هدف این مقاله طراحی الگوی شایستگی های مدیر باشگاه در لیگ برتر فوتبال ایران بود. این تحقیق بر مبنای هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نوع پژوهش های توصیفی- تحلیلی بود. روش انجام پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون بود. به منظور شناسایی ابعاد و مؤلفه های شایستگی های مدیران باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران، پس از مطالعه مبانی نظری با استفاده از منابع کتابخانه ای سؤالات مصاحبه تهیه و در مرحله بعد مصاحبه های کیفی با افراد مطلع در این حوزه انجام شد. معیار انتخاب افراد، داشتن تجارب پژوهشی، پیشینه علمی و سابقه کاری مرتبط بود. مصاحبه ها تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. سپس داده های حاصل از 13 مصاحبه به روش تحلیل مضمون، کدگذاری و تجزیه و تحلیل شد. فهرست اولیه مستخرج از مصاحبه ها 456 کد را شامل شد که پس از بررسی و تجزیه و تحلیل نهایی و سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، فهرست نهایی جهت تدوین الگوی شایستگی مدیران، مشتمل بر 86 مفهوم و 16 مقوله و 3 بُعد (ویژگی های فردی، بین فردی و سازمانی) ارائه گردید. بعد ویژگی های فردی، شامل 7 مقوله (شایستگی فنی و تخصصی، دانش علمی و دانشگاهی، ویژگی های ذهنی و روانی، فناورى، ویژگی های اخلاقی، نوآوری، خلاقیت و سازگاری، و شم تجاری)، ویژگی های بین فردی شامل 5 مقوله (مهارت ارتباطی، مهارت رفتاری، جایگاه اجتماعی، هوش سیاسی و فرهنگی و مشتری مداری) و بعد ویژگی های سازمانی شامل 4 مقوله (مدیریت منابع انسانی، مدیریت مالی و حقوقی، ویژگی های شغلی و ویژگی های مدیریتی) بود. نتایج این پژوهش الگوی شایستگی های مورد نیازی را معرفی می کند که با توجه به مسائل پیش روی باشگاه های ورزشی فوتبال،ضروری و اجتناب ناپذیر است. این الگو شامل فهرستی از شایستگی های لازم است که می تواند بهعنوان پایه ای در ایجاد یک فرآیند برای استخدام و هدایت مدیران در مدیریت باشگاه های ورزشی در نظر گرفته شوند. همچنین، این شایستگی ها نه تنها در تأیید صلاحیت مدیر بلکه می توانند در ارزیابی عملکرد شغلی آنان نیز نقش داشته باشد.
بجانی، ابوالفضل؛ شهلایی، جواد؛ کشکر، سارا؛ غفوری، فرزاد (1397). «ساخت و اعتباریابی پر سشنامه شایستگی مدیران سازمانهای ورزشی»، نشریه مدیریت منابع انسانی درورزش، 5(2): 263-275.
بروجردی علوی، مهدخت؛ فرقانی، محمدمهدی؛ رنجبر، محبوبه (1395). «الگوی شایستگی مدیران روابط عمومی با بهره مندی از رویکردهای نظری علم مدیریت و ارتباطات»، فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، 9(1): 129-146.
جلالی، بهروز (1391). «ارائه مدل شایستگی مدیران برای شرکت فناوران اطلاعات خوارزمی»، پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
حسن بیگی، حسین؛ نظریان مادوانی، عباس؛ منظمی، امیرحسین (1398). «شناسایی و اولویتبندی معیارهای شایستگی مدیران اماکن و فضاهای ورزشی»، مدیریت منابع انسانی در ورزش، 7(1): 97-81.
خرمی، محدثه (1392). «ارائه چارچوب الگوی شایستگیهای مدیران منابع انسانی در صنعت بانکداری»، پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
اللهیاری، رحمتاله، ابوالقاسمی، محمد؛ قهرمانی، محمود؛ خراسانی، اباصلت (1394). «طراحی الگوی کارآمد شایستگی مدیران پارکهای علم و فناوری دانشگاههای دولتی ایران»، فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 8(4): 729-748.
منجزی، سپیده (1393). «طراحی مدل شایستگی مدیران پروژههای نرمافزاری»، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت، مدیریت فن آوری واطلاعات.
موسیزاده، زهره؛ عدلی، مریم (1388)، «معیارهای انتخاب و انتصاب مدیران با رویکرد شایسته گزینی در نهج البلاغه»، اندیشه مدیریت، سال سوم، 5(1): 132-103.
میریپور فرد، بهروز (1392). «تدوین الگوی شایستگیهای رئیس جمهور ایران»، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت دولتی.
نادریان جهرمی، مسعود (1381). «تعیین مهار تها و شایستگیهای مدیران سازمان تربیت بدنی از دیدگاه خود و ارائه یک الگوی مدیریتی»، رساله دکتری تربیت بدنی و علوم ورزشی، گرایش مدیریت و برنامه ریزی، دانشگاه تربیت معلم، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزش.
نظرزاده زارع، محسن؛ پورکریمی، جواد؛ ابیلی، خدایار؛ ذاکرصالحی، غلامرضا (1395). «ارائه الگوی شایستگی اعضاء هیأت علمی در تعاملات بینالمللی: یک مطالعه پدیدارشناسانه»، نشریه سیاست علم و فناوری، 8(3): 38-25.
Ball, J; Simpson, S; Ardovino, P. (2008). "Leadership competencies of university recreational directors in Wisconsin". Recreational Sports Journal, 23: 3-10.
Case, R; Branch, D. (2009). "A study to examine the job competencies of sport facility managers". International Sports Journal, 7(2): 25-38.
Dentoni, D. (2015), "Individual competencies for managers engaged in corporate sustainable management practices". Journal of Cleaner Production, 106: 497-506
Fahrner, M; Schüttoff, U. (2019). "Analysing the context-specific relevance of competencies sport management alumni perspectives". European Sport Management Quarterly, 19(1): 1-20.
Fattahpour Marandi, M; Kashef, M; Seyed Ameri, M. H; Shajie, R. (2016). "Competence Based Management: An Approach towards Effectiveness". Mediterranean Journal of Social Sciences, 7(4 s2): 189-196.
Faulkner, A; Gabe, J. (2017). "Where biomedicalisation and magic meet: Therapeutic innovations of elite sports injury in British professional football and cycling". Social Science & Medicine, 178: 136-143.
Freitas, D; Girginov, V; Teoldo, I. (2017). "What do they do? Competency and managing in Brazilian Olympic Sport Federations". European Sport Management Quarterly, 17(2): 193-209.
Horch, H. D; Schutte, N. (2003). "Competencies of sport managers in German sport clubs and sport federations". Managing Leisure, 8(2): 70-84.
Hurd A. R; Buschbom, T. (2010). "Competency developmentfor chief executive officers in YMCAs", Managing Leisure, 15(1): 96-110.
Jason, P. K; SeungHyun, K; JaeMin, Ch; Joe, P; Ronald, F. C. (2012). "Developing a competency model for private club managers". International Journal of Hospitality Management, 31(3): 633-641.
Kaiser, S. (2006). "Competencies research in sport management–The German case". Institute of Sport Economics and Sport Management". Germany Sport University, Cologne, Germany.
Nilsson, A. (2017). "Making norms to tackle global challenges: The role of Intergovernmental Organisations". Research Policy, 46(1): 171-181.
Rambe, P; Makhalemele, N. (2015). "Relationship between Managerial Competencies of Owners / Managers of Emerging Technology Firms and Business Performance: A Conceptual Framework of Internet Cafés Performance in South Africa". International Business & Economics Research Journal, 14(4): 568-577.
Ryan, G; Spencer, L; Bernhard. M. (2012). "Development and validation of customized copmpetency based questionnaire: linking social, emotional, and cognitive competencies to business unit profitability". Cross Cultural Management Journal, 19(1): 90-103.
Schlesinger, T; Studer, F; Nagel, S. (2016). "The relationship between Competencies acquired through Swiss academic sports science courses and the job requirements". European Journal of Sport Science, 16(1): 115-127.
Valbona G. (2014). "Developing a Sport Clun Management Competency Model for Albania: A Delphi study". Doctoral dissertation, Capella University.
K; Koenigsfelld, J. P. (2015). "A competency model for club leaders". Cornell Hospitality Reports, 15(8): 6-16.
علی دوست قهفرخی, ابراهیم, & اسدی, مهرزاد. (1400). طراحی الگوی شایستگی های مدیر باشگاه در لیگ برتر فوتبال ایران. پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی, 11(21), 151-167. doi: 10.22084/smms.2020.21891.2623
MLA
ابراهیم علی دوست قهفرخی; مهرزاد اسدی. "طراحی الگوی شایستگی های مدیر باشگاه در لیگ برتر فوتبال ایران". پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی, 11, 21, 1400, 151-167. doi: 10.22084/smms.2020.21891.2623
HARVARD
علی دوست قهفرخی, ابراهیم, اسدی, مهرزاد. (1400). 'طراحی الگوی شایستگی های مدیر باشگاه در لیگ برتر فوتبال ایران', پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی, 11(21), pp. 151-167. doi: 10.22084/smms.2020.21891.2623
VANCOUVER
علی دوست قهفرخی, ابراهیم, اسدی, مهرزاد. طراحی الگوی شایستگی های مدیر باشگاه در لیگ برتر فوتبال ایران. پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی, 1400; 11(21): 151-167. doi: 10.22084/smms.2020.21891.2623