تبیین اثر رهبری آینده‌نگر بر رفتار نوآورانه کارشناسان وزارت ورزش و جوانان ایران با نقش میانجی‌گری تسهیم دانش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

3 استاد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

10.22084/smms.2021.22752.2702

چکیده

هدف از این تحقیق، تبیین اثر رهبری آینده‌نگر بر رفتار نوآورانه کارشناسان وزارت ورزش و جوانان ایران با نقش میانجی‌گری تسهیم دانش می‌باشد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش تمامی کارشناسان وزارت ورزش و جوانان (400 نفر) بودند که از طریق نمونه‌گیری تصادفی- طبقه‌ای متناسب، 200 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از سه پرسشنامه استاندارد رهبری آینده‌نگر (آریاس، 2007)، تسهیم دانش (دی وریس، ون دن‌هاف و دی ریدر، 2006) و رفتار نوآورانه (اسکات و بروس، 1994) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به‌وسیله نرم‌افزار 24 AMOS استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد، بین رهبری آینده‌نگر با رفتار نوآورانه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین متغیر تسهیم دانش رابطه بین رهبری آینده‌نگر و رفتار نوآورانه کارکنان را میانجی‌گری می‌کند. در سازمان‌های ورزشی، رهبری آینده‌نگر با نوآوری کارکنان همراه است؛ اگرچه، این اثر مشروط بر به اشتراک گذاشتن دانش است. به‌طوری‌که رهبری آینده‌نگر حدود 11/0 و تسهیم دانش حدود 45/0 از تغییرات رفتار نوآورانه کارکنان را پیش‌بینی می‌کنند. بنابراین مدیران عالی و رهبران سازمان‌های ورزشی باید به سمت کسب مهارت‌ها و توانایی‌های بصیرت‌دهی و چشم‌اندازگرا بروند و فرهنگ اشتراک دانش را در بین همکاران پایه‌گذاری کنند تا موجب بروز رفتار نوآورانه کارکنان و تحقق عملکرد سازمان‌های ورزشی شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • قرایی‌پور، رضا؛ بیگ محمدلو، حسن (1388). «رهبری چشم‌اندازگرا». مؤسسه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. تدبیر، شماره 185.
  • مطلبی ورکانی، ابوطالب؛ متاجی، رویا؛ علیمحمد پور، علی (1397). تأثیر سبک رهبری بر نوآوری بهره‌وری خدمات و فرایندها با توجه به نقش تعدیل‌گری تسهیم دانش. مدیریت بهره‌وری؛ سال دوازدهم- شماره 45: 113-93.
  • نظری، رسول؛ احسانی، محمد؛ اشرف گنجویی، فریده؛ قاسمی، حمید (1391). «اثرات مهارت‌های ارتباطی و ارتباطات بین فردی بر اثربخشی سازمانی مدیران ورزشی ایران و ارائه الگو». مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 16: 174-157.
  • Anshar, M. (2017). “The Impact of Visionary Leadership, Learning Organization, and Innovative Behavior on the Performance of Officers of Customs and Excise Functional”. International Journal of Human Capital Management E-ISSN 2580-9164 Vol. 1, No.2: 52-60.
  • Bai, Y., Lin L and Li, P. P. (2016). “How to enable employee creativity in a team context: A cross-level mediating process of transformational leadership”, Journal of Business Research, Vol. 69 No. 9: 3240-3250.
  • Bass, B. M. (1998), Transformational Leadership: Industry, Military, and Educational Impact, Lawrence Erlbaum, Mahwah, NJ, BOOK, ISBN: 0805826971, 9780805826975, 208 pages.
  • Carmelli, A., Meitar, R. & Weisberg, J. (2006). “Self-leadership skills and innovative behaviour at work”. International Journal of Manpower, 27(1): 75-90.
  • Cavaliere, V., Lombardi, S. and Giustiniano, L. (2015). “Knowledge sharing in knowledge-intensive manufacturing firms: An empirical study of its enablers”, Journal of Knowledge Management, Vol. 19 No. 6: 1124-1145.
  • Chen, S. Y. and Hou, Y. H. (2016). “The effects of ethical leadership, voice behavior and climates for innovation on creativity: a moderated mediation examination”, Leadership Quarterly, Vol. 27 No. 1: 1-13.
  • De Jong, J. P. & Den Hartog, D. N. (2010). "How leaders influence employees’ innovative behavior". European Journal of innovation management; Volume 10: 41-64.
  • Deckanson, D.E. (2013). “Trust and Managerial Problem Solving”, Administrative Science Quarterly, 17: 229-239.
