طراحی مدل منتورینگ در بستر رسانه‌های اجتماعی در جهت مدیریت مسیر شغلی دبیران تربیت بدنی آموزش و پرورش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

10.22084/smms.2023.27277.3184

چکیده

هدف از تحقیق حاضر، طراحی مدل منتورینگ در بستر رسانه‌های اجتماعی در جهت مدیریت مسیر شغلی دبیران تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش بود. روش تحقیق حاضر، با رویکرد کیفی به روش داده بنیاد است که ازنظر هدف کاربردی و ازنظر جمع‌آوری اطلاعات به‌صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل اساتید مدیریت ورزشی و اساتید مدیریت آموزشی است که پژوهش‌هایی در حوزه منتورینگ رسانه‌های اجتماعی و مدیریت مسیر شغلی انجام داده باشند و همچنین مدیران منتخب آموزش‌وپرورش و تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش که دارای سابقه مدیریتی بیش از 5 سال و تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری می-باشند و همچنین برخی دبیران تربیت‌بدنی منتخب که دارای تحصیلات دکتری می‌باشند که به روش نمونه‌گیری هدفمند یا نظری انتخاب‌شده‌اند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها جهت کدگذاری باز، محوری و گزینشی از رویکرد کیفی گراندد تئوری (تئوری زمینه‌ای) استفاده شد و با تحلیل مصاحبه‌ها، کدگذاری باز انجام گرفت. بر اساس کدهای باز شناسایی‌شده، کدهای محوری شکل گرفتند و به کمک کدگذاری انتخابی مدل نظری توسعه پیدا کرد، سپس مدل پارادایمی با نظر خبرگان مورد تأیید قرار گرفت. الگوی منتورینگ در بستر رسانه‌های اجتماعی در جهت مدیریت مسیر شغلی دبیران تربیت‌بدنی متأثر از دسترسی، نگرشی و دانشی و با درنظر گرفتن راهبردهای استخراجی (اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی، انگیزشی، توانمندسازی دبیران، برنامه‌ریزی و نظارت و ارزیابی) که متأثر از شرایط زمینه‌ای (ساختار سازمانی، زیرساخت‌ها و قانونی) و شرایط مداخله‌گر (امکانات رسانه‌ای، منابع انسانی، فرهنگی و مالی) می-باشد، می‌تواند منجر به پیامدهای فردی و شغلی برای دبیران تربیت‌بدنی گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات