روایت‌پژوهی فرآیند بروز رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان ورزشکار همدانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.

2 دانشیار، مرکز تحقیقات طب ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.

3 استادیار، مرکز تحقیقات طب ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران

4 دانشیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

10.22084/smms.2021.24740.2915

چکیده

هدف از تحقیق حاضر بررسی فرآیند بروز رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان ورزشکار همدانی بود. تحقیق حاضر به لحاظ روش‌شناسی از نوع کیفی است و از میان روش‌های موجود در تحقیقات کیفی از تحلیل روایت به‌منظور کشف فرایندهایی که منجر به بروز رفتارهای پرخطر در بین دانش‌آموزان ورزشکار همدانی می‌شود، استفاده شده است. این تحلیل کمک می‌کند تا پیشینه‌ی زندگی این دانش‌آموزان شناسایی شود و در نهایت مدل فرایندی بروز رفتارهای پرخطر استخراج شود. مشارکت‌کنندگان این تحقیق را دانش‌آموزان پسر ورزشکار، دوره اول متوسطه شهر همدان که در کمیته انضباطی سازمان آموزش و پرورش شهر همدان دارای پرونده انضباطی بودند تشکیل می‌دادند این افراد به صورت هدفمند انتخاب شدند و داده ها بعد از اجرای 21 مصاحبه به اشباع نظری رسید. برای گردآوری اطلاعات در این تحقیق از ابزار مصاحبه نیمه‌ساختار یافته و جهت ارزیابی روایی یافته‌ها از معیارهای اسکینر و همکاران (2014) استفاده شد. همچنین جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از فرایند کدگذاری مبتنی بر دستورالعمل تحقیقات روایت‌پژوهی براون و کلارک (2006) که روایت‌پژوهی را به مثابه آنالیز موضوعی می‌دادند و برای تحلیل اطلاعات آن رویکرد تحلیل تماتیک را پیشنهاد کرده‌اند، استفاده شد. یافته‌ها نشان داد بروز رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان ورزشکار تابع 50 مفهوم اولیه، 9 مضمون فرعی و 2 مضمون اصلی است. مطابق با نتایج تحقیق برخی از این عوامل متعلق به نظام درون خانواده و برخی دیگر نیز تابع شرایط و موقعیت‌های بیرونی است که به باور مشارکت‌کنندگان در تحقیق در شکل‌گیری رفتارهای پرخطر نزد آن‌ها نقش داشته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات