مدل ساختاری- تفسیری عوامل مؤثر بر موفقیت کسب ‌و‌کارهای کوچک و متوسط ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.

10.22084/smms.2021.22762.2703

چکیده

امروزه صنعت ورزش یکی از صنایع جذاب و پرمخاطب به‌شمار می‌رود که در سال‌های اخیر، رشد سریع بنگاه‌های کوچک ‌و متوسط را در پی داشته است. علی‌رغم اهمیت این شرکت‌ها در اشتغال‌زایی خلق ارزش و ثروت، شاهد شکست این کسب‌وکارها به‌‌‌ویژه در سال‌های اولیه‌ی شکل‌گیری آن‌ها هستیم. از این‌رو، هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط (SMEs) ورزشی و ارائه مدلِ ساختاری-تفسیری (ISM) این عوامل است. مدل‌سازی ساختاری تفسیری روشی برای طراحی الگوی روابط پیچیده و چندگانه میان متغیرهای یک پدیده است. بنابراین، ابتدا با مرور ادبیات تحقیق، عوامل مؤثر بر موفقیت کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط شامل 12 عامل مالی و تأمین سرمایه، تکنولوژی، ساختار قانونی، نیروی رقابتی پورتر (رقبا، همکاران، مشتریان)، ساختارحمایتی، کیفیت محصولات، منابع انسانی، بازاریابی و مشتری‌مداری، طرح کسب‌و‌کار و برنامه‌ی راهبردی، ساختار آموزش، ویژگی‌های مدیریتی و سهم ‌ِبازار استخراج شده است. سپس، با بهره‌گیری از نظر خبرگان و با استفاده از روش مدل‌سازی ساختاری- تفسیری روابط بین این عوامل شناسایی و مدلِ تعاملی آن ترسیم شده است. مدل‌ ساختاری- تفسیری این عوامل حاکی از آن است که سه عامل مالی و تأمین سرمایه، ساختار قانونی و ساختارحمایتی به‌عنوان متغیرهای کلیدی مؤثر بر موفقیت کسب‌وکارهای ورزشی و سنگ زیربنای مدل تعاملی بوده که دارای بیشترین اثرگذاری و کمترین اثرپذیری هستند. در نهایت، به‌منظور تسریع در رشد موفقیت کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط ورزشی پیشنهاداتی برای تقویت این عوامل ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • ایراندوست، عبدالله؛ قوامی‌پور، محسن؛ ابراهیم‌نژاد، روح‌اله؛ حسین‌پور، داوود (1392). «عوامل کلیدی اثرگذار بر موفقیت کسب‌وکارهای خانوادگی اولویت‌بندی با روش تحلیل شبکه‌ای». فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 6(2): 55-74.
  • آذر، عادل؛ صادقی، آرش؛ کردنائیج، اسداله (1391). «اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط حوزه فناوری برتر -رویکرد فرآیند تحلیل شبکه‌ای فازی»، توسعه کار آفرینی، 2 (5): 184-165.
  • پارساپور، سارا؛ براتی، جواد؛ رسول‌زاده، مریم (1396). «عوامل اثرگذار بر پایداری بنگاه‌های کوچک و کارآفرین مورد مطالعه: بنگاه‌های صنعتی شهرستان مشهد». فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 10(1): 41-60.
  • تجلی اردکانی، مریم (1396). «شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر موفقیت بنگاه‌های کوچک و متوسط در استان فارس»، یازدهمین کنگره ملی پیشگامان پیشرفت، تهران.
  • دهقان دهنوی، حسن؛ نصیریان، محمد؛ تهامی، سید محمدباقر (1396). «شناسایی و دسته‌بندی عوامل موفقیت شرکت‌های کوچک و متوسط»، اولین کنفرانس ملی اندیشه‌های نوین در مدیریت کسب و کار، تهران.
  • رحیمی، امیر؛ علی‌دوست قهفرخی، ابراهیم (1397). «شناسایی میزان تأثیر بازاریابی کارآفرینانه در ایجاد و ارتقای عملکرد بنگاه‌های کوچک و متوسط ورزشی». رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 6 (23): 23-31.
  • رضائی، روح اله؛ صفا، لیلا (1395) «عوامل اثرگذار بر توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط کشاورزی در استان زنجان». اقتصاد فضا و توسعه روستایی، ۵ (۱۸): ۱۴۱-۱۶۳.
