موانع و مشکلات بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در توسعه‌ی ورزش‌های تفریحی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 دانشیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 استادیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

4 استاد مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

چکیده

هدف از پژوهش حاضر شناسایی موانع و مشکلات بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در توسعۀ ورزش‌های تفریحی است. داده‌ها با استفاده از روش کیفی و از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته جمع‌آوری شده و برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضامین (براون و کلارک، 2006) استفاده شده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که چالش‌های بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در توسعۀ ورزش‌های تفریحی به پنج گروه تقسیم می‌شود: 1. عدم استقلال نهادهای تصمیم‌گیر، 2. چندپاره بودن تصمیم‌گیری‌ها، 3. تساهل نسبت در کاربرد فناوری، 4. دیدگاه سنتی و فهم ابتدایی از عصر جدید ورزش تفریحی در بین مسئولان و 5. زمینۀ ناپذیرا. بر اساس نتایج تحقیق، سه مضمون عدم استقلال نهادهای تصمیم‌گیر، چندپاره بودن تصمیم‌گیری‌ها و دیدگاه سنتی و فهم ابتدایی از عصر جدید ورزش تفریحی در بین مسئولان از جمله چالش‌های بسیار مهم‌اند که باعث تساهل در کاربرد فناوری در ورزش و به‌خصوص ورزش‌های تفریحی می‌شوند. زمینۀ غیرپذیرا نیز شامل مضمون‌هایی می‌شود که هرکدامشان به‌صورت جداگانه باعث ایجاد چالش در توسعۀ ورزش‌های تفریحی از طریق فناوری‌های نوین می‌شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • فرهادی، هادی؛ بخشایی، ریحانه؛ رشیدی، ریحانه. (1395). «اختلال اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای: بررسی میزان شیوع و ارتباط آن با متغیرهای جمعیت‌شناختی». دومین کنفرانس ملی بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها. اصفهان: دانشگاه اصفهان.
  • قاسمی، علی. (1393). «عمده چالش‌های انتقال فناوری و تکنولوژی در ایران». چهارمین کنفرانس بین‌المللی و هشتمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری. کیش: انجمن مدیریت فناوری ایران.

 

  • Almeida, M. D. & Neiva, H. (2018). The Use of Technology in Sport: Emerging Challenges. IntechOpen Press.
  • Amiri, M., & Norouzi Seyed Hossini, R. (2013). An introduction on qualitative research method in sport. Tehran: University of Tehran Publication.
  • Andrew, D. P.; Pedersen, P. M. & McEvoy, C. D. (2011). Research Methods and Design in Sport Management. Human Kinetics Publishers.
  • Braun, V. & Clarke, V. (2006). “Using Thematic Analysis in Psychology”. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
  • Cabrilo, S. & Dahms, S. (2018). “How Strategic Knowledge Management Drives Intellectual Capital to Superior Innovation and Market Performance”. Journal of Knowledge Management, 22(3), 621-648.
  • Carr K, Smith K, Weir P, Horton S. (2018). “Sport, Physical Activity, and Aging: Are We on the Right Track?” In Sport and Physical Activity Across the Lifespan. London, Palgrave Macmillan 317-346.
  • Coenen, P.; Korshoj, M.; Hallman, D, M.; Huysmans, M, A.; Van der Beek, A, J.; Straker, L, M. & Holtermann, A. (2018). “Differences in Heart Rate Reserve of Similar Physical Activities During Work and in Leisure Time, A Study Among Danish Bluecollar Workers”. Physiology & Behavior, 186, 45-51.
  • Ferreira, J. J.; Fernandes, C.; Ratten, V. & Miragaia, D. (2020). “Sports Innovation: A Bibliometric Study”. In Sport Entrepreneurship and Public Policy. Springer: 153–170.
  • Gür, F.;Can Gur,G. & Ayan, V. (2020). “The Effect of the ERVE Smartphone App on Physical Activity, Quality of Life, Self-Efficacy, and Exercise Motivation for Inactive People: A Randomized Controlled Trial”. European Journal of Integrative Medicine, 39, 101198.
  • Hossini, R. N. S., Ehsani, M., Kozechian, H., & Amiri, M. (2014). Review of the concept of human capital in sports with an emphasis on capability approach. American Journal of Social Sciences2(6), 145-151.
  • Kim, D. & Ko, Y. J. (2019). “The Impact of Virtual Reality (VR) Technology on Sport Spectators’ Flow Experience and Satisfaction”. Computers in Human Behavior, 93, 346-356.
  • Kim, T.; Chiu, W. & Chow, K. (2019). “Sport Technology Consumers: Segmenting Users of Sports Wearable Devices Based on Technology Readiness”. Sport Business and Management, 9(2), 134-145.
  • Kruszynska, E. & Poczta.; J. (2019). “Hierarchy of Factors Affecting the Condition and Development of Sports and Recreation Infrastructure - Impact on the Recreational Activity and Health of the Residents of a City (Poznan Case Study)”. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(4), 556.
  • Mallen, C. (2019). Emerging Technologies in Sport: Implications for Sport Management. Routledge.
  • Miragaia, D. A. M.; da Costa, C. D. & Ratten, V. (2018). “Sport Events at the Community Level: A Pedagogical Tool to Improve Skills for Students and Teachers”. Education and Training, 60(5), 431-442.
  • Qian, H. (2018). “Knowledge-based Regional Economic Development: A Synthetic Review of Knowledge Spillovers, Entrepreneurship and Entrepreneurial Ecosystems”. Economic Development Quarterly, 32(2), 163-176.
  • Ratten, V. (2020). “Sport Technology: A Commentary”. Journal of High Technology Management Research, 31(1), 41-61.
  • Sierra, J. J. & Taute, H. A. (2019). “Brand Tribalism in Technology and Sport: Determinants and Outcomes”. Journal of Brand Management, 26(2), 209-225.
  • Svensson, P. G.; Hambrick. M. E. (2018). “Exploring How External Stakeholders Shape Social Innovation in Sport for Development and Peace”. Sport Management Review, 22(4), 540-552.
  • Szymanski, M.; Wolfe, R.; Danis, W.; Lee, F. & Vy, M. (2020). “Sport and International Management: Exploring Research Synergy”. Thunderbird International Business Review, 54(5), 87-101.
  • Zeimers, G.; Anagnostopoulos, C.; Zintz, T. & Willem, A. (2019). “Organisational Learning for Corporate Social Responsibility in Sport Organisations”. European Sport Management Quarterly, 19(1), 80-101.
  • Zumarova, M. (2015). “Computers and Childrens Leisure Time”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 176, 779-786.