory and analysis of definitions of social participation found in the aging literature: Proposed taxonomy of social activities", Social Science and Medicine, 71: 2141-2149.
  • Nayar, P. K. (2009). "Seeing Stars: Spectacle, Society and Celebrity Culture", New Delhi: sage Publications, 220.
  • Noh, Y. E., Shahdan, S.B. (2019). "A systematic review of religion/spirituality and sport: A psychological perspective", Psychology of Sport and Exercise.
  • https://doi.org/10.1016/ j.psychsport.2019.101603.
  • Nownes, A. J. (2012). "An experimental investigation of the effects of celebrity support for political parties in the United States", American Politics Research, 40, 476-500.
  • O’Regan, V. R. (2014). "The celebrity influence: Do people really care what they think? ", Celebrity Studies,5(4), 469-483.
  • Owaria, Y., Miyatake, N., & Kataoka, H. (2018). "Relationship between Social Participation, Physical Activity and Psychological Distress in Apparently Healthy Elderly People: A Pilot Study", Acta Med, 72(1), 31-37.
  • Palmer, C. (2019). "Charity, social justice and sporting celebrity foundations", Celebrity Studies, 1-17.
  • Rahman, M. (1993). "People's Self Development: Perspectives on Participatory Action", Research: A Journey through Experience, London, Zed Books, 1- 265.
  • Robertson, S., Zwolinsky, S., Pringle, A., McKenna, J., Daly-Smith, A., & White, A. (2013). "It is fun, fitness and football really: A process evaluation of A football-based health intervention for men", Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 5(3), 419–439.
  • Seitz, M. W., Sagas, M., & Connaughton, D. P. (2014). "Religion and college athletics: Antecedents and consequences of student-athletes’ perceived religious well-being", Journal for the Study of Sports and Athletes in Education, 8(3), 213-234.
  • Schulenkorf, N. (2017). "Managing sport for development: Reflections and outlook", Sport Management Review, 20(3), 243-251.
  • Su, Y., Baker, B., Doyle, J. P., & Kunkel, T. (2020). "Rise of an athlete brand: Factors influencing the social media following of athletes", Sport Marketing Quarterly, 29(1), 32-45.
  • https://doi.org/10.1080/00336297.2018.1552160
  • Takagi, D., Kondo, K., & Kawachi, I. (2013). "Social participation and mental health: moderating effects of gender", social role and rurality, BMC Public Health, 13, 18-35.
  • Usher, B. (2015). "Twitter and the celebrity interview", Celebrity Studies, 6(3), 306-321.
  • Verriet, J. (2020). "Representing embodied expertise: anorexia and the celebrity athlete’s lifestyle advice", Celebrity Studies. https://doi.org/10.1080/19392397.2020.1760908
  • VanderWeele, T. J. (2017). "Religious communities and human flourishing", Current Directions in Psychological Science, 26, 476-481.
  • Warner, S., Dixon, D. (2011). "Understanding Sense of Community from the Athlete’s Perspective", Journal of Sport Management, 25, 257-271.
  • Welty Peachey, J., et al. (2014). "Managing impact: Leveraging sacred spaces and community celebration to maximize social capital at a sport-for-development event", Sport Management Review, http:// dx.doi.org/10.1016/j.smr.2014.05.003
  • Yoo, J., Lee, H. & Jin, Y. (2018). "Effects of Celebrity Credibility on Country’s Reputation: A Comparison of an Olympic Star and a Political Leader", Corporate Reputation Review, Palgrave Macmillan, 21(3), 127-136.