  • رضوی، سید محمدجواد؛ قهرمان تبریزی، کوروش؛ زارعی محمودآبادی، محمد (1395). «شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر کارآفرینی در ورزش با رویکرد منسجم تحلیل چند معیاره و کپ‌لند». پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 12 (23): 130-113.
  • سهرابی، روح‌اله؛ رستمی، مجتبی (1397). «شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر ارتقاء قابلیت‌های پویا در صنایع کوچک و متوسط (مطالعه موردی صنایع کردستان)». با استفاده از مدل (ISM) و مدل (DEMATEL) پژوهشنامه بازرگانی، 22(88): 155-179.
  • شاهبندرزاده، حمید و یاحسینی، سیده فاطمه (1392). «عوامل اثرگذار بر موفقیت کسب وکارهای کوچک و متوسط در بدو تأسیس»، همایش ملی مدیریت بازرگانی با محوریت: کسب و کارهای کارآفرینانه و اقتصاد دانش بنیان، رامسر.
  • غلامی، علی‌نقی؛ زارع، علیرضا؛ قلاوند، اکبر؛ شیرالی، رضوان (1396). «بررسی عوامل مؤثر بر شکل‌گیری بنگاه‌های کوچک و متوسط در صنعت ورزش کشور». فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 6(2): 57-66.
  • غنجی، مستانه؛ خشنودی‌فر، زهرا (1395). «تحلیل عوامل مؤثر بر موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط کارآفرینی در بخش کشاورزی»، فصلنامه مدیریت کسب و کار، پیاپی ۲۹: 17-1.
  • فروغی‌پور، حمید؛ مظفری، سید امیراحمد؛ اشرف گنجویی، فریده (1386). «ارزیابی و معرفی مهم‌ترین اولویت‌های کارآفرینی در ورزش از دیدگاه دست اندرکاران ورزش کشور»، پژوهش در علوم ورزشی، 5 (16): 68-55.
  • قدسی، فهیم (1390). بررسی عوامل مؤثر بر ماندگاری بر کسب و کارهای کوچک و متوسط. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
  • کاتب، مهدی (1392). «شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر رشد بنگاه‌های کوچک و متوسط (SMEs) صادر‌کننده فرش». نشریه علمی- پژوهشی گلجام. ۹ (۲۳): ۲۹-۴۴.
  • کریمی، آصف؛ بانکی‌پور، بهزاد؛ احمدپور داریانی، محمود (1393). «تحلیل سازوکارهای توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط (مورد مطالعه: کسب و کارهای کوچک و متوسط قزوین)». فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 7(2): 305-326.
  • کمالی سیدبیگلو، میرتوحید؛ تقی‌زاده، رحیم (1396). «شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر موفقیت بنگاه‌های کوچک و متوسط با استفاده از فرایند تحلیل شبکه‌ای فازی مطالعه موردی: بنگاه‌های مستقر در نواحی و شهرک‌های صنعتی شهرستان ارومیه». مجلس و راهبرد، 24(91): 291-318.
  • گلقندشتی، مریم؛ آقابابایی، محمدابراهیم (1397). «تأثیر منابع تأمین مالی بر رشد شرکت‌های کوچک و متوسط پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران». اقتصاد مالی، 12(44): 143-160.
  • محمدکاظمی، رضا؛ زعفریان، رضا؛ خدایاری، عباس؛ جوادی‌نیا، مهران (1393). «شناسایی فرصت‌های کسب وکار کارآفرینانه در صنعت ورزش با رویکرد فناوری اطلاعات»، فصلنامه توسعه کارآفرینی، 7 (22): 95-112.
  • محمدکاظمی، رضا؛ یاور، امیدی (1389). «کارآفرینی ورزشی: رویکرد نوظهور در کارآفرینی و مدیریت ورزش». پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی دانشگاه تربیت معلم (علوم حرکتی و ورزش سابق)، 2، 18: 47-63.
  • مصطفی‌زاده، آرمین (1394). الگوی تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط، تحلیلی بر مفهوم و اهمیت تأمین مالی بنگاه های کوچک و متوسط. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اقتصادی.
  • ملاشاهی، غلامعباس؛ ظریفیان، شاپور (1394). «عوامل مؤثر بر موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط زراعی و باغی شهرستان زابل». تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 46(4): 737-748.
