اثر ابعاد جو استادیوم ورزشی بر نیت های رفتاری تماشاگران فوتبال با میانجیگری رضایت

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

2 استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان

3 کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه کردستان

4 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی در ورزش، دانشگاه کردستان

10.22084/smms.2019.15909.2171

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر ابعاد جو استادیوم ورزشی بر نیت‌های رفتاری با میانجیگری رضایت تماشاگران فوتبال است. روش تحقیق توصیفی از نوع مدل معادلات ساختاری بود که 384 نفر از تماشاگران شهرآورد تهران به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری شامل پرسشنامه‌های جو استادیوم‌، رضایت و نیات رفتاریتی تماشاگران از چن وهمکاران (20۱۳) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه‌ها به وسیله اساتید مجرب و همسانی درونی آنها از طریق آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد. برای آزمون فرضیات نیز از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافته‌ها نشان دادند که رضایت تماشاگر تأثیر ابعاد جو استادیوم ورزشی را بر رفتار تماشاگران و هواداران در آینده را میانجی گری می کند. ابعاد جو استادیوم ورزشی به ترتیب عملکرد تیم، تسهیلات، تجهیزات الکترونیک، کارکنان حرفه‌ای، رقابت تیم، سرگرمی، اشتیاق تماشاگران، رفتار تماشاگران، گروه تشویق‌کننده‌ها و آداب و رسوم تیم بیشترین تأثیر را در رضایت تماشاگران به صورت مستقیم و همچنین بر نیات رفتاری آنان به صروت غیر مستقیم داشتند. مدیران استادیوم-های ورزشی باید با ایجاد جوی مثبت در استادیوم‌ها و افزایش تجربه حضور و رضایت تماشاگران، از طریق توسعه و مدیریت عناصر مختلف جو استادیوم ورزشی، از جمله؛ تسهیلات مناسب و تجهیزات الکترونیک با کسب رضایت تماشاگران از پیامدهای نیات رفتاری آنان برخوردار گردند.

کلیدواژه‌ها


-  درویش­زاده، مهسا؛ عیدی، حسین؛ شعبانی­مقدم، کیوان؛ خانمرادی، سعید (1394). بررسی جو استادیوم­های ورزشی ایران در رویدادهای ورزشی پر تماشاگر، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، دروه 3، شماره 10، 44-35.

-  Alonso, A. D., & O’Shea, M. (2013). The links between reasons for game attendance of a new professional sports league and revenue management: an exploratory study. International Journal of Revenue Management, 7(1), 56-74.

-  Balaji, M. S., & Chakraborti, R. (2015). Stadium atmosphere: scale development and validation in Indian context. Journal of Indian Business Research, 7(1), 45-66.

-  Bauer, H. H., Sauer, N. E., & Exler, S. (2005). The loyalty of German soccer fans: does a team's brand image matter? International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 7(1), 8-16.

-  Biscaia, R., Correia, A., Yoshida, M., Rosado, A., & Marôco, J. (2013). The role of service quality and ticket pricing on satisfaction and behavioural intention within professional football. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 14(4), 42-66.

-  Bitner, M. J. (1990). Evaluating service encounters: the effects of physical surroundings and employee responses. the Journal of Marketing, 69-82.

-  Centieiro, P. (2013, October). Bringing the sport stadium atmosphere to remote fans. In Proceedings of the 21st ACM international conference on Multimedia (1063-1066). ACM.

-  Chen, C. Y., Lin, Y. H., & Chiu, H. T. (2013). Development and psychometric evaluation of sport stadium atmosphere scale in spectator sport events. European Sport Management Quarterly, 13(2), 200-215.

-  Edwards, J. R. (2011). The fallacy of formative measurement. Organizational Research Methods, 14, 370–388.

-  Hightower Jr, R., Brady, M. K., & Baker, T. L. (2002). Investigating the role of the physical environment in hedonic service consumption: an exploratory study of sporting events. Journal of Business Research, 55(9), 697-707.

