تحلیل شناختی ابعاد و عوامل مؤثر بر خودکارآمدی مدیران عالی در سازمان‌های ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکترای رشته مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بین‌الملل کیش (تهران جنوب)، کیش، ایران

3 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

10.22084/smms.2021.23960.2838

چکیده

این پژوهش با هدف تحلیل شناختی ابعاد و عوامل مؤثر بر خودکارآمدی مدیران در سازمان‌های ورزشی انجام گرفته است. این پژوهش دارای ماهیت کیفی بوده و در آن از استراتژی نظریه‌پردازی داده‌بنیاد استفاده شده است. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل اساتید هیئت‌علمی خبره در گروه مدیریت ورزشی و مسئولین ورزش کشور (وزیر، معاونین وزیر و سایر سیاست‌گذاران ورزش کشور) بود که به روش هدفمند انتخاب شدند. ابزار و روش گردآوری داده‌ها، مصاحبه از نوع نیمه ساختاریافته فردی بود. داده‌ها بعد از انجام 13 مصاحبه به مرحله اشباع نظری رسیده و با رویکرد ساخت‌گرا داده‌ها کدگذاری و با استفاده از نرم‌افزار ماکس کیودا تحلیل شدند. پس از کشف کدهای باز در مرحله اول، 14 مفهوم اصلی تحت عناوین عوامل سازمانی، عملکرد سازمانی، سبک تفکر، کارراه شغلی، اعتماد، ترغیبات، عملکرد فردی، توسعه حرفه‌ای، هوش هیجانی، یادگیری، عملکرد گروهی، تجربیات، خودکارآمدی جمعی و خودکارآمدی فردی تشکیل گردید. سپس با بررسی هم‌پوشانی مفاهیم استخراج شده، مقوله‌های اصلی تحقیق شامل مؤلفه‌های خودکارآمدی، عوامل مؤثر (پیشایندها) و پیامدهای مطلوب به‌دست آمد و در نهایت، نظریه‌پردازی و مدل نهایی پژوهش طراحی گردید. بر اساس نتایج پژوهش، مطالعه و تقویت مؤلفه‌های اثرگذار بر خودکارآمدی، می‌تواند در سطح فردی و جمعی خودکارآمدی مدیران ورزشی را تحت تأثیر قرار داده و در نهایت منجر به بهبود عملکرد در سطوح مختلف در سازمان گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • اثرزاده، رضا؛ بجانی، حسین ملکی­نیا، عماد (1390). «بررسی خودکارآمدی نیروی انسانی در سازمان­ها و ارائه الگوی مفهومی برای سنجش آن». دو ماهنامه توسعه‌ی انسانی پلیس، سال هشتم، شماره 37: 96-117.
  • بخشایی، فرح (1386). رابطه باورهای کارآمدی جمعی و باورهای خودکارآمدی با فرسودگی شغلی معلمان مقطع ابتدایی شهر کرمان. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، 129-149.
  • بیک‌زاد، جعفر؛ خدیوی، اسداله؛ حسین‌پورسنبلی، علیرضا و نژاداصل، محمد (1391). «رابطه هوش هیجانی مدیران با خودکارآمدی و سلامت روانی آنان». فصلنامه علوم تربیتی، سال پنجم، شماره 19: 141-127.
  • حسین­زهی، دربخت؛ جنگی­زائی، نسرین؛ نصرت­ناکوهی، عبدالسلام (1395). «نقش خودکارآمدی در یادگیری و موفقیت تحصیلی». دومین کنفرانس ملی راهکارهای توسعه و ترویج آموزش علوم در ایران، گله­دار، ایران. 15-28.
  • رحیمی، فرج‌اله؛ نداف، مهدی؛ ظفرپور امیرآباد، جابر (1396). «الگوی چندسطحی پیشایندها- پیامدهای خودکارآمدی کارکنان». فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال نهم، شماره 2: 117-93.
  • سلیمی، مهدی؛ علوی، سیدفرشید؛ سلیمانی، محبوبه (1397). ارائه معیارهای گزینش مدیران عالی سازمان‌های ورزشی. نشریه مدیریت منابع انسانی در ورزش، شماره شش، دوره یک، 309- 328.
  • شاوران، حمیدرضا؛ رجائی­پور، سعید؛ کاظمی، ایرج؛ زمانی، بی­بی عشرت (1391). «تعیین روابط چندگانه میان اعتماد، خودکارآمدی فردی و جمعی اعضای هیئت علمی دانشگاه­ها»، فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، شماره 65: 19-44.
  • شجاعی، مهرنوش؛ درتاج، فریبرز؛ قائمی، فاطمه؛ زوار، مجید؛ شجاعی، ملیحه (1395). «بررسی عوامل موثر بر خودکارآمدی مدیران مدارس ابتدایی»، راهنمایی و متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران. دومین همایش ملی روان­شناسی مدرسه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، اردبیل، دانشگاه محقق اردبیلی: 86-107.