  • Dhammika, K. A. S. (2016). Visionary Leadership and Organizational Commitment: The Mediating Effect of Leader Member Exchange (LMX). See discussions, stats, and author profiles for this publication at: https://www.researchgate.net/publication/291557407.
  • Dorfman, P. W., Howell, J. P., Hibino, S., Lee, J. K., Tate, U. and Bautista, A. (1997). “Leadership in Western and Asian countries: Commonalities and differences in effective leadership processes across cultures”, Leadership Quarterly, Vol. 8 No. 3: 233-274.
  • Eranil, K. A; Ersozlu, A. (2016). Relationship between Administrators' Visionary Leadership and Teachers' Job Satisfaction in Turkey. International Journal of Academic Research ISSN: 2348-7666; Vol.3, Issue-4(1).
  • Giustiniano, L., Lombardi, S and Cavaliere, V. (2016). “How knowledge collecting fosters organizational creativity”, Management Decision, Vol. 54 No. 6, pp.1464-1496. Downloaded by Lulea University of Technology At 08:28 27 February 2018(PT) 21.
  • Hoever, I. J., van Knippenberg, D., van Ginkel, W. P. and Barkema, H. G. (2012). “Fostering team creativity: Perspective taking as key to unlocking diversity’s potential”, Journal of Applied Psychology, Vol. 97 No. 5: 982–996.
  • Hui, M. K., Au, K. and Fock, H. (2004). “Empowerment effects across cultures”, Journal of International Business Studies, Vol. 35 No. 1: 46–60.
  • Kang, M. & Lee, Mi-J. (2016). Absorptive capacity, knowledge sharing, and innovative behaviour of R&D employees, Technology Analysis & Strategic Management; DOI: 10.1080/09537325.2016.1211265.
  • Laub, J. (2014). Difining Servant Leadership: A Recommended Typology for Servant Leadership Studies, Servant Leadership Roundtable, 1-12.
  • Luthans, F., Peterson, S. J. and Ibrayeva, E. (1998). “The potential for the “dark side” of leadership in post communist countries”, Journal of World Business, Vol. 33 No. 2: 185-201.
  • Ma, Z., Huang, Y., Wu, J., Dong, W. and Qi, L. (2014). “What matters for knowledge-sharing in collectivist cultures? Empirical evidence from China”, Journal of Knowledge Management, Vol. 18 No. 5, pp. 1004-1019. Downloaded by Lulea University of Technology At 08:28 27 February 2018(PT) 22.
  • Molina Martinez, O. A. (2018). Visionary Leadership Manifest in the Administrative Staff of the Guapan Educational Unit, Journal of Technology and Science Education, 2018 – 8(2): 115-125 – Online ISSN: 2013-6374.
  • Nwachukwu, Ch; Chládková, H; Zufan, P; Fadeyi, O. (2017). Visionary Leadership and Its Relationship to Corporate Social Performance. Imperial Journal of Interdisciplinary Research (IJIR) Vol-3, Issue-4, 2017 ISSN: 2454-1362, http://www.onlinejournal.in.
  • Sambung, R; Kristiana, A. (2018). Visionary Leadership as Mediation; Training Leadership and Employee Creativity. See discussions, stats, and author profiles for this publication at: https://www.researchgate.net/publication/323165391.
  • Wang, J; Yang, J; Xue Y. (2017). Subjective well-being, knowledge sharing and individual innovation behavior: The moderating role of absorptive capacity, Leadership & Organization Development Journal, Vol. 38 Issue: 8, pp.1110-1127, https://doi.org/10.1108/LODJ-10-2015-0235.
  • Woodman, R.W., Sawyer, J.E. and Griffin, R.W. (1993). “Toward a theory of organizational creativity”, Academy of Management Review, Vol. 18: 293–321. Downloaded by Lulea University of Technology At 08:28 27 February 2018(PT) 23
  • Zhang, X. and Zhou, J. (2014). “Empowering leadership, uncertainty avoidance, trust, and employee creativity: interaction effects and a mediating mechanism”, Organizational Behavior & Human Decision Processes, Vol. 124 No. 2: 150-164.
  • Zhou, L; Zhao, Sh; Tian, F; Zhang, Xu; Chen, S. (2018). "Visionary leadership and employee creativity in China", International Journal of Manpower, https://doi.org/10.1108/IJM-04-2016-0092.