-  Javadein, S. R. S., Khanlari, A., & Estiri, M. (2008). Customer loyalty in the sport services industry: the role of service quality, customer satisfaction, commitment and trust. Journal of Human Sciences, 5(2).

-  Jensen, R. W., Limbu, Y. B., & Choi, J. J. (2016). How Does the Stadium Atmosphere at a College Football Game Affect Behavioral Intentions Across Gender Lines? The Mediating Role of Spectator Satisfaction.

-  Jordan, J. S., Walker, M., Kent, A., & Inoue, Y. (2011). The frequency of nonresponse analyses in the Journal of Sport Management. Journal of Sport Management, 25(3), 229-239.

-  Kahle, L. R., Aiken, D., Dalakas, V., & Duncan, M. (2003). Men's versus women's collegiate basketball customers: Attitudinal favorableness and the environment. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 5(2), 54-68.

-  Karg, A., McDonald, H., & Vocino, A. (2008, January). Developing a scale to measure season ticket holder attitudes towards the professional sports club offering. In ANZMAC 2008: Australian and New Zealand Marketing Academy Conference 2008: Marketing: shifting the focus from mainstream to offbeat (pp. 1-6). Promaco Conventions.

-  Kelley, S. W., & Turley, L. W. (2001). Consumer perceptions of service quality attributes at sporting events. Journal of Business Research, 54(2), 161-166.

-  Koenigstorfer, J., Groeppel-Klein, A., & Kunkel, T. (2010). The attractiveness of national and international football leagues: Perspectives of fans of “star clubs” and “underdogs”. European Sport Management Quarterly, 10(2), 127-163.

-  Larson, B. V., Jensen, R., & Bowman, N. D. (2011). Developing International Sports Markets: Professional Sports Selling to New Segments with New Promotions. Journal of International Business Disciplines, 6(2).

-  Lee, N., & Cadogan, J. W. (2013). Problems with formative and higher-order reflective variables. Journal of Business Research, 66, 242–247.

-  Lee, N., & Chamberlain, L. (2016). Pride and prejudice and causal indicators. Measurement:
Interdisciplinary Research and Perspectives, 14, 105–109.

-  McDonald, H., Karg, A. J., & Lock, D. (2010). Leveraging fans' global football allegiances to build domestic league support. Asia Pacific journal of marketing and logistics, 22(1), 67-89.

-  Porsche, M., & Maennig, W. (2008). The Feel-Good Effect at Mega Sport Events-Recommendations for Public and Private Administration Informed by the Experience of the FIFA World Cup 2006.

-  Theodorakis, N. D., Tsigilis, N., & Alexandris, K. (2009). The mediating role of place attachment on the relationship between service quality and loyalty in the context of skiing. International Journal of Sport Management and Marketing, 6(3), 277-291.

-  Turley, L. W., & Milliman, R. E. (2000). Atmospheric effects on shopping behavior: a review of the experimental evidence. Journal of business research, 49(2), 193-211.

-  Uhrich, S., & Benkenstein, M. (2010). Sport stadium atmosphere: formative and reflective indicators for operationalizing the construct. Journal of Sport Management, 24(2), 211-237.

-  Uhrich, S., & Benkenstein, M. (2012). Physical and social atmospheric effects in hedonic service consumption: customers' roles at sporting events. The Service Industries Journal, 32(11), 1741-1757.

-  Uhrich, S., & Koenigstorfer, J. (2009). Effects of atmosphere at major sports events: A perspective from environmental psychology. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 10(4), 56-75

-  Wakefield, K. L., & Blodgett, J. G. (1994). The importance of services capes in leisure service settings. Journal of Services Marketing, 8(3), 66-76.

-  Yi, Y., & Gong, T. (2009). An integrated model of customer social exchange relationship: the moderating role of customer experience. The Service Industries Journal, 29(11), 1513-1528.

-  Yoshida, M., & James, J. D. (2010). Customer satisfaction with game and service experiences: Antecedents and consequences. Journal of sport management, 24(3), 338-361.