  • صفاری­زنجانی، ناصر؛ کاظم­زاده بیطالی، مهدی؛ حسنی، محمد؛ نمازپور، منصوره (1396). «رابطه توسعه رابطه بین توسعه حرفه‌ای کارکنان با خودکارآمدی آنان و نوع قدرت مدیران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه». رسالت مدیریت دولتی، شماره 27: 1-12.
  • علی اکبری، شهره (1393). ارتباط بین سبک تفکر و اثربخشی عملکرد در مدیران عالی باشگاه‌های لیگ برتری فوتبال ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه، 72-95.
  • فتاح­پور­مرندی، مرتضی؛ کاشف، محمد؛ سیدعامری، میرحسن؛ شجیع، رضا (1395). تدوین الگوی شایستگی‌های شغلی مدیران ورزشی (مطالعه‌ی موردی: مدیران ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها). مدیریت ورزشی، شماره 42: 163-184.
  • فرمهینی، فراهانی، مولود؛ ونکی، زهره؛ قمری ­زارع، زهره؛ قربانی، مجتبی و پورفرزاد، زهرا (1392). «بررسی خودکارآمدی مدیریتی پرستاران مسؤول شیفت». مدیریت پرستاری، سال دوم، دوره دوم، شماره چهارم، 8-16.
  • کمالی زارچ، محمود؛ کدیور، پروین؛ قاضی طباطبایی، محمود؛ علیرضا، کیامنش (1385). «نقش منابع اطلاعات خودکارآمدی و ویژگی‌های میانجی شخصی در خودکارآمدی و عملکرد ریاضی». مجله روانشناسی و علوم تربیتی، دوره 36، شماره یک، 185-206.
  • کشاورز، لقمان؛ برارزاده، حمید؛ ملاجعفری، ابولفضل (1393). «تعیین عوامل پیش­بینی‌کننده خودکارآمدی شغلی مدیران هیئت‌های ورزشی استان تهران». مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 27: 199-218.
  • نادریان، مسعود؛ سلطان­حسینی، محمد (1390). «مهارت­ها و توانایی­های فنی برای مدیران ورزشی (شاخص و ملاک‌ها از دیدگاه مدیران)». پژوهش‌های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، سال اول، شماره دو، 11-18.
  • نادی، محمدعلی؛ ازمان مشفقی، نرهت؛ سیادت، سیدعلی (1392). «مدل­یابی معادلات ساختاری رابطه بین عدالت سازمانی، اعتماد، تعهد مستمر و عاطفی با ادراک معلمان از خودکارآمدی نقش مدیران آموزشی شهر اصفهان». رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال چهارم، شماره 4: 44-19.
  • یوسف­پور، قدیر؛ ملک­زاده، غلامرضا؛ عرفانیان خانزاده، حمید (1396). نقش واسط معنویت سازمانی در رابطه‌ی رهبری اخلاقی و خودکارآمدی کارکنان (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد). مجله‌ی علوم اجتماعی، سال چهاردهم، 221-261.
  • AMR, Alnoor;Abdullah, H. (2020). The impact of self‐efficacy on employees' ability to accept new technology in an Iraqi university.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1999). “Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change”. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • Bandura, A. (2010). Cultivate Self - Efficacy For Personal And Organizational Effectiveness. In E.A. Locke (Ed), Handbook of Principles of Organization Behavior. (2nd Ed.). New York: Wiley.
  • Betz, N., & Hackett, G. (2006). Career self-efficacy theory: Back to the future. Journal of Career Assessment, 14(1), 1-10.
  • Bobbio, A. (2009). Leadership Self-Efficacy Scale. A New Multidimensional Instrument. TPM, 16 (1), 24
  • Bucher, J. (2010). The Relationship between Principal Characteristics and Curriculum Leadership Self-Efficacy. Master Thesis, College of Bowling Green, State University.
  • Burke, P. J., and Stets, J. E., (2009). Identity theory. New York: Oxford University Press.
  • Cziraki, K., Read, E., Laschinger, H., Wong, C. (2018). “Nurses' leadership self-efficacy, motivation, and career aspirations”. Leadersh Health Serv, 31(1): 47-61.
  • Dwyer, L. (2019). “Leadership self-efficacy: review and leader development implications”. Journal of Management Development, 38(8):637-650.
  • Ebilikh (2003). Human resource development system. The First Confrence of Human Resources Development, Tehran.
  • Erinaldi, E., ErniMasdupi, E., & Syahrizal, S. (2020). “The Effect Transformational Leadership, Self Efficacy, Intrinsic Motivation and Job Engagement on Proactive Behavior”. Advances in Economics, Business and Management Research, 152: 1012-1017.
