1
گروه تربیت بدنی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
2
گروه تربیتبدنی، استاد دانشگاه محقق اردبیلی
3
گروه تربیتبدنی، دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی
10.22084/smms.2022.25498.2990
چکیده
هدف از تحقیق حاضر شناسایی پیشامدها و پیامدهای توسعه سواد حرکتی در دانشآموزان مقطع ابتدایی میباشد.برای جمعآوری دادهها از روش مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار مکس کیو دی ای ویرایش 2020 استفاده شد. جامعه آماری تحقیق، اساتید مدیریت ورزشی، رفتار حرکتی و دبیران خبره حوزه سواد حرکتی در آموزش و پروش بودند. نتایج تحلیل کیفی دادهها که در قالب فرمت متن و صوت بود نشان داد در بخش شناسایی پدیده محوری تحقیق (توسعه سواد حرکتی) شش مقوله اصلی توسعه حرکتی، توسعه بعد مهارتی، مفهوم ادراکی، مفهوم جسمانی، مفهوم شناختی و مفهوم انگیزشی، دو مقوله اصلی عوامل محیطی و عوامل فنی و تخصصی بهعنوان شرایط علی و 8 مقوله اصلی شامل عوامل فرهنگی، سازمانها و عوامل اثرگذار بیرونی، عوامل اجتماعی، خانواده، رسانه، آموزش، منابع، تکنولوژی و نهادهای آموزشی بهعنوان عوامل زمینهای توسعه حرکتی استخراج گردید. در بخش پیامدهای اولیه مقولات اصلی پیشگیری از چاقی، اثر مثبت بر ابعاد رشدی، اثرات مثبت روحی و روانی، اثرات مثبت بر شخصیت کودکان، بهبود یادگیری و اثرات مثبت جسمی و در بخش پیامدهای ثانویه مقولات اصلی اثر عملکردی بر ورزش و تربیت نسل سالم، اثرات مثبت اجتماعی، اثرات مثبت اقتصادی اکتشاف گردید. به نظر میرسد که آموزش سواد حرکتی به کودکان کمک میکند تا رفتارهای با انگیزه ذاتی را ایجاد کنند و ابزارهای لازم برای داشتن شیوه زندگی فعال فیزیکی را در طول زندگی خود داشته و در نهایت کیفیت زندگی و رفاه آنها افزایش یابد