ارائه الگوی توسعه موفقیت مربیان فوتبال با استفاده از تئوری داده بنیاد (موردمطالعه: باشگاه‌های فوتبال لیگ دسته یک کشور)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد واحد جهرم

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی دانشگاه اصفهان

3 استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد واحد جهرم

چکیده

هدف اصلی این پژوهش ارائه الگوی توسعه موفقیت مربیان فوتبال با استفاده از تئوری داده بنیاد (موردمطالعه: باشگاه‌های فوتبال در لیگ دسته یک)می‌باشد. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی است و برحسب گردآوری اطلاعات اکتشافی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام‌شده است. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. جامعه آماری متشکل از مربیان، مدیران باشگاه‌ها، ورزشکاران باسابقه و مطرح شاغل در تیم‌های لیگ یک و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها بود، از روش نمونه‌گیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی استفاده‌شده است. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه‌وتحلیل شدند و الگوی نهایی استخراج گردید. بر اساس نتایج و پس از دسته بندی نهایی مفاهیم تعداد 28 مقوله فرعی به دست آمد که در 6 مقوله‌ی اصلی جایگذاری شدند. بر اساس پارادیم شش‌گانه موفقیت مربیان در پیشایندهای موفقیت مربیان، بستر و امکانات، بازدارنده ها ، استراتژی های کاربردی و پیامدهای موفقیت مربیان جمع بندی شده است.

