شناسایی عوامل درون و برون سازمانی موثر بر ارتباط دانشکده‌های علوم ورزشی با مراکز رشد و پارک-های علم و فناوری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

3 استادیار مدیریت بازرگانی بین الملل، دانشگاه آی‌شو، کوشینگ، تایوان

4 استادیار تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه سویلا، سویلا، اسپانیا

چکیده

هدف از این تحقیق شناسایی عوامل درون و برون سازمانی مؤثر بر ارتباط دانشکده ­های علوم ورزشی با مراکز رشد و پارک ­های علم و فناوری بود. روش تحقیق، کیفی و گردآوری داده‌ها با مصاحبه و بررسی ادبیات انجام شد. جامعه ­رؤسا و اعضای هیأت ­علمی علوم­ ورزشی کشور، مراکز رشد و کارآفرینی، پارک­های علم و فناوری و دیگر مسئولان مرتبط با تحقیق بودند. نمونه تحقیق به‌صورت نظری تعیین شد و طیِ آن 14 مصاحبه انجام شد. تحلیل داده ­ها با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. طبق یافته ­ها 18 مقوله اصلی در قالب 12 عامل درون‌سازمانی (هدایت فرآیند تحقیقاتی، نیازسنجی، برنامه­ریزی استراتژیک، تقویت زیر‌ساخت­ های حمایتی، مهارت­ های مدیریت کسب‌و‌کار، استفاده از فناوری و تکنولوژی، نیروی انسانی متخصص، تعاملات هدفمند، ایجاد بینش مثبت به دانشکده­، توانمندشدن دانشکده، خلق و توسعه فرصت­ های شغلی ورزشی و علم به نوآوری و بهبود کیفیت محصولات) و 7 عامل برون سازمانی (قوانین حمایتی از نوآوری، دوراندیشی و ثبات در تدوین راهبردها، حمایت مالی دولتی، مبارزه با مافیای ورزشی، حمایت از تولید ملی، حمایت ­های رسانه­ ای و کاهش ریسک سرمایه ­گذاری) در راستای برقراری این ارتباط منتج گردید؛ که هر کدام به زیر مجموعه­ های دیگری تقسیم می‌گردند. طبق نتایج تعیین عوامل درون و برون سازمانی به دانشکده و دانشجویان علوم ورزشی کمک می­ کند تا بتوانند با این مراکز ارتباط برقرار کرده و ضمن تحقق ایده ­های نوآورانه خود بتوانند دانشجویان این رشته را خود اشتغالی و خلق ثروت برای دانشکده و جامعه تشویق کنند. 

کلیدواژه‌ها


  • پایدارفرد، داود؛ احمدپور داریانی، محمود؛ میرسپاسی، ناصر؛ رحیمی نیک، اعظم (1398). «ارائه الگوی استراتژی اثربخش جذب واحدهای نوپا در مراکز رشد ایران»، مجله مدیریت بهره‌وری، شماره 49: 214-195.
  • حبیبی، روزبه؛ اصغری، زهرا؛ جعفری، کامران (1397). «شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر توسعه مراکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه (مطالعه موردی: مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه گیلان)» مجله رشد فناوری، شماره 14: 9-1.
  • سادات واقفی نظری، راحله؛ فراهانی، ابوالفضل؛ اسد، محمدرضا؛ خدادادی، محمد رسول (1394). «انتظارات شغلی دانشجویان تربیت بدنی از دیدگاه شغلی و شغل آنها در دانشگاه­های آزاد تهران»، مجله مدیریت ورزش، شماره 7: 175-189.
  • سعیدی، الهام؛ کهندل، مهدی؛ زارعی، علی؛ خدایاری، عباس (1399). «تأثیر مدل ذهنی بر نوآوری باز در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران با نقش میانجی مدیریت استعداد»، مجله پژوهش­های معاصر در مدیریت ورزشی، شماره 19: 167-155.
  • سیدعامری، میرحسن؛ عباسی، همایون؛ جمشیدی، عزت‌الله (1398). «تبیین اثر ظرفیت جذب، حکمرانی سازمانی و سایش اجتماعی بر رفتار نوآورانه کارکنان وزارت ورزش و جوانان ایران»، مجلهپژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی، شماره 17: 17-1.
  • شاهدی، مانا (1395). آسیب‌شناسی فرآیندهای مدیریت تکنولوژی در شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مراکز رشد فناوری )مورد مطالعه: شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه صنعتی امیرکبیر(، پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت گرایش انتقال تکنولوژی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • عظیمی دلارستاقی، عادله (1394). طراحی مدل کارآفرینی استراتژیک در کسب و کارهای ورزشی، پایان نامه دکتری، رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شمال.
  • عنایتی، ترانه؛عالی‌پور، علیرضا (1393). «پیشنهاد مدل مراکز رشد زایشی علوم انسانی دانشگاهی حرکت به سمت دانشگاه­های نسل چهارم»، مجله نشریه رشد و فناوری، شماره 39: 28- 20.
  • غفاری، حسن؛ آهنگ، فرحناز؛ رییسی، ابوبکر؛ شاهیکی، تاش ماهیم (1399). «تأثیر قابلیت­های فناوری اطلاعات در شناسایی فرصت‌های کارآفرینی در شرکت­های در حال رشد پارک علم و فناوری زاهدان»، مجله رشد فناوری، شماره 16: 22-12.
  • میرغفوری، حبیب‌الله؛ صایادی تورانلو، حسین و همکاران (1392). «رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر ارتقا نوآوری در شرکت­های وابسته به مراکز رشد با استفاده از تکنیک TOPSIS فازی؛ مطالعه موردی پارک علم و فناوری یزد»، فصلنامه تخصصی پارک­ها و مراکز رشد، شماره 9: 19-29.
  • وطن‌خواه، نسیم؛ رضائی‌مقدم، کورش (1394). «مؤلفه­ها و موانع ایجاد دانشکده کارآفرین از دیدگاه دانشجویان عضو و غیرعضو تعاونی دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، مجله تعاون و کشاورزی، شماره 15: 40- 17.
  • یادگاری، رضا؛ عباسی، ابراهیم؛ اشرفی مجید؛ آزما فریدون (1398). «تأثیر خصوصیات کارآفرینی مدیران بر رفتار نوآورانه با نقش میانجی مطالعه تفکر انتقادی در شرکت­های دانش بنیان (مطالعه موردی: مراکز توسعه واحدهای فناوری دانشگاه آزاد اسلامی)»، مجله ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، شماره 9: 79-53.
  • Albahari, A., Barge‐Gil, A., Pérez‐Canto, S., & Modrego, A. (2018). “The influence of science and technology park characteristics on firms' innovation results”. Papers in regional science, 97: 253-279.
  • Boni, A., & Calabuig, C. (2017). “Education for global citizenship at universities: Potentialities of formal and informal learning spaces to foster cosmopolitanism. Journal of Studies in International Education”, 21: 22-38.
  • Choudhury, puyel Sen.(2011). “Media in Development communication”. Media Journal-Indian, 2.
  • Creswell, J. W., & Poth, C (2007). Qualitative Inquiry & Research Design Choosing Among Five Approaches. Sage Publications. Thousand Oaks, CA.
  • Dalmarco, G., Hulsink, W., & Blois, G. V. (2018). “Creating entrepreneurial universities in an emerging economy: Evidence from Brazil”. Technological Forecasting and Social Change, 135: 99-111.
  • De Schepper, J., & Sotiriadou, P. (2018). “A framework for critical reflection in sport management education and graduate employability”. Annals of Leisure Research, 21(2): 227-245.
  • Eurostat, N (2008). Rev. 2–statistical classification of economic activities in the european community. Office for Official Publications of the European Communities, Luxemburg.
  • Eveleens, C. P., Van Rijnsoever, F. J., & Niesten, E. M. (2017). “How network-based incubation helps start-up performance: a systematic review against the background of management theories”. The Journal of Technology Transfer, 42: 676-713.
  • González-Serrano, M. H., Moreno, F. C., & Hervás, J. C. (2018). “Sport management education through an entrepreneurial perspective: Analysing its impact on Spanish sports science students”. The International Journal of Management Education.8: 115-123.
  • Guerrero, M., Urbano, D., Cunningham, J., & Organ, D. (2018). “Entrepreneurial universities in two European regions: A case study comparison”. The journal of technology Transfer, 39: 415-434.
  • Gümüsay, A. A., & Bohné, T. M. (2018). “Individual and organizational inhibitors to the development of entrepreneurial competencies in universities”. Research Policy. 47: 363-378.
  • Hemme, F., Morais, D. G., Bowers, M. T., & Todd, J. S. (2017).“ Extending sport-based entrepreneurship theory through phenomenological inquiry”. Sport management review, 20: 92-104.
  • Klofsten, M., Lundmark, E., Wennberg, K., & Bank, N. (2020). “Incubator specialization and size: Divergent paths towards operational scale”. Technological Forecasting and Social Change, 151: 119821.
