تأثیر مدل ذهنی بر نوآوری باز در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران با نقش میانجی مدیریت استعداد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

چکیده

در عرصه تجارت بسیاری از تولید‌کنندگان برای تولید محصول‌های خود تلاش می‌کنند. با توجه به این موضوع، هدف از این پژوهش تعیین تأثیر مدل ذهنی بر نوآوری باز در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران با نقش میانجی مدیریت استعداد می‌باشد. روش پژوهش همبستگی به شیوه معادلات ساختاری، بر اساس زمان حال‌نگر، از نظر هدف کاربردی، و به لحاظ جمع‌آوری اطلاعات میدانی می‌باشد. جامعه آماری شامل مدیران شرکت‌های تولیدکنندۀ لوازم ورزشی ایران بنا بر آمار اعلام شده از طریق سایت رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور 255 نفر (236 نفر مرد و 19 نفر زن) می‌باشند. نمونه آماری به روش کل شمار انتخاب شد. ابزار اندازه گیری از سه پرسشنامه مدل ذهنی سعیدی (1399)، مدیریت استعداد فیلپس و روپر (2009) و نوآوری باز رانگوس و درنوسک (2013) استفاده شد. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که مدل ذهنی بر نوآوری باز در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران با نقش میانجی مدیریت استعداد تأثیر دارد. بنابراین مدیران با استفاده از مدل ذهنی و مدیریت استعداد به نوآوری باز دست پیدا می‌کنند. لذا پیشنهاد می‌شود که مدیران شرکت‌های ورزشی در اجرای تولید محصول‌های ورزشی بتوانند از مدیریت استعداد برای کارکنان خود استفاده بهینه کنند، تا با کمک مدل ذهنی مناسب و توانا به نوآوری باز دست پیدا کنند.

کلیدواژه‌ها


- سعیدی، الهام (1399). رابطه علی بین مدل ذهنی و نوآوری باز در بخش تولید صنعت ورزش ایران با نقش میانجی مدیریت استعداد، پایان نامه دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، دانشکده تربیت بدنی.
- یوسفی زرندی، محمد حسین؛ شریفیان، اسماعیل؛ قهرمان تبریزی، کوروش (1395). «موانع رقابت پذیری کالاهای داخلی با نمونه‌های خارجی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران»، پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی، 6 (11)، 73-83.
-  Aaker, D.A. (1991). Managing Brand Equity: Capitalizing on the Value of a Brand Name. New York: The Free Press.
-  Abele, A. E., Spurk, D. (2009). "The longitudinal impact of self-efficacy and career goals on objective and subjective career success", Journal of vocational behavior, 74(1), 53-62.
Abulrub, A. H. G., Lee, J. (2012). "Open innovation management: challenges and prospects. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 41, 130-138.
-  Barbaroux, P. (2011). "Open innovation capabilities: insights from a historical case study; French Air Force Academy (EOAA); Management of Defence Organisations Research Team", Journal of Innovation Economics & Management, 7, 161-179.
-  Chesbrough, H. (2003). "The logic of open innovation: managing intellectual property", California Management Review, 45(3), 33-58.
-  Fisher, E., Biviji, M., & Nair, I. (2011). "New perspectives on teaching innovation to engineers – An exploration of mental models of innovation experts", American Society for Engineering Education, 23, 1-12.
-  Flatau, J., Emrich, E. (2013). "Asset specificity in the promotion of elite sports: efficient institutions of governance for the production of long-term future sporting success", International Journal of Sport Finance, 8(4), 327-340.
-  Fornell, C., Larcker, D. F. (1981). "Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error", Journal of marketing research, 18(1), 39-50.
-  Hair Jr, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C., Sarstedt, M. (2016). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Singapore: Sage publications.
-  Hambrick, D.C., Mason, P. A. (2012). "Upper echelon: the organization as a reflection of it top managers, Academy of management", Academy of management Reviwe, 9, 193-206.
-  Henseler, J., Ringle, C. M., Sinkovics, R. R. (2009). "The use of partial least squares path modeling in international marketing. In New challenges to international marketing ", Emerald Group Publishing Limited, 20: 277-319.
-  Hesse-Biber, S.N., Leavy, P. (2010). Handbook of emergent methods, New York: Guilford Press.
-  Hulland, J.  (1991). "Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: A review of four recent studies", Strategic management journal, 20(2): 195-204.
-  Marin Garcia, J.A., Aznar-Mas, L., LadrOn de Guevara, F.G.L. (2011). "Innovation Types and Talent Management for Innovation", Working Papers on Operations Management, 2(2): 25-31
-  Mullin, B; Hardy, S; Sutton, W. (2007). Sport Marketing, Human Kinetick, 45-67.
-  Parks, J. B., Zanger, B., Quarterman, J. (1998). Contemporary sport management. Champaign, IL: Human Kinetics.
-  Phillips, D. R., Roper, K. O. (2009). "A framework for talent management in real estate", Journal of Corporate Real Estate, 11(1), 7–16.
-  Piciocchi, P., Clara Bassano, C., Pietronudo, M.C. (2018). "Management of Human Resources inside Open Innovation Organizations: Some Reflections", Ergonomics International Journal, 2(2), 1-9.
-  Pisapia, J., Reyes-Guerra, D., Coukos-Semmel, E. (2005). "Developing the leader’s strategic mindset: Establishing the measures". Leadership Review, 5(1), 41-68.
-  Porac, J. F., Thomas, H. (2002). "Managing cognition and strategy: issues, trends and future directions", Handbook of strategy and management, 165-181.
-  Rangus, K., Drnovšek, M. (2013). "Open innovation in Slovenia: open innovation in Slovenia: a comparative annlysis of different firm sizes", Economic and Business review, 15(3), 175-196.
-  Rastegar, A. A., Gahvori, T. (2016). "The Effect of Transformational Leadership on Organizational Innovation by Mediating Knowledge Sharing", Journal of Management Studies (Improvement and Evolution), 80, 157-182.
-  Senge, P. (1992), "Mental models: putting strategic ideas in to Practicee". Planning Review a Publication of the Planning Forum, 20(2), 90-97.
-  Sobel, M.E. (1982). "Asymptotic confidence intervals for indirect effects in structural equation models". Sociological methodology, 13, 290-312.
-  Tesone, D. V., Platt, A., Alexakis, G. (2004). "The Human capital factor: strategies for dealing with performance challenges in business and sport management". Journal of Applied Management and Entrepreneurship, 9(3), 22-33.
-  Wilson. J R. (1989). "Mental models: Theory and application in human factors ". Human Factors, 31(6), 617-634.
-  Yannopoulos, P., Gorish, N., Kefalaki, M. (2011). "Mental Models as Barriers to Innovation ". Journal of Business and Policy Research. 6 (3), 115 - 124.
-  Zhang, B. (2019). "Regional Sports Industrial Development Strategy in the Vision of Healthy China 2030". Ekoloji, 28(107), 3913-3917.
-  Zhang, J. J., Kim, E., Mastromartino, B., Qian, T. Y., Nauright, J. (2018). "The sport industry in growing economies: critical issues and challenges". International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 19(2), 110-126.