ساخت و اعتبار یابی ابزار ارزیابی عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

2 استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

چکیده

هنگامی که برنامه ریزی جهت توسعه که در نهایت برای جوامع سودمند هستند طرح ریزی می شوند،
مسائل مربوط به معلمان تربیت بدنی نادیده گرفته می شوند. پژوهش ها اهمیت معلمان را در پیشرفت دانش آموزان به رسمیت می شناسد. اما روش های سنتی ارزیابی عملکرد معلمان قادر به شناسایی عواملی که باعث افزایش عملکرد شغلی می شوند نیستند. جهت شناسایی عوامل تاثیرگذار بر عملکرد شغلی در هر زمینه ای وجود یک پرسش نامه معتبر که اطمینان و اعتبار قابل قبولی داشته باشد بسیار مهم است. هدف تحقیق حاضر ساخت و اعتباریابی ابزار ارزیابی عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی استان زنجان است. با بررسی مستندات علمی و نظرات اساتید و خبرگان تربیت بدنی عوامل عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی استان زنجان شناسایی و داده های اصلی با استفاده از روش مولفه های اصلی به شیوه چرخش متعامد تحلیل شدند. عوامل اصلی شناسایی و ابزار مورد نظر بین300 نفر از نمونه آماری که با استفاده از نمونه گیری طبقه ای نسبتی در استان زنجان انتخاب شده بودند توزیع شد تا ثبات درونی و اعتبار سازه ای ابزار بررسی آماری شود. پرسش نامه نهایی با 7 عامل و 47 سؤال ساخته شد و می تواند ابزار مناسب و قابل اعتمادی برای سنجش عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی باشد. دست اندرکاران آموزش و پرورش می توانند از این ابزار استاندارد در اندازه گیری عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی استفاده کنند تا منجر به توسعه استراتژی‌هایی در جهت اثربخشی تدریس آنها گردد.