  • Kusharsanto, Z. S., & Pradita, L. (2016). “The important role of science and technology park towards Indonesia as a highly competitive and innovative nation”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 227: 545-552.
  • Lamine, W., Mian, S., Fayolle, A., Wright, M., Klofsten, M., & Etzkowitz, H. (2018). “Technology business incubation mechanisms and sustainable regional development”. The Journal of Technology Transfer, 43: 1121–1141.
  • Lecluyse, L., Knockaert, M., & Spithoven, A. (2019). “The contribution of science parks: A literature review and future research agenda”. The Journal of Technology Transfer, 44: 559-595.
  • Lindsey, I., & Darby, P. (2019). “Sport and the Sustainable Development Goals: Where is the policy coherence? ” International Review for the Sociology of Sport, 54: 793-812.
  • Mahony, D. F., & Howard, D. R. (2001). “Sport business in the next decade: A general overview of expected trends”. Journal of sport management, 15: 275-296.
  • Manzenreiter, W. (2005). “The business of sports in a globalising world. Paper presented at the United Nations University Global Seminar”, Sport and Physical Education–Peace, Exchange and Development, Gonowan, Okinawa.
  • McAdam, M., & McAdam, R. (2008). “High tech start-ups in University Science Park incubators: The relationship between the start-up's lifecycle progression and use of the incubator's resources”. Technovation, 28: 277-290.
  • Mohammadkazemi, R., Rasekh, N., & Navid, M. (2016). “The effect of entrepreneurial competencies on innovation: A case study of professional sport clubs”. International Business Research, 9: 57-64.
  • Pierce, D. (2019). “Analysis of sport sales courses in the sport management curriculum. Journal of Hospitality”, Leisure, Sport & Tourism Education, 24: 17-29.
  • Pitts, B., & Stotlar, D. (2002). Foundations of Sport Marketing. In: Morgantown, WV: Fitness Information Technology.
  • Popp, N., Simmons, J., & McEvoy, C. (2017). “Sport ticket sales training: Perceived effectiveness and impact on ticket sales results”. Sport Marketing Quarterly, 26: 99-109.
  • Ratten, V (2012). “Sport entrepreneurship: challenges and directions for future research”. International journal of entrepreneurial venturing, 4: 65-76.
  • Ratten, V., & Jon Eveleens es, P. (2018). “Future research directions for sport education: Toward an entrepreneurial learning approach”. Education + Training, 60: 490–499.
  • Salvador, D. S., Toboso-Chavero, S., Nadal, A., Gabarrell, X., Rieradevall, J., & da Silva, R. S. (2019). “Potential of technology parks to implement Roof Mosaic in Brazil”. Journal of Cleaner Production, 235: 166-177.
  • Sidrat, S., & Frikha, M. A. (2018). “Impact of the qualities of the manager and type of university on the development of the entrepreneurial university”. The Journal of High Technology Management Research, 29: 27-34.
  • Sidrat, S., & Frikha, M. A. (2018). “Impact of the qualities of the manager and type of university on the development of the entrepreneurial university”. The Journal of High Technology Management Research, 29(1): 27-34.
  • Soetanto, D., & van Geenhuizen, M. (2019). “Life after incubation: The impact of entrepreneurial universities on the long-term performance of their spin-offs”. Technological Forecasting and Social Change, 141: 263-276.
  • Stal, E., Andreassi, T., & Fujino, A. (2016). “The role of university incubators in stimulating academic entrepreneurship. RAI Revista de Administração e Inovação”, 13(2): 89-98.
  • Statistical Center of Iran (2020). “The unemployment rate”. https://www.amar.org.ir.(persion).
  • Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Sage publications.
  • Sun, S. L., Zhang, Y., Cao, Y., Dong, J., & Cantwell, J. (2019). “Enriching innovation ecosystems: The role of government in a university science park”. Global Transitions, 1: 104-119.
  • Svensson, P. G., & Hambrick, M. E. (2019). “Exploring how external stakeholders shape social innovation in sport for development and peace”. Sport management review, 22(4): 540-552.
  • Svensson, P. G., Andersson, F. O., Mahoney, T. Q., & Ha, J.-P. (2020). “Antecedents and outcomes of social innovation: A global study of sport for development and peace organizations”. Sport management review, 23(4): 657-670.
  • Tola, A., & Contini, M. V. (2015). “From the diffusion of innovation to tech parks, business incubators as a model of economic development: the case of “Sardegna Ricerche”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 176: 494-503.
  • Van Rijnsoever, F. J. (2020). “Meeting, mating, and intermediating: How incubators can overcome weak network problems in entrepreneurial ecosystems”. Research Policy, 49(1): 103884.
  • Vásquez-Urriago, Á. R., Barge-Gil, A., & Rico, A. M. (2016). “Science and technology parks and cooperation for innovation: Empirical evidence from Spain”. Research Policy, 45(1): 137-147.
  • Vásquez-Urriago, Á. R., Barge-Gil, A., & Rico, A. M. (2016). “Which firms benefit more from being located in a Science and Technology Park? ” Empirical evidence for Spain. Research Evaluation, 25(1): 107-117.
  • Wakkee, I., van der Sijde, P., Vaupell, C., & Ghuman, K. (2019). “The university's role in sustainable development: Activating entrepreneurial scholars as agents of change”. Technological Forecasting and Social Change, 141: 195-205.
  • Wonglimpiyarat, J. (2016). “The innovation incubator, university business incubator and technology transfer strategy: The case of Thailand”. Technology in Society, 46: 18-27.