  • ملکی، طاهره؛ گلپرور، پرویز، ظریفیان، شاپور (1396). «عوامل بازدارنده توسعه کسب‌وکارهای خرد در مناطق روستایی (مورد مطالعه: دهستان گویجه‌بئل بخش مرکزی شهرستان اهر). راهبردهای توسعه روستایی، 4(3): 317-333.
  • نوبخت، فرزاد؛ احسانی، محمد؛ کوزه‌چیان، هاشم؛ امیری، مجتبی (1393). عوامل مؤثر بر موفقیت کسب و کارهای متوسط و کوچک ورزش در ایران»، مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 14 (28): 18-1.
  • Ahonen, A. (2019). Entrepreneurial growth in elite team sport SME’s in Finland. Journal of Entrepreneurship and Public Policy, 8(1): 22-39.
  • Arasti, Z., Zandi, F. & Bahmani, N. (2014). “Business failure factors in Iranian SMEs: Do successful and unsuccessful entrepreneurs have different viewpoints?”. J Glob Entrepr Res 4, 10.
  • Ball, S. (2005). “The importance of entrepreneurship to hospitality, leisure, sport and tourism”. Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Network, 1: 1-14.
  • Bas, D., Martin M., Pollack C. and Venne R. (2020). “The impact of COVID-19 on sport, physical activity and well-being and its effects on social developmen”. United Nations Department of Economic and Social Affairs, Policy Brief, 73.
  • Chuthamas Ch. & Islam, Md. Aminul & Keawchana, Thiyada & Hasliza, Dayang & Muhd Yusuf, Dayang. (2011). “Factors Affecting Business Success of Small & Medium Enterprises (SMEs) in Thailand”. Asian Social Science. 7.
  • Jasra, Javed & Khan, Muhammad & Hunjra, Ahmed & Rehman, Aziz & Azam, Rauf. (2011). “Determinants of Business Success of Small and Medium Enterprises”. International Journal of Business and Social Science. 2: 274 - 280.
  • Kemayel L. (2015). “Success Factors of Lebanese SMEs: An Empirical Study.” Social and Behavioral Sciences 195: 1123-1128.
  • Kerdpitak, C., Thongrawd, C., Maneesawangwong, N., & Junktanasombut, M. (2019). What determine the innovation performance of Sports SMEs in Thailand? Journal of Human Sport and Exercise, 14(5proc), S2172-S2186. doi:https://doi.org/10.14198/jhse.2019.14.Proc5.37
  • Lampadarios, E. (2015). Critical Success Factors (CSFs) for Small Medium Enterprises (SMEs): An Empirical Study in the UK Chemical Distribution Industry (Doctoral dissertation, Leeds Beckett University).
  • MohammadKazemi, R. Yadollahi Farsi, J. Zivyar, F., Panahi, F. (2013). Designing a Business Model for Educational Institutes (Chess Schools) European Journal of Scientific Research, 103 (4): 559-569.
  • Mohammadkazemi, R., Rasekh, N., Navid M. (2016). The Effect of Entrepreneurial Competencies on Innovation: A Case Study of Professional Sport Clubs, International Business Research, 9(11): 57-64.
  • Mondalizadeh, Z. (2018). “Entrepreneurship challenges in sport colleges. Journal of Entrepreneurship”, Business and Economics, 6(2): 12-28.
  • Ratten, V. (2018). “The sport industry and entrepreneurship”. Sport Entrepreneurship, 10(1): 19-33.
  • Ratten, V. (2020). “Coronavirus disease (COVID-19) and sport entrepreneurship”, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 26 (6): 1379-1388.
  • Saengchai, S., Mitprasat, M., & Jermsittiparsert, K. (2019). “How the adoption of sustainable technology affects the organizational performance of SMEs in Thai Sports industry”. Journal of Human Sport and Exercise, 14(5proc): 2157-2171.
  • Zainul Abidin, Rana & Othman, Abdul & Julienti, Lily. (2015). “Evaluating the Effect of Entrepreneurial Orientation on SME’S Performance: A Study of Sports Industry Pakistan”. Paradigms. 9: 63-77.
  • Zainul Abidin, Rana and Othman, Abdul Rahim and Abu Bakar, Lily Julienti (2016). “The impact of global mind set on firm international performance: an empirical study on sports SMEs of Pakistan”. Asian Journal of Multidisciplinary Studies, 4 (4): 42-49.