تبیین اثر رهبری آینده نگر بر رفتار نوآورانه کارشناسان وزارت ورزش و جوانان ایران با نقش میانجی گری تسهیم دانش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه ارومیه

2 استادیار

3 استاد دانشگاه ارومیه

10.22084/smms.2021.22752.2702

چکیده

هدف از این تحقیق، تبیین اثر رهبری آینده نگر بر رفتار نوآورانه کارشناسان وزارت ورزش و جوانان ایران با نقش میانجی گری تسهیم دانش می باشد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش تمامی کارشناسان وزارت ورزش و جوانان(400 نفر) بودند که از طریق نمونه گیری تصادفی- طبقه ای متناسب، 200 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد رهبری آینده نگر(آریاس، 2007)، تسهیم دانش(دی وریس ، ون دن هاف و دی ریدر ، 2006) و رفتار نوآورانه(اسکات و بروس ، 1994) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها ، از مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر بوسیله نرم افزار 24 AMOS استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد ، بین رهبری آینده نگر با رفتار نوآورانه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین متغیر تسهیم دانش رابطه بین رهبری آینده نگر و رفتار نوآورانه کارکنان را میانجی گری می کند. در سازمان های ورزشی، رهبری آینده نگر با نوآوری کارکنان همراه است؛ اگرچه، این اثر مشروط بر به اشتراک گذاشتن دانش است. به طوری که رهبری آینده نگر حدود 11/0 و تسهیم دانش حدود 45/0 از تغییرات رفتار نوآورانه کارکنان را پیش بینی می کنند. بنابراین مدیران عالی و رهبران سازمان های ورزشی باید به سمت کسب مهارت ها و توانایی های بصیرت دهی و چشم انداز گرا بروند و فرهنگ اشتراک دانش را در بین همکاران پایه گذاری کنند تا موجب بروز رفتار نوآورانه کارکنان و تحقق عملکرد سازمان های ورزشی شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات