1
گروه ترییت بدنی،واحد ماکو، دانشگاه آزاد اسلامی، ماکو، ایران
2
استاد تمام گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
10.22084/smms.2022.24270.2865
چکیده
هدف این تحقیق اثر عوامل مدیریتی و محیطی بر عملکرد بازاریابی لیگ برتر والیبال بود. روش پژوهش از انواع تحقیقات کاربردی و به روش توصیفی– تحلیلی انجام گرفت. اطلاعات مورد نیاز از طریق مطالعات کتابخانهای و پرسشنامهی محقق ساخته به دست آمد. جامعه آماری شامل مسئولین ستادی وزارت ورزش و جوانان، مسئولین فدراسیون والیبال، مسئولین سازمان لیگ، مدیران عامل، سرپرستان، سرمربیان و مربیان باشگاههای حاضر در لیگ برتر ولیبال و متخصصان و اساتید مدیریت ورزشی دانشگاههای سراسر کشور بود. تعداد نمونه به دلیل محدود بودن جامعه آماری تمام شمار بود. برای جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته پنج گزینهای به صورت دو سویه با پایایی 872/0 استفاده گردید. به منظور تحلیل داده ها از تحلیل عاملی تائیدی به روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود در تمامی متغییرها تفاوت وجود دارد. همچنین عملکرد بازاریابی در هر سه بعد کارایی، اثربخشی و انطباق پذیری نامطلوب است. عوامل مدیریتی و عوامل محیطی در عملکرد بازاریابی ورزشی لیگ برتر ایران موثر هستند. در نهایت متغیرهای مستقل قادر هستند 8/30 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند.