الگوی ارتباطی توسعه تکریم ارباب رجوع در وزارت ورزش و جوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، دانشکده هنر و معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده هنر و معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده هنر و معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف الگوی ارتباطی توسعه تکریم ارباب رجوع در وزارت ورزش و جوانان طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش حاضر آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل نخبگان در حوزه‌ی پژوهش بودند که بدین منظور تعداد 14 نفر بر حسب روش نمونه­ گیری هدفمند به عنوان نمونه‌ی پژوهش مشخص گردیدند. ابزار گردآوری پژوهش شامل پرسشنامه‌ی محقق­ ساخته و مصاحبه‌ی نیمه­ ساختاریافته بود. روایی پرسشنامه با توجه به نظر خبرگان مورد بررسی قرار گرفت. همچنین پایایی این پرسشنامه با استفاده از روش محاسبه‌ی آلفای ­کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت (85/0= α). در قسمت تجزیه و تحلیل کمی پژوهش، از روش دیمتل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که 7 عامل کلی به عنوان عوامل زیرساخت‌های فنی، توانمندی کارکنان و مدیران، قوانین و مقررات سازمانی، انگیزش، عوامل فرهنگی، جنبه ­های حمایتی و جنبه ­های سازمانی به عنوان عوامل مؤثر بر توسعه‌ی تکریم ارباب رجوع در وزارت ورزش و جوانان شناسایی گردید. با توجه به نتایج مشخص گردید که جنبه­ های حمایتی (478/1= اثر شبکه) و عوامل فرهنگی (893/0= اثرشبکه) به عنوان عوامل علی و عوامل توانمندی مدیران و کارکنان (139/0- = اثرشبکه)، زیرساخت­ های فنی (142/0- = اثرشبکه)، قوانین و مقررات (169/0= اثرشبکه)، انگیزش (888/0-= اثرشبکه) و جنبه­ های سازمانی (033/1-= اثرشبکه) به عنوان عوامل معلولی مشخص گردید.

کلیدواژه‌ها


-  اصغری، حرمت؛ ذاکری، محمد؛ اسدی، اسماعیل (1396). «عوامل اثرگذار بر تکریم ارباب رجوع در حوزه بهداشت و درمان مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری»، مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 5 (4)، 24-1.
-  حسین‌زاده، علی؛ غفاری، حسن؛ سالاری، مهدی؛ امیرکلالی، بی‌بی الهه (۱۳۹۴). «آسیب شناسی اجرایی طرح تکریم ارباب رجوع از دیدگاه مدیران دستگاه‌های اجرایی (مورد مطالعه شهرستان تربت حیدریه)»، کنفرانس بین‌المللی مدیریت، فرهنگ و توسعه اقتصادی، مشهد، مؤسسه تحقیقاتی رایمند پژوه، 17-1.
-  سجادی زند، پریسا (1395). «طرح تکریم ارباب رجوع و جلب رضایت مشتریان در سازمان‌ها برای جلوگیری از هزینه‌های کیفی خارجی»، فصلنامه مطالعات مدیریت و کارآفرینی، 2 (2)، 169-160.
-  شواری عالی اداری (1381). «طرح تکریم ارباب رجوع».
-  رستمی، عبدالکریم (1397). «بررسی میزان اثر بخشی پرسنل اداری در رضایتمندی ارباب رجوع و تحقق اهداف سازمانی»، دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، شرکت همایشگران مهر اشراق، 1-19.
-  ذوالفقاری، اکبر؛ نقیبی‌زاده، سید احمد (۱۳۹۳). «نقش تکریم ارباب رجوع در بهبود کیفیت زندگی کارکنان در سازمان‌های دولتی»، کنفرانس بین‌المللی مدیریت و مهندسی صنایع، تهران، 12-1.
-  عطایی‌پور، سعید (1383). «کاربرد گسترش عملکرد کیفیت QFD در طرح تکریم ارباب رجوع»، چهارمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت کیفیت.
-  قریشی، سیدمیلاد؛ قریشی، سیدمعروف؛ شریفی، شقایق (۱۳۹۶). «بررسی عوامل بر طرح تکریم از دیدگاه ارباب رجوع»، پنجمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی، آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین، 10-1.
-  کشتکاران، علی؛ تفت، وحید؛ کشتکاران، ویدا؛ حیدری، علیرضا؛ شاهمحمدی، جواد؛ ده بزرگی، مریم (1396). «ارتباط میزان اجرای تکریم ارباب رجوع با رضایت بیماران در بیمارستان‌های شیراز»، پیاورد سلامت، ۱۱ (۱)، ۱۱۵ -۱۲۳.