کلیدواژه‌ها


- اسمعیلی، محسن؛ طالب‌پور، مهدی (1386). «بررسی اولویت‌بندی و ارزیابی ابعاد مربیگری در تیم‌های ورزشی دانشگاه‌های کشور»، نشریه پژوهش در علوم ورزش، شماره شانزدهم، 106-92.
- بهنام، محسن؛ احمدی، حمیدرضا؛ بخشنده، حسین (1394). «اثر شوک تغییر مربی بر عملکرد تیم در لیگ برتر فوتبال ایران و لیگ‌های منتخب اروپا»، مطالعات مدیریت ورزشی، 6 (27): 47-62.
- سلطانی، محمد؛ حسن‌زاده، محمدتقی و علیزاده، محمود (۱۳۹۳). «تأثیر ثبات مربیان بر عملکرد تیم‌های فوتبال لیگ حرفه‌ای ایران»، دوماهنامه مطالعات مدیریت ورزشی، 6 (24).
-  Basevitch, I., Yang, Y., & Tenenbaum, G. (2013). Is the Best Defense a Good Offense? Comparing the Brazilian and Italian Soccer Styles. Kinesiology: International journal of fundamental and applied kinesiology, 45(2): 213-221.
-  Bennie, A., & O'Connor, D. (2011). An effective coaching model: The perceptions and strategies of professional team sport coaches and players in Australia. International Journal of Sport and Health Science, 9: 98-104.
-  Bentzen, M., Lemyre, N., & Kenttä, G. (2017). A comparison of high-performance football coaches experiencing high-versus low-burnout symptoms across a season of play: Quality of motivation and recovery matters. International Sport Coaching Journal, 4(2): 133-146.
-  Brown Jr, J. L. (2019). The influence of coaches’ personal factors on the impact of coach education. Degree Ph. D. Thesis Department Education, school and counseling psychology (MU).
-  Bykova, A., & Coates, D. (2020). Does Experience Matter? Salary Dispersion, Coaching, And Team Performance. Contemporary Economic Policy, 38(1): 188-205.
-  Carter, A. D., & Bloom, G. A. (2009). Coaching Knowledge and Success: Going Beyond Athletic Experiences. Journal of Sport Behavior, 32(4): 419-437.
-  Cregan, K., Bloom, G. A., & Reid, G. (2007). Career evolution and knowledge of elite coaches of swimmers with a physical disability. Research quarterly for exercise and sport, 78(4): 339-350.
-  Davis, L., Appleby, R., Davis, P., Wetherell, M., & Gustafsson, H. (2018). The role of coach-athlete relationship quality in team sport athletes’ psychophysiological exhaustion: implications for physical and cognitive performance. Journal of sports sciences, 36(17): 1985-1992.
-  Dawson, P., Dobson, S., & Gerrard, B. (2000). Estimating coaching efficiency in professional team sports: Evidence from English association football. Scottish Journal of Political Economy, 47(4): 399-421.
-  de Haan, D., & Sotiriadou, P. (2019). An analysis of the multi-level factors affecting the coaching of elite women athletes. Managing Sport and Leisure, 24(5): 307-320.
-  Eastabrook, C., & Collins, L. (2020). What do participants perceive as the attributes of a good adventure sports coach?. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 1-14.
-  Erickson, K., Bruner, M. W., MacDonald, D. J., & Côté, J. (2008). Gaining insight into actual and preferred sources of coaching knowledge. International Journal of Sports Science & Coaching, 3(4): 527-538.
-  Erickson, K., Côté, J., & Fraser-Thomas, J. (2007). Sport experiences, milestones, and educational activities associated with high-performance coaches’ development. The sport psychologist, 21(3): 302-316.
-  Frost, J. L. (2009). Characteristics contributing to the success of a sports coach. The Sport Journal, 12(1).
-  Gershgoren, L., Medeiros Filho, E., Tenenbaum, G., & Schinke, R. J. (2013). Coaching shared mental models in soccer: a longitudinal case study. Journal of Clinical Sport Psychology, 7(4): 293-312.
-  Gervis, M., Rhind, D., & Luzar, A. (2016). Perceptions of emotional abuse in the coach–athlete relationship in youth sport: The influence of competitive level and outcome. International Journal of Sports Science & Coaching, 11(6): 772-779.
-  Glen, J., & Lavallee, D. (2019). How do coach educators influence meaningful behavior change in sports coaches?. Kinesiologia Slovenica, 25(3): 16-30.
-  Gould, D., Giannini, J., Krane, V., & Hodge, K. (1990). Educational needs of elite US national team, Pan American, and Olympic coaches. Journal of teaching in physical education, 9(4): 332-344.
-  Höffler, F., & Sliwka, D. (2003). Do new brooms sweep clean? When and why dismissing a manager increases the subordinates’ performance. European Economic Review, 47(5): 877-890.
-  Livingston, D. R. (2015). Team Adaptation in Uncertain Environments: A Descriptive Case Study of Dynamic Instability in Navy SEAL Units (Doctoral dissertation, The George Washington University).
-  Martens, R. (2012). Successful coaching. Human Kinetics.
-  Martin, J. J., & Whalen, L. (2014). “Effective Practices of Coaching Disability Sport”, European Journal of Adapted Physical Activity, 7(2):13-23.
-  Mohammed, S., Ferzandi, L., & Hamilton, K. (2010). Metaphor no more: A 15-year review of the team mental model construct. Journal of management, 36(4): 876-910.
-  Myhre, K., & Moen, F. (2017). The effects of the coach-athlete working alliance on affect and burnout among high level coaches. Central European Journal of Sport Sciences and Medicine, 18(2): 41-56.
-  Perera, H. P. N., & Pushpakumari, M. D. (2016). The relationship between coach leadership behavior and team success in sports of state universities in western province, sri lanka. In about the 1st international conference in technology management (incotem 2016) (p. 47).
-  Rettig, J. (2018). The road to victory in the UEFA Women's Champions League: A multi-level analysis of successful coaches, teams, and countries. Psychology of Sport and Exercise, 39: 132-146.
-  Santos, S. (2010), Coaches’ perceptions of competence and acknowledgement of training needs related to professional competences, Journal of Sports Science and Medicine, 62-70.
-  Shipherd, A. M., Wakefield, J. C., Stokowski, S., & Filho, E. (2019). “The influence of coach turnover on student-athletes' affective states and team dynamics: An exploratory study in collegiate sports”. International Journal of Sports Science & Coaching, 14(1): 97-106.
-  Smolianov, P., Gallo, J., & Naylor, A. H. (2014). “Comparing the practices of USA tennis against a global model for integrated development of mass participation and high performance sport”, Managing Leisure, 19(4): 283–304.
-  Sotiriadou, P., Gowthorp, L., & De Bosscher, V. (2014). Elite sport culture and policy interrelationships: The case of Sprint Canoe in Australia. Leisure Studies, 33(6): 598–617.
-  Trent, R. J. (2016). “Understanding the many factors that affect the success of organizational work teams”. Journal of Business, 1(3): 01-14.
-  Vargas-Tonsing, T. M. (2007). Coaches' preferences for continuing coaching education. International journal of sports science & coaching, 2(1): 25-35.
-  Wareham, Y., Burkett, B., Innes, P., & Lovell, G. P. (2019). “Coaches of elite athletes with disability: senior sports administrators’ reported factors affecting coaches’ recruitment and retention”, Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 11(3): 398-415.
-  White, P. E., Otago, L., Saunders, N., Romiti, M., Donaldson, A., Ullah, S., & Finch, C. F. (2014). “Ensuring implementation success”: how should coach injury prevention education be improved if we want coaches to deliver safety programmers during training sessions?. Br J Sports Med, 48(5): 402-403.
-  Woolway, T., & Harwood, C. G. (2020). “Consultant characteristics in sport psychology service provision: A critical review and future research directions”. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 18(1): 46-63.