  • Fast, N. J., Burris, E. R., and Bartel, C. A., (2014), “Managing to stay in the dark: Managerial self-efficacy, defensiveness, and the aversion to employee voice”. Academy of management journal, Vol. 57, Iss. 4: 1014-1034.
  • Faulkner, A., & Gabe, J. (2017). “Where biomedicalisation and magic meet: Therapeutic innovations of elite sports injury in British professional football and cycling”. Social Science & Medicine, 178: 136-143.
  • Fernández‐Ballesteros, R., Díez‐Nicolás, J., Caprara, G.V., Barbaranelli, C., & Bandura, A. (2002). “Determinants and structural relation of personal efficacy to collective efficacy”. Applied Psychology, 51(1): 107-125.
  • Gist, M. E., & Mitchell, T. R. (1992). “Self-efficacy: A theoretical analysis of its determinants and malleability”. Academy of Management Review, 17(2): 183- 211.
  • Hannah, S. T., Avolio, B., Walumbwa, F., & Chan, A. (2012). “Leader self and means efficacy: A multi-component approach”. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 118: 143-161.
  • Hannah, S., Avolio, B., Luthans, F., & Harms, P. (2008). “Leadership efficacy: Review and future directions”. The Leadership Quarterly, 19: 669-692.
  • Hanvanich, S., Sivakumar, K., & Hult, G. T. M. (2006). “The relationship of learning and memory with organizational performance: the moderating role of turbulence”. Journal of the Academy of Marketing Science, 34(4): 600.
  • Hoy, W. K., & Miskel, C. G. Tarter. CJ, & Woolfolk. (2005). Educational administration: theory, research, and practice. Mc Graw- hill.
  • Huang, L., Zhang, T., & Huang, Y. (2020). Effects of school organizational conditions on teacher professional learning in China: The mediating role of teacher self-efficacy. Studies in Educational Evaluation, 66.
  • Judge, T., Jackson, C., Shaw, J., Scott, B., Rich, B. (2007). “Self-Efficacy and Work-Related Performance: The Integral Role of Individual Differences”. Journal of Applied Psychology, 92(1), 107–127.
  • Kodama, C. (2014). A Structural Model of Leadership Self-Efficacy for Asian American Students: Examining Influences of Collective Racial Esteem and Resilience. Ph.D Thesis.
  • Lau, C., Kitsantas, A., Miller, A. D., & Rodgers, E. B. D. (2018). “Perceived responsibility for learning, self-efficacy, and sources of self-efficacy in mathematics: A study of international baccalaureate primary years programme students”. Social Psychology of Education, 21(3): 603-620.
  • Lunenburg, f., (2011). “Self-Efficacy in the Workplace: Implications for Motivation and Performance”. International Journal of Management, Business, and Administration, 14, 1-6.
  • Luzzo, D. A. (1995). “The relative contributions of self-efficacy and locus of control to the prediction of career maturity”. Journal of college student Development, 36, 61-66.
  • Machida, M. &Schaubroeck, J. (2011). “The Role of Self-Efficacy Beliefs in Leader Development”. Journal of Leadership & Organizational Studies, 18(4): 459–468.
  • Machmud, S. (2018). “The Influence of Self-Efficacy on Satisfaction and Work-Related Performance”. International Journal of Management Science and Business Administration. International Journal of Management Science and Business Administration, 4(4): 43-47.
  • Miraglia, M., Alessandri, G., & Borgogni, L. (2015). Trajectory classes of job performance. Career development international.
  • Paglis, L. L., & Green, S. G. (2002). “Leadership self-efficacy and managers’ motivation for leading change”. Journal of Organizational Behavior, 23: 215-235.
  • Pajares, F. (2007). Overview of social cognitive theory and of self-efficacy. Retreived at 2020 from http://people.wku.edu/richard.miller/banduratheory.pdf
  • Taylor & Francis. (2021) Personality, self-efficacy and job resources and their associations with employee engagement, affective commitment and turnover intentions.
  • Udayar, S., Fiori, M., & Bausseron, E. (2020). “Emotional intelligence and performance in a stressful task: The mediating role of self-efficacy”. Personality and Individual Differences, 156, 109790.
  • Villanueva, j., & Sánchez, j. (2007). “Trait Emotional Intelligence and Leadership Self-Efficacy: Their Relationship with Collective Efficacy”. The Spanish Journal of Psychology, 10(2): 349-357.
  • Wai-Yen C; Lau, S; Nie, Y; Lim, S. & Hogan, D. (2008). “Organizational and Personal Predictors of Teacher Commitment: The Mediating Role of Teacher Efficacy and Identification with School”, American Educational Research Journal, 45(3): 597-630.