آینده‌پژوهی ورزش دانش‌آموزی با رویکرد تحلیل ساختاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.

3 دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

10.22084/smms.2021.23170.2744

چکیده

آینده‌پژوهی مشارکت در ورزش دانش‌آموزی با رویکرد تحلیل تأثیرات متقابل هدف اصلی این پژوهش است. این رویکرد با تحلیل تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم نیروهای پیشران کلیدی ورزش دانش‌آموزی کشور برای برنامه‌ریزی در آینده به‌کار می‌رود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت، براساس روش‌های جدید علم آینده‌پژوهی، تحلیلی و اکتشافی است که با ترکیب مدل‌های کمی و کیفی انجام گرفته است. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل نخبگان اجرایی و دانشگاهی بود که درباره موضوع ورزش دانش‌آموزی، تخصص و تجربه‌ی کافی را داشتند. روش نمونه‌گیری هدفمند بود و حجم نمونه برابر با 13 نفر تعیین شد. داده‌ها از طریق پرسش‌نامه‌ی باز و مصاحبه و بررسی اسناد جمع‌آوری و از طریق وزن‌دهی پرسشنامه‌های دلفی تهیه شد. داده‌های گردآوری شده با استفاده از نرم‌افزار میک‌مک (Micmac) تحلیل شد و تجزیه و تحلیل نهایی روی 36 ماتریس بازگشتی انجام گرفت. طبق مطالعات و نظر افراد متخصص 8 مؤلفه (کالبدی 7 شاخص، فرهنگی 5 شاخص، اجتماعی 5 شاخص، اقتصادی 6 شاخص، فردی 4 شاخص، سازمانی 3 شاخص، اکولوژیکی 3 شاخص و مدیریتی 4 شاخص) به‌عنوان مؤلفه‌ها و شاخص‌های مهم در موضوع شناسایی شدند. آنچه از وضعیت صفحه پراکندگی متغیرهای مؤثر بر وضعیت آینده ورزش دانش‌آموزی می‌توان فهمید، وضعیت ناپایداری سیستم است. بیشتر متغیرها در اطراف محور قطری صفحه پراکنده‌اند. به‌غیر از چند مورد که نشان می‌دهند دارای تأثیرگذاری بالایی در سیستم است، بقیه متغیرها از وضعیت تقریباً مشابهی نسبت به یکدیگر برخوردارند. از میان 36 متغیر بررسی ‌شده در این تحقیق، 10 متغیر کلیدی مؤثر بر وضعیت ورزش دانش‌آموزی در افق 1415 انتخاب شده است. در نهایت می‌توان نتیجه گرفت، عوامل شناسایی شده نقشه راهی در جهت بهبود وضعیت ورزش دانش‌آموزی در افق 1415 باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • حیدری، محمدحسین؛ صفایی مقدم پاکراشت، محمدجعفر (1396). «آموزش آینده‌نگر: اهداف و استراتژی‌ها»، علوم تربیتی و روانشناسی، شماره 2: 17-28.
  • خزاعی، سعید (1394). آینده‌پژوهی: مروری بر روش‌های منتخب، چاپ اول، تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی.
  • راسخ، نازنین؛ سجادی، سیداحمد؛ رضوی، سیدمحمد حسین؛ دوستی، مرتضی (1397). «تحلیل ساختار ورزش آموزشی در ایران»، تحقیق در ورزش آموزشی، 6 (14): 17-44.
  • رضوی، سید محمدحسن؛ زارعی محمودآبادی، محمد؛ پورکیانی، محمد؛ امامی، فرشاد (1397). «ارزیابی کارایی نسبی تیم‌های ورزشی دانشگاه در سیزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی کشور با رویکرد تحلیل پوششی داده‌ها». تحقیق در ورزش‌های آموزشی، 6 (15): 179-200.
  • زمانی، شاهو؛ حسن­پور، مهدی؛ بروجردی، سعید (1398). «تأثیر شرایط اقلیمی کردستان بر وضعیت ورزش دانش‌آموزی». فصلنامه مدیریت مدرسه، دانشگاه کردستان، 2 (4): 99-83.
  • عبدالملکی، حسین؛ حیدری، فاطمه؛ اللهیاری، محبوبه؛ زکی‌زاده، سید بهادر (1397). «آینده تحقیقات مدیریت ورزشی در دانشگاه‌های کشور»، مدیریت و توسعه ورزش، 7 (4): 56-68.
  • ناصح، مهتاب؛ خبیری، محمد؛ جلالی فراهانی، مجید؛ سجادی، سید نصرالله (1396). «تجزیه و تحلیل مبانی نظری ورزشی آموزشی و استخراج از عوامل زمینه مؤثر و با نفوذ است»، تحقیق در ورزش آموزشی، 6 (14): 93-110.
    .doi: 10.22089 / res.2018.1173
  • نظری، رسول (1396). «تدوین مضامین استراتژیک المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای در استان اصفهان». تحقیق در ورزش‌های آموزشی، 5 (13): 231-248.
  • هژبری، کاظم؛ رمضانی‌نژاد، رحیم؛ همتی‌نژاد، مهرعلی (1392). «اولویت دوره تربیت‌بدنی در میان سایر دوره‌های دوره راهنمایی»، مجله مدیریت و توسعه ورزش، 2 (3): 89-73.
  • همتی، علیرضا؛ گودرزی، محمدعلی؛ حاجیانی، ابراهیم (1398). «نیاز به آینده‌پژوهی در سیستم‌های آموزشی». مطالعات آینده‌پژوهی در مدیریت. دوره 26، شماره 2: 59-67.
  • Aygün, Cihan; Cakir-Atabek (2018). “The futuristic model for physical activity and exercise: active video games”. Physical Activity Review, 6: 45-53.
  • Farias, C., Hastie, P. A., & Mesquita, I. (2018). “Scaffolding student–coaches’ instructional leadership toward student-centred peer interactions: A yearlong action-research intervention in sport education”. European Physical Education Review, 24(3): 269–291. https://doi.org/10.1177/1356336X16687303.
  • Fricke, Hans & Lechner, Michael & Steinmayr, Andreas, (2018). “The effects of incentives to exercise on student performance in college”, Economics of Education Review, 66(C):14-39.
  • Fu, Y., Burns, R.D., Constantino, N. et al. J. (2019). “of sci. In sport and exercise”. Journal of Science in Sport and Exercise. 1 (1): 1-8.
  • Godet, A. J., Meunier, M. F., & Roubelat, F. (2003). “Structural analysis with the MICMAC method & actors' strategy with Mactor method”. Futures research methodology, 7-10.
  • Hamidi, Mehrzad; Rajabi, Hossein; Alidoost Ghahfarkhi, Ebrahim; Zeinizadeh, Mahvash (2018). “Designing and compiling the strategic plan of the Iranian Student Sports Federation”. Research in Educational Sports, 6 (14): 67-92.
  • Han, Myungwoo (2018). Sport Psychology in Korea: The Past, Present, and Implications for Future, http://db.koreascholar.com/article.aspx?code=357344 .
  • Kalle, Jonasson & Jesper, Thiborg (2010). “Electronic sport and its impact on future sport”, Sport in Society, 13: 2, 287-299, DOI: 10.1080/17430430903522996
  • Khashalipour, Vahid (2017). Common Sports in Education, Tehran: Iranian Child.
  • Kovalchik, Stephanie and Reid, Machar (2019). “A calibration method with dynamic updates for within-match forecasting of wins in tennis”. International Journal of Forecasting, 35 (2): 756-766.
  • Lam, M. Y. (2018). “One-Match-Ahead Forecasting in Two-Team Sports with Stacked Bayesian Regressions”, Journal of Artificial Intelligence and Soft Computing Research, 8(3): 159-171.
  • Potts, J. (2018). “Futurism, futurology, future shock, climate change: visions of the future from 1909 to the present”. Portal Journal of Multidisciplinary International Studie, 15(1-2): 99-116.
  • Sarmiento, Kelly; Jill Daugherty, Lara DePadilla (2019). “Youth and high school sports coaches' experience with and attitudes about concussion and access to athletic trainers by sport type and age of athlete coached”, Journal of Safety Research, 69: 217-225.
  • Steiner, Silvan; Gehri, Stefan; Müller, Samuel (2018). Estimating effects of perceptual information and associative knowledge on passing decisions in real-world and scenario conditions. In: 10. Jahrestagung der Sportwissenschaftlichen Gesellschaft der Schweiz (SGS). Abstractband (pp. 52-53). Magglingen: BASPO Eidgenössische Hochschule für Sport Magglingen.
  • Um JS. (2019) Futurology and Future Prospect of Drone CPS. In: Drones as Cyber-Physical Systems, Singapore.
  • Watson, A; Timperio, A; Brown, H; Hinkley, T; Hesketh, KD. (2019). “Associations between organised sport participation and classroom behaviour outcomes among primary school-aged children”. Plos One. 14(1): 1-12.