TY - JOUR ID - 3966 TI - مدل ساختاری-تفسیری عوامل مؤثر بر موفقیت کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط ورزشی JO - پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی JA - SMMS LA - fa SN - 2345-4628 AU - صادقی آرانی, زهرا AU - علی دوست قهفرخی, ابراهیم AU - احمدزاده, نفیسه AD - استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. AD - استادیار دانشگاه تهران AD - کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - IS - SP - EP - KW - کسب‌وکارهای کوچک و متوسط KW - ورزش KW - عوامل کلیدی موفقیت KW - مدل‌سازی ساختاری-تقسیری DO - 10.22084/smms.2021.22762.2703 N2 - امروزه صنعت ورزش یکی از صنایع جذاب و پرمخاطب به‌شمار می‌رود که در سال‌های اخیر، رشد سریع بنگاه‌های کوچک‌ومتوسط را در پی داشته است. علی‌رغم اهمیت این شرکت‌ها در اشتغال‌زایی خلق ارزش و ثروت، شاهد شکست این کسب‌وکارها به‌‌‌ویژه در سال‌های اولیه‌ی شکل‌گیری آن‌ها هستیم. ازاین‌رو، هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط (SMEs) ورزشی و ارائه مدلِ ساختاری-تفسیری (ISM) این عوامل است. مدل‌سازی ساخنتاری تفسیری روشی برای طراحی الگوی روابط پیچیده و چندگانه میان متغیرهای یک پدیده است. بنابراین، ابتدا با مرور ادبیات تحقیق، عوامل مؤثر بر موفقیت کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط شامل 12 عامل مالی و تأمین سرمایه، تکنولوژی، ساختار قانونی، نیروی رقابتی پورتر (رقبا،همکاران،مشتریان)، ساختارحمایتی، کیفیت محصولات، منابع انسانی، بازاریابی و مشتری‌مداری، طرح کسب‌و‌کار و برنامه‌ی راهبردی،ساختارآموزش، ویژگی‌های مدیریتی و سهم‌ِبازار استخراج شده است. سپس، با بهره‌گیری از نظر خبرگان و بااستفاده از روش مدل‌سازی ساختاری-تفسیری روابط بین این عوامل شناسایی و مدلِ تعاملی آن ترسیم شده است. مدل‌ ساختاری-تفسیری این عوامل حاکی از آن است که سه عامل مالی وتأمین سرمایه، ساختارقانونی و ساختارحمایتی به‌عنوان متغیرهای کلیدی مؤثر بر موفقیت کسب‌وکارهای ورزشی و سنگ زیربنای مدل تعاملی بوده که دارای بیشترین اثرگذاری و کمترین اثرپذیری هستند. درنهایت، به‌منظور تسریع در رشد موفقیت کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط ورزشی پیشنهاداتی برای تقویت این عوامل ارائه شده است. UR - https://smms.basu.ac.ir/article_3966.html L1 - ER -