امروزه وبسایتها بهعنوان یکی از اصلیترین ابزارها برای دسترسی به اطلاعات و اخبار ورزشی مدنظرند و سنجش مؤثر کیفیت در جهت پاسخگویی به نیاز کاربران، نخستین گام ضروری برای ارتقای عملکرد آنهاست؛ بنابراین، پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی مدل سنجش کیفیت وبسایتهای خبری ورزشی انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی است و با هدف توسعهای-کاربردی انجام پذیرفته است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کاربران سایتهای خبری ورزشی است که به شیوۀ نمونهگیری در دسترس، گزینش شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ محققساخته است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از سوی خبرگان و پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید شده است. بهمنظور اعتبارسنجی مدل اندازهگیری پژوهش، تحلیل عاملی مرتبۀ دوم به کار رفته است. بر اساس نتایج بهدستآمده، ضرایب رگرسیونی مؤلفههای مدل پیشنهادی شامل محتوا (781/0)، حمایت کاربر (603/0)، سادگی و سهولت استفاده (429/0)، جذابیت (699/0) و ویژگیهای فنی (673/0) معنادار است و یافتههای حاصل از تحلیل عاملی بیانگر تأیید اهمیت عوامل بررسیشده در قالب مدل مفهومی پژوهش است. در نظر گرفتن شاخصهای شناساییشده در طراحی و مدیریت سایتهای خبری ورزشی میتواند تضمینکنندۀ کیفیت و در نهایت رضایت مخاطبان باشد.
احمدی، نفیسه (1388). «مدل وبکوال: رویکردی بر توسعۀ یک مدل مفهومی در بهبود کیفیت خدمات وبگاهها». کتابداری و اطلاعرسانی، 12(4)، 53-72.
اسعدی، عادله؛ عباسپور، جواد (1397). «ارزیابی کیفیت وبسایت روزنامههای سراسری ایران از نظر شاخصهای بهینهسازی موتورهای کاوش». پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 34(3)، 1321-1342.
پروین، نازدار؛ فراهانی، ابوالفضل؛ پروین، ناهیده؛ ابراهیم حصاری، سامان (1396). «ارزیابی کیفیت وبسایت وزارت ورزش و جوانان با استفاده از فرایند تحلیل سلسلهمراتبی». مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، 4(16)، 63-72.
سهرابی، بابک؛ مانیان، امیر؛ آرمان، مولود (1395). «ارزیابی کیفیت پرمشاهدهترین وبسایتهای خبری در ایران مبتنی بر روش یادگیری ماشین». پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 32(2)، 551-579.
طاهریکیا، مریم؛ خورشیدی، رضا؛ اکبری یزدی، حسین (1396). «ارزیابی کیفیت وبسایتهای ورزشی با استفاده از رویکرد WEBQUAL و QFD». مدیریت و توسعۀ ورزش، 8(1)، 47-62.
عبدوی، فاطمه؛ غلامیان، سمیه (1394). «بررسی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت وبسایتهای فدراسیونهای ورزشی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتۀ تربیتبدنی دانشگاه تبریز». مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، 3(9)، 30-40.
کشکر، سارا؛ نوربخش، مهرنوش؛ قائمپناه، سمیه (1393). «مقایسۀ محتوای اخبار ورزشی خبرگزاریهای ایرنا و بی.بی.سی در نیمۀ دوم سال 2013». مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، 2(6)، 10-20.
مخلصی، سعید؛ سجادی، نصرالله؛ علیدوست، ابراهیم (1392). «بررسی تأثیرات مثبت و منفی مطبوعات و وبسایتهای خبری در حوزۀ فوتبال ملی جمهوری اسلامی ایران». مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، 1(3)، 35-45.
مرادی، زهرا؛ قاسمی، حمید؛ پورسلطان زرندی، حسین (1393). «وضعیت وبسایتهای روزنامههای ورزشی ایران از نظر شاخص وبسنجی». همایش ملی انجمن علمی مدیریت ورزشی، تهران.
موحد، محمدامین؛ سلیمی، مهدی؛ مستحفظیان، مینا؛ زاهدی، حمید (1398). «ارائۀ الگوی پارادایمی عملکرد بهینۀ رسانههای ورزشی با رویکرد توسعۀ فوتبال حرفهای». مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، 7(2)، 62-89.
موسوی، حسن؛ فیلی، اردلان؛ ثابت، عباس (1397). «ارزیابی و خوشهبندی فدراسیونهای ورزشی ایران بر اساس شاخصهای ترافیکی وبسایت». پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزشی، 8(11)، 111-122.
میرغفوری، حبیبالله؛ حاتمیمنش، مهدی؛ بنیفاطمه؛ علیمحمد (1392). «طراحی مدل سنجش کیفیت خدمات سایتهای خبری الکترونیکی با رویکرد تحلیل عاملی». مجلۀ جهانی رسانه، 8(2)، 27-51.
Allison, R., Hayes, C., McNulty, C., & Young, V. (2019). “A Comprehensive Framework to Evaluate Websites: Literature Review and Development of GoodWeb”. JMIR FORMATIVE RESEARCH, 3(4), 1-12.
Alzoubi, H., Abdo, M., Al-Gasaymeh, & Alzoubi, A. (2019). “An Empirical Study of E-Service Quality and its Impact on Achieving a Value Added”. Journal of Business and Retail Management Research (JBRMR), 13(4), 138-145.
Gantz, W., & Lewis, N. (2014). “Sports on Traditional and Newer Digital Media: Is there Really a Fight for Fans?” Television and New Media, 15(8), 760-768.
Gladney, G., Shapiro, A., & Gastald, J. (2007). “Online Editors Rate Web News Quality Criteria”. Newspaper Research Journal, 28(1), 55-69.
Hasan, L., & Abuelrub, E. (2011). “Assessing the Quality of Websites”. Applied Computing and Informatics, 9(1), 11-29.
Ibrahim, S., Hassan, S., Bakar, A., Yusuf, S., Rahman, A., & Ramli, S. (2018). “Instrument Development to Measure the Quality of Non-profit Organisation (NPO) Website”. Paper Presented at the AIP Conference Proceedings.
Nielsen, R., Cornia, A., & Kalogeropoulos, A. (2016). “Challenges and Opportunities for News Media and Journalism in an Increasingly Digital, Mobile, and Social Media Environment”. Retrieved from: Council of Europe report.
Paswan, A. (2009). Confirmatory Factor Analysis and Structural Equations Modeling: An Introduction. Research Report. Department of Marketing and Logistics, COB, University of North Texas, US
Rangraz jeddi, F., Gilasi, H., & Khademi, S. (2017). “Evaluation Models and Criteria of the Quality of Hospital Websites”. Electronic Physician, 9(2), 3786-3793.
Rasli, S., Khairi, N., Ayathuray, H., & Sudirman, M. (2018). “The Impact of E-Business Website Quality on Customer Satisfaction”. Nurhidayah Khairi's Lab, 1-7.
Schumacker, R., & Lomax, R. (2004). A Beginner’s Guide to Structural Equation Modeling. Mahwan Press, New Jersey.
Sherafat, A., & Davoodi, M. R. (2018). “Designing a New Model for Organizational Websites Evaluation”. International Journal of Information Science and Management, 16(1), 49-69.
Ūsas, A., Jasinskas, E., Štreimikienė, D., Švagždienė, B., & Simanavičius, A. (2018). “Quality Evaluation of Internet Websites Which Represents The Lithuanian Basketball Through Consumers Approach”. Economics and Management, 21(2), 147-156.
Vultur, S. O., & Marincas, D. A. (2007). “Web Site Projects Evaluation: A Case Study of Romanian Faculties of Economics Web Sites”. Journal of Applied Quantitative Methods, 2(3), 289-301.
Weedon, G., Wilson, B., Yoon, L., & Lawson, SH. (2016). “Wheres all the Good Sports Journalism? Sports Media research, the Sociology of Sport, and the Question of Quality Sports Reporting”. International Review for the Sociology of Sport, 53(6): 1-47.
Whiteside, E., Yu, N., & Hardin, M. (2012). “The New ‘Toy Department?’ A Case Study on Differences in Sports Coverage between Traditional and New Media”. Journal of Sports Media, 7(1), 23-38.