ارایه مدل پیش بینی حضورمجدد تماشاگران در مسابقات فوتبال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز

3 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

تماشاگران همواره یکی از ابعاد اصلی مسابقات فوتبال بوده و انجام مسابقات بدون حضور آن ها چندان اهمیتی ندارد؛ لذا پیش بینی حضورمجدد آن ها در مسابقات فوتبال، مسأله اصلی تحقیق بود. روش پژوهش پیمایشی بود. جامعه آماری کلیه تماشاگران مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 96-1395 بودند که بصورت تصادفی، تعداد 507 نمونه انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده‌ها، پرسشنامه در مقیاس لیکرت بود. نتیجه تحقیق، ارایه مدل مناسب پیش بینی حضورمجدد تماشاگران در مسابقات فوتبال بود که مشخص شد خدمات ارایه شده بر رضایت مندی تماشاگران تأثیر می گذارد و رضایت مندی نیز توسط متغیرهای میانجی: تصویرذهنی، تعهداحساسی، تعهدحسابگرانه و وفاداری بر حضورمجدد آن ها تأثیر می گذارد. به عبارت دیگر، براساس مدل، 27 شاخص از طریق شش عامل می توانند بر حضورمجدد تماشاگران تأثیرگذار باشند و این متغیر را پیش بینی کنند. با توجه به نقش محوری متغیر خدمات ارایه شده پیشنهاد می گردد که خدمات ارایه شده در ورزشگاه ها بهبود یابد تا رضایت مندی، وفاداری و حضورمجدد تماشاگران افزایش یابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


-  احمدی، فاطمه، رمضانی نژاد، رحیم، برومند، محمدرضا، قادری، سیدنعمت اله (1395). بررسی عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران زن در استادیوم‌های ورزشی ایران، اولین همایش ملی تحولات علوم ورزشی در حوزه سلامت، پیشگیری و قهرمانی.
-  اسمعیلی، محسن، احسانی، محمد، کوزه چیان، هاشم و هنری، حبیب (1393). «طراحی مدل تأثیرگذاری کیفیت خدمات بر وفاداری، رضایت مشتری، ارزش ادراک شده و رفتار آتی مشتریان در مجموعه‌های تفریحی ورزشی آبی»، نشریه مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 26: 58 – 37.
-  جابری، اکبر، نادریان جهرمی مسعود، و مظلومی سوینی، فرزانه (1392). «نقش کیفیت خدمات ورزشگاه‌ها در جذب و حفظ تماشاگران فوتبال»، نشریه پژوهش در علوم ورزشی، شماره 5 : 43-25.
-  دوراندیش عبدالمجید، الهی، علیرضا و پورسلطانی زرندی، حسین (1391