کلیدواژه‌ها


- ابوالقاسمی، عباس؛ مرادی، محمد سروش؛ نریمانی، محمد؛ زاهد، عادل (1390). «رابطه ابتکار شخصی، جهت‌گیری مذهبی و سرمایه اجتماعی سازمانی با عملکرد شغلی کارکنان مراکز تولیدی»، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 12(1)، 86 - 94.
- احمدی، مالک؛ امانی‌ساری بگلو، جواد؛ معصومی، وحیده (1393). «کاربرد نظریه خودمختاری در پیش‌بینی عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی»، پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 3(2)، 77-88.
- اسدی، فریده؛ مظفری، سیدامیر احمد؛ زارعی، علی (1396). «رابطه مدیریت منابع انسانی با عملکرد سازمانی از دیدگاه کارشناسان ستادی وزارت ورزش و جوانان ایران»، پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی، 7، 13: 23-40.
- افشار نژاد، طاهر؛ همتی‌نژاد، مهرعلی؛ رمضانی‌نژاد، رحیم (1384). «بررسی اثر شرکت در مسابقات علمی- تخصصی روی عملکرد حرفه‌ای معلمان تربیت‌بدنی»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه گیلان.
- امیری، علی‌نقی؛ همتی، محمد؛ مبینی، مهدی (1389). « اخلاق حرفه‌ای، ضرورتی برای سازمان»، فصلنامه معرفت اخلاقی، 4(13)، 11-17.
- اندام، رضا؛ منتظری، امیر؛ ابویسانی، آسیه (1394). «ارتباط اخلاق‌کاری، تعهد شغلی و عملکرد شغلی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان رضوی»، پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی، 5 (10)، 61-72.
- اورنگی، عبدالمجید؛ قلتاش، عباس؛ شهامت، نادر؛ یوسلیانی، غلامعلی (1390). «بررسی تأثیر آموزش‌های ضمن‌خدمت بر عملکرد حرفه‌ای معلمان شهر شیراز»، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2(5). 95-114.
- آتش‌روز، بهروز؛ نادری، فرح؛ پاشا، رضا؛ افتخار صعادی، زهرا؛ عسگری، پرویز (1397). «تأثیر الگوی انگیزشی انتظار- ارزش بر انگیزش تحصیلی درونی و بیرونی»، اشتغال آموزشی و عملکرد تحصیلی درس ریاضی، فصلنامه سلامت روان کودک، 5(2)، 83-94.
- بواسحاقی، منیژه؛ حاجی یخچالی، علیرضا؛ مروتی، ذکراله (1395). «رابطه علی باور خودکارآمدی معلم با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با میانجی‌گری مدیریت کلاسی و رویکردهای تدریس»، مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 8(1)، 1-26.
- جعفری هرندی، رضا؛ سجادی، سید احمد؛ کردلو، حسین؛ علی محمدی، حسین (1396). «ارزیابی عوامل تأثیرگذار در کیفیت بخشی درس تربیت بدنی از نظر معلمان ورزش»، فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه تربیتی، 50، 1-22.
- خاکپور، عباس؛ یمنی، محمد؛ پرداختچی، محمدحسن (1387). «رابطه بین ویژگی‌های الگوی پنج عاملی شخصیت با دو بعد عملکرد شغلی زمینه‌ای و وظیفه‌ای مدیران مدارس راهنمایی»، فصلنامه روانشناسی کاربردی،2(2)، 564 – 579.
- خدیوی، اسداله؛ سید کلان، سید محمد (1397). «بررسی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت تدریس در دانشگاه فرهنگیان»، دوفصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 7(18)، 39-70.
- سلیمی، مهدی؛ خداپرست، محبوبه (1396). «اثر فرهنگ سازمانی بر اخلاق حرفه‌ای و عملکرد شغلی اعضای هیئت علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی»، پژوهش در ورزش تربیتی، 13، 39-58.
- شاقوزایی، فرزانه؛ مرزیه، افسانه؛ ناستی‌زایی، ناصر (1397). «رابطه اخلاق حرفه‌ای با کفایت اجتماعی و عملکرد شغلی مطالعه کارکنان سازمان فنی و حرفه‌ای شهرستان زاهدان»، پژوهش‌های مدیریت عمومی، 11(39)، 113-134.
- شفیقی، فاطمه؛ کلانتری، مهدی؛ ذوالفقاری زعفرانی، رشید (1397). «تأثیر اخلاق حرفه‌ای بر عملکرد شغلی با توجه به نقش میانجی دین‌داری در کار»، پژوهشی در نظام‌های آموزشی، 12، 985-1008.
- فرزانه، محمد؛ پورکریمی، جواد؛ عزتی، میترا (1394). «بررسی رابطه صلاحیت‌های حرفه‌ای با توانمندی روانشناختی دبیران دوره متوسطه شهرستان شیروان». پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 5(2)، 68-88.
- مستحفظیان، مینا؛ خدایی، زهرا؛ رهبری، سمیه (1395). «بررسی اثربخشی دوره‌های آموزش ضمن‌خدمت مجازی بر عملکرد شغلی معلمان تربیت‌بدنی»، پژوهش نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 14(28). 183-194.
- مصدق‌راد، علی محمد؛ جعفری پویان، ابراهیم؛ عباسی، مهدی (1397). «ارزشیابی عملکرد مدیران بیمارستان‌های شهر ساری»، فصلنامه بیمارستان، 17(1)، 29-44.
- همتی‌نژاد، مهرعلی؛ رمضانی‌نژاد، رحیم؛ رضایی کمنی، امیر؛ افشارنژاد، طاهر؛ شفیعی، شهرام (1387). «ارزشیابی سیستم ارزشیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی»، حرکت، 38، 111-128.
- هنری، حبیب (1397). «طراحی مدل صالحیت‌ها و ویژگی‌های حرف‌های معلمین تربیت‌بدنی و ورزش». مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 5(3)، 55-68.
-      Adeyemo, S. A. (2012). “The relationship between effective classroom management and students”, Academic Achievement. EuropeanJournal of EducationalStudies, 4(3), 367-381.
-      Arban, A. & Buglino, L. (2003). “A multinational performance model for consolidating balanced scorecards”. Journal of Advances in Engineering Software, 34, 339-349.
-      Azizi, N., Haybatollahi, M. (2011). “The impact of teachers’ expectation on assessment of pupils learning achievement”, Journal of Educational Planning and Administration, 4, 337-350.
-      Bajrami, A. (2016). “Criteria and tools for teacher performance assessment in Kosovo”, Minister of Education Science and Technology, Sarajevo.
-      Cerit, Y. (2011). “The relationship between pre-service classroom teachers’ self-efficacy beliefs and classroom management orientations”, Buca Egltim Fakultesl Dergisi, 30, 156-174.
-      Chamundeswari, S. (2013). “Teacher management styles and their influence on performance and leadership development among students at the secondary level”, International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 2(1), 367-418.
-      Chelladurai, P. (2003). “Motivation performance of sport organization’s staff”, Journal of Sport Management, 18, 73-82.
-      Chinomona, R. (2012). “The impact of organizational support on work spirituality, organizational citizenship behavior and job performance: The case of Zimbabwe's small and medium enterprises (SME) sector”, African Journal of Business Management, 6(36), 1003-1014.
-      Chinomona, R., Sandada, M. (2014). “Organizational support and its influence on teachers job satisfaction and job performance in Limpopo province of South Africa”, Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(9), 208-214.
-      Copelland, S. (2004). “Classroom management techniques”. Assessment Criteria. Modified from the Assessment Criteria Benchmarks for Now Mexico Teacher Competencies for Licensure Levels, 1, 2, 3.
-      Dialoke, I; Nkechi, P. (2017). “Effects of career growth on employee’s performance: A study of non-academic staff of Michael Okpara University of agriculture umudike abia state, Nigeria”, World Journal of Entrepreneurial Development Studies, 1(1). 1-12.
-      Goldstein, I. L. (1993). “Training in organization”, 3rd ed. California: Brook Cole Publisher.
-      Grasten, A., Wall, A. (2017). “A motivational model of physical education and links to enjoyment, knowledge, performance, total activity and body mass index”, Journal of Sport Science and Medicine, 16(3), 318-327.
-      Gray, C., Stark, P. (2007). “Essential teaching skills”. University Sheffield Medical.
-      Hanif, R., Pervez, S. (2004). “Development and validation of teacher job performance scale”, Pakistan Journal of Psychology Research, 19(3), 89-104.
-      Hasbay, D., Altındag, E. (2018). “Factors that affect the performance of teachers working in secondary-level”, Academy of Educational Leadership Journal, 22(1), 1-19.
-      Hervie, D. M., Winful, E.  (2018). “Enhancing teachers’ performance through training and development in Ghana education service”, Journal of Human Resource Management, 6(1), 1-8.
-      Heskett, B. (1980). “Dilemmas in training for transfer and retention”, Applied Psychology. 46(4), 317-339.
-      Hutabarat, W. (2015). Investigation of teacher job-performance model. Published by Canadian Center of Science and Education, 11(18), 295-304.
-      Inayatullah, A., Jehangir, P. (2012). “Teachers job performance: the role of motivation”, Abasyn Journal of Sciences, 5(2). 78-99.
-      Johnson, S., Cooper, C., Cartwright, S., Donald, I., Taylor, P., Millet, C. (2005). “The experience of work related stress across occupations”, Managerial Psychology, 20(2), 87-178.
-      Khademian, N. (2016). “The effect of leadership style on professional ethical behavior: An empirical study in cement factory”, Journal of Entrepreneurship, Business and Economics, 4(1), 24-29.
-      Mabagala, S. Mwisukha, A., Mwang, P. W., Muindi, D. M. (2013). “Physical education teacher, knowledge on the professional code of ethic and conduct in Tanzania”, Research and Policy Studies’, 4(4), 690-697.
-      Maclean, I. F. (2018). “In service training and teacher’ job performance in public senior secondary schools in River”, International Journal of Scientific Research in Education, 11(9), 499-520.
-      Marchant, T. (1999). “Strategies for improving individual performance and job satisfaction at Meadowvale Health”, Journal of Management Practice, 2(3), 63-70.  
-      Mark, A. (2015). “Factor influencing teacher motivation and job performance in Kibaha district”, Tanzania. Dissertation in education, University of Tanzania.
-      Miao, R. T. (2011). “Perceived organizational support, job satisfaction, task performance and organizational citizenship behavior in china”, Journal of Behavioral Applied Management, 12(2), 105-127.
-      Napitupulu, S., Haryono, T., Riani, A., Sawitri, H., Harsono, M. (2017). “The impact of career development on employee performance: An empirical study of the public sector in Indonesia”, International Review of Public Administration, 22(3), 276 – 299.
-      Ozbek, O. (2007). The level of compliance of physical education teacher with professional ethics codes. Eric, Clearinghouse Publisher.
-      Piaro, M. (2018). “Classroom management and students’ academic performance in public secondary schools in rivers state”, International Journal of Scientific Research in Education, 11(5), 940-963.
-      Propper, C. Deborah, W. (2003). “The use and usefulness of performance measures in the public sector”. The Centre for Market and Public Organisation 03/073, Department of Economics, University of Bristol, UK.
-      Selamat, N., Samsu, N. Z., Mustafa Kamalu, N. S. (2013). “The impact of organizational climate on teacher’s job performance”, Educational Research, 2(1), 71-82.
-      Serin, H. (2017). “Developing the teaching profession: factors influencing performance”, International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 4(2), 10-14.
-      Serin, H. (2017). “Developing the teaching profession: factors influencing teachers’ performance”, International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 4(2), 10-14.
-      Spector, P.E. (2000). “Development of the work locus of control scale”, Journal of Organizational Psychology, 25, 389-414.
-      Tsangaridou, N. (2017). “Early childhood teachers’ views about teaching physical education: challenges and recommendations”. Physical Education and Sport Pedagogy. 22(3), 283-300.
-      Yaghobi, A., Ozrudi, M. F. (2015). “Relationship between organizational culture and knowledge management with professional ethic in physical education administrative staff”, (1), 191-195.
-      Yildis, N. G. (2017). “Classroom management and student achievement”, Analysis Journal of Educational Science International, 7(1), 155-183.
-      Young, A. G., Pearce, s. (2013). “A beginner's guide to factor analysis: Focusing on exploratory factor analysis”, Tutorials in Quantitative Methods for Psychology, 9(2), 79-94.