-  مهرابیان، فردین؛ نصیری‌پور، امیراشکان؛ طبیبی، سید جمال (1385). «طرح تکریم ارباب رجوع در بیمارستان‌های آموزشی رشت»، مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 15 (57)، 82-91.
-  Bai, H. Y. (2018). “The Effects of ICT-related Messages during Non-work Time on Employees Misbehaviors and Customer-Oriented Behaviors on the Next Day: Mechanisms and Boundary Conditions”, Master Thesis of Human Resource Management. National Sun Yat-Sen University.
-  Deshpandé, R., Farley, J. U., & Webster Jr, F. E. (1993). “Corporate culture, customer orientation, and innovativeness in Japanese firms: a quadrad analysis”, Journal of marketing, 57(1), 23-37.
-  Feng, T., Wang, D., Lawton, A., & Luo, B. N. (2019). “Customer orientation and firm performance: The joint moderating effects of ethical leadership and competitive intensity”, Journal of Business Research, 100, 111-121.‏
-  Frambach, R. T., Fiss, P. C., & Ingenbleek, P. T. (2016). “How important is customer orientation for firm performance? A fuzzy set analysis of orientations, strategies, and environments”, Journal of Business Research, 69(4), 1428-1436.‏
-  Habel, J., Kassemeier, R., Alavi, S., Haaf, P., Schmitz, C., & Wieseke, J. (2020). “When do customers perceive customer centricity? The role of a firm’s and salespeople’s customer orientation”, Journal of Personal Selling & Sales Management, 40(1), 25-42.‏
-  Huff, L., & Kelley, L. (2005). “Is collectivism a liability? The impact of culture on organizational trust and customer orientation: a seven-nation study”, Journal of business research, 58(1), 96-102.
-  Hughes, D. E., Richards, K. A., Calantone, R., Baldus, B., & Spreng, R. A. (2019). “Driving in-role and extra-role brand performance among retail frontline salespeople: Antecedents and the moderating role of customer orientation”, Journal of Retailing, 95(2), 130-143.‏
-  Hur, J. C., & Jang, S. S. (2016). “Toward service recovery strategies: the role of consumer-organization relationship norms”, Journal of services marketing, 30 (7), 724-735.
-  Kia, N., Halvorsen, B., & Bartram, T. (2019). “Ethical leadership and employee in-role performance: The mediating roles of organizational identification, customer orientation, service climate, and ethical climate”, Personnel Review, 48(7), 1716-1733.‏
-  McLaughlin, H. (2009). “What's in a name: ‘client’, ‘patient’, ‘customer’, ‘consumer’, ‘expert by experience’, ‘service user’—what's next?”, The British Journal of Social Work, 39(6), 1101-1117.‏
-  Mortimer, G., Lings, I., & Drennan, J. (2019). “Examining customer-oriented positive deviance intentions of retail employees”, International Journal of Retail & Distribution Management.
-  Nart, S., Sututemiz, N., Nart, S., & Karatepe, O. M. (2019). “Internal marketing practices, genuine emotions and their effects on hotel employees’ customer-oriented behaviors”, Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 18(1), 47-70.‏
-  Paparoidamis, N. G., Tran, H. T. T., & Leonidou, C. N. (2019). “Building Customer Loyalty in Intercultural Service Encounters: The Role of Service Employees’ Cultural Intelligence”, Journal of International Marketing, 27(2), 56-75.‏
-  Pousa, C., Hardie, T., & Zhang, X. (2018). “Promoting frontline employee customer orientation in China: a replication and a comparison”, International Journal of Bank Marketing.
-  Reiner, G. (2005). “Customer-oriented improvement and evaluation of supply chain processes supported by simulation models”, International journal of production economics, 96(3), 381-395.‏
-  Schwepker, C. H., & Ingram, T. N. (2016). “Ethical leadership in the salesforce: effects on salesperson customer orientation, commitment to customer value and job stress”, Journal of Business & Industrial Marketing,‏ 31 (7), 914-927.
-  Supreme Administrative Council (2002). Client Honor Plan, (Persian).
-  Tai-Seale, M., Downing, N. L., Jones, V. G., Milani, R. V., Zhao, B., Clay, B., ... & Longhurst, C. A. (2019). “Technology-enabled consumer engagement: promising practices at four health care delivery organizations”, Health Affairs, 38(3), 383-390.
-  Verma, V. K., Chandra, B., & Kumar, S. (2019). “Values and ascribed responsibility to predict consumers' attitude and concern towards green hotel visit intention”, Journal of Business Research, 96, 206-216.‏