شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر بومی‌سازی باشگاه‌داری والیبال بانوان در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

2 استادیار، گروه تربیت‌بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

10.22084/smms.2022.26077.3048

چکیده

هدف از تحقیق حاضر شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر بومی‌سازی باشگاه‌داری حرفه‌ای در والیبال زنان ایران می‌باشد. تحقیق حاضر از منظر پارادایم از نوع تحقیقات تفسیری، از منظر هدف کاربردی و از منظر استراتژی پدیدار شناسانه می‌باشد. جامعه آماری تحقیق را خبرگان حوزه مدیریت ورزشی، مدیران عامل باشگاه‌ها و بازیکنان باسابقه حوزه والیبال تشکیل دادند. روش گردآوری اطلاعات به‌صورت مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته بود. پس از انجام فرایند کدگذاری باز و محوری با شیوه اشتراوس و کوربین مبادرت به تحلیل و شناسایی مقولات احصاء شده شد. یافته‌های تحقیق نشان داد که 150 کد اولیه با فراوانی 192 در حیطه عوامل مؤثر بر بومی‌سازی باشگاه‌داری حرفه‌ای والیبال بانوان ایران کشف و احصاء گردید. پس از فرایند تلفیق واحدهای معنادار 9 مقوله اصلی و 24 مفهوم شامل زیرساخت‌ها، عوامل حقوقی، رسانه‌ها، حامیان مالی، ساختار سازمانی باشگاه، عوامل مدیریتی، عوامل ورزشی، عوامل فرهنگی و اجتماعی و عوامل اقتصادی استخراج و اکتشاف گردید. پیشنهاد می‌شود که مدیران و متصدیان والیبال بانوان کشور با استفاده از این مدل و عوامل و مؤلفه‌های آن، برای هر یک از عوامل برنامه‌های علمی، اصولی و مدونی اتخاذ نموده و با همکاری سایر بخش‌های مرتبط همچون وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون والیبال، شهرداری‌ها، هیئت‌های استانی والیبال، بخش خصوصی و ... تلاش نمایند که هر چه سریع‌تر باشگاه‌داری والیبال بانوان در ایران به جایگاه واقعی خود دست یابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  •  Aghaei, N., Alvandi, R. (2012). Identifying the success factors of Folad Mobarake Sepahan and Zob Ahan Isfahan football teams in the Premier League of Iran Football and the Asian Club Cup in the 80s. The second international congress of science and football. Iran Football Academy. Tehran.
  • Boon, G., (2000). "Football finances: too much money? In: Hamil S., Michie J., Oughton C., Warby S. (Eds.), Football in the digital age: whose game is it anyway?". Edinburgh: Mainstream Publishing, 28-35.
  • Cetin, F., Basim, H., Basim, N., Aydogan, O., (2011). "The Relationship between Organizational Commitment and Burnout A Research on Teachers", Selçuk University, Journal of Social Sciences Institute, 61-70.
  • Cicut, N., Montchaud, S., Millereux, V., Dantin, N., (2017). "Identification, Periodization and Management of Professional Football Clubs’ Stakeholders", International Business Research; 10(7), 99-117.
  • Dolles, H., Sӧderman, S., (2013). "The network of value captures in football club management: a framework to develop and analyze competitive advantage in professional team sports", in Dolles, H. and Sӧderman, S. (Ed.) Handbook of Research and Sport and Business. Edward Elgar; Cheltenham, UK, 367-398.
  • Freeman, R.E., (1984). "Strategic management: a stakeholder approach". Boston: Pitman. Business & Economics. 276 p.
  • Friedman A., Miles S., (2006). "Stakeholders: theory and practice". Oxford: Oxford University Press.
  • Gammelsæter, H., (2010). "Institutional pluralism and governance in “commercialized” sport clubs", European Sport Management Quarterly, 10 (5), 569-594.
  • Hamil, S., Holt, M., Michie, J., Oughton, C., Shailer, L., (2004). "The corporate governance of professional football clubs". Corporate Governance: The international journal of business in society.
  • Imamoglu, , (2011). "The Relationship between Organizational Commitment Levels and Organizational Justice Perceptions of Primary School Teachers". Master Thesis, Gazi University, Institute of Educational Sciences, Ankara.
  • Majedi, S. M., Hami, M., & Shojaee, V. (2021). Presenting a Domestic Model of Managing Football Clubs in Iran (Qualitative Approach). Sport Physiology & Management Investigations, 13(3), 171-182.
  • Meyssonnier, F., Mincheneau, M., (2014). Le contr^ole de gestion des clubs de football professionnel. <hal-00936874> Chemin de la Censive du Tertre – BP 52231. 1-33.
  • Michie, J., Oughton, C., (2005). "The corporate governance of professional football clubs in England". Corporate Governance. An International Review, 13(4), 517-531.
  • Paché, G., N’Goala, G., (2011). "Les stratégies de création et d’appropriation de la valeur dans un contexte d’incertitude majeure: le cas du football professionnel". Management & Avenir, 46, 53-78.
  • Rezaei, Sh., Ehsani, M., Koze Chian, H., Amiri, M. (2014). Designing an effective commercialization mechanism for Iranian football clubs. Research in sports management and movement behavior, 25(13), 119-130.‎
  • Samur, S., Çimen, K., & Büyükbasmacı, Y. E. (2019). Organizational Commitment in Sports Clubs. Journal of Education and Training Studies, 7(10), 30-46.‏
  • Samur, S., Çimen, K., Emre, Büyükbasmacı, Y., (2019). "Organizational Commitment in Sports Clubs". 10(7), 30-46.
  • Senaux, B., (2011). "Playing by the rules but which ones?". Sport, Business and Management an International Journal, 1(3), 252-266.
  • Smith, D., Elliott, D., (2007). "Exploring the barriers to learning from crisis organizational learning and crisis". Management Learning, 38, 519–538.
  • Sternler, S., (2006). "An Overview of Content Analysis Practical Assessment". Research and Evaluation.
  • Strauss, A., Corbin, J., (1990). "Basics of qualitative research". Sage publications.
  • Sugden, J., (2002). "Network football". In: Sugden J., Tomlinson A. (Eds), Power games: a critical sociology of sport, London: Routledge, 61-80.
  • (2008). "The European Club Licensing Benchmarking Report", Nyon: UEFA (and next issues).
  • Walters, G., Chadwick, S., (2009). "Corporate citizenship in football: delivering strategic benefits through stakeholder engagement". Management Decision, 47(1), 51-66.
  • Witoszynskyj, A., (2016). "Efficiency of Football Clubs in Poland". Olsztyn Economic Journal, 11(1), 59-72.