پیوست فرهنگی برنامه‌های تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

2 دانشیار گروه تربیت‌بدنی، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران

3 استادیارگروه تربیت بدنی، واحدملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران

10.22084/smms.2025.30073.3375

چکیده

هدف از این پژوهش، تدوین پیوست فرهنگی برنامه‌های تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه خبرگان، صاحب‌نظران، متخصصان، مدیران کل دفتر معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش، اساتید مدیریت ورزشی، اساتید جامعه‌شناسی، معاونین تربیت‌بدنی و سلامت استان‌های کشور، روسای ادارات تربیت‌بدنی استان‌ها و کارشناس مسئولان و کارشناسان تربیت‌بدنی در بخش دختران و پسران که سابقه آموزشی و اجرایی دارند، بودند (18 نفر). روش نمونه‌گیری هدفمند بود و مصاحبه‌ها تا رسیدن به حد اشباع نظری انجام گرفت. ابزار پژوهش شامل مصاحبه اکتشافی (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافته‌ها از روش پیشنهادی اترید-استرلینگ (2001) استفاده شد. از نرم‌افزار MaxQDA نسخه Pro به‌منظور تحلیل مصاحبه‌ها استفاده گردید. نتایج تحلیل مضمون فراگیر و ترسیم شبکه مضامین که با بهره‌گیری ازنظرات خبرگان شرکت‌کننده در پژوهش و همچنین مطالعه مبانی نظری است، نشان داد که پیامدهای منفی فرهنگی برنامه تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش در حال حاضر، در زیرمجموعه فرهنگ ورزش، فرهنگ عمومی، فرهنگ سازمان و فرد- خانواده قرارداد و توصیه‌ها نیز در ابعاد آموزشی، پژوهشی، خانوادگی و فرهنگ‌سازی قابل تفسیر می‌باشد. نتایج این پژوهش می‌تواند به‌عنوان یک راهنمای کاربردی برای سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان آموزشی و مدیران در حوزه تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش مورداستفاده قرار گیرد و به بهبود کیفیت تربیت‌بدنی و افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت سلامت و ورزش در جامعه کمک کند

کلیدواژه‌ها

موضوعات