برنامههای ورزشی بیش از یک پنجم کل برنامههای تلویزیونی جهان را تشکیل میدهند و پربینندهترین و مستمرترین برنامههای تلویزیونی، تولید و پخش برنامههای ورزشی و گزارش مسابقات بزرگ ورزشی هستند. در کشورهای مختلف دنیا، معمولاً رسانه های جمعی توسط بخش خصوصی اداره میشوند اما در جمهوری اسلامی ایران، رسانههای جمعی و بهویژه تلویزیون کاملاً دولتی بوده و سیاستهای کلی آن توسط حاکمیت تعیین میشود. هدف از این تحقیق، تحلیل محتوای برنامههای ورزشی تلویزیون که یک نهاد حکومتی میباشد، از نظر میزان توجه و مدت زمان پخش و مقایسة آنها بر اساس مقولههای ورزش همگانی، ورزش قهرمانی، ورزش حرفهای، ورزش پایه، ورزش بانوان، ورزش باستانی، آموزش ورزشی، علوم و تحقیقات ورزشی، ورزش فوتبال و برنامههای غیرمرتبط (موسیقی، خواندن نامههای بینندگان و غیره) بود. به همین منظور، برنامههای ورزشی پنج شبکه تلویزیونی 1 ، 2 ، 3 ، 5 و 6 در طی 4 هفته با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی و تکنیک مشاهده مستقیم بررسی شد. بهمنظور تقویت این تکنیک، برنامههای ورزشی توسط Mp3 Player ضبط گردید. مقولههای از پیش تعیین شده در23 برنامة ورزشی مثل ورزش و مردم، دیدار در وقت اضافه، ورزش2 ، صبح آمد، رخصت، نود، دایرة طلایی، ورزش از نگاه 5 ، ورزش ما و ... مشاهده شد و بر اساس مدت زمان پخش با استفاده از نرمافزار SPSS و از طریق محاسبه میانگینها و درصدگیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن است که بهطور کلی برنامههای ورزشی سیما در مقولههای تعیین شده از نظر میزان توجه و مدت زمان پخش با یکدیگر متناسب نیستند. بنابراین، محقق پیشنهاد میکند، بازنگری در میزان پخش انواع برنامههای ورزشی و تناسب آنها با یکدیگر با اولویت ورزش پایه و ورزش همگانی بهعنوان زیرساخت ورزش قهرمانی و سلامتی عمومی لازم و ضروری است.
شکرانی, ابراهیم, & آقاپور, سید مهدی. (1393). بررسی و تحلیل محتوای برنامه های ورزشی سیمای جمهوری اسلامی ایران. پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی, 4(8), 81-92.
MLA
ابراهیم شکرانی; سید مهدی آقاپور. "بررسی و تحلیل محتوای برنامه های ورزشی سیمای جمهوری اسلامی ایران". پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی, 4, 8, 1393, 81-92.
HARVARD
شکرانی, ابراهیم, آقاپور, سید مهدی. (1393). 'بررسی و تحلیل محتوای برنامه های ورزشی سیمای جمهوری اسلامی ایران', پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی, 4(8), pp. 81-92.
VANCOUVER
شکرانی, ابراهیم, آقاپور, سید مهدی. بررسی و تحلیل محتوای برنامه های ورزشی سیمای جمهوری اسلامی ایران. پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی, 1393; 4(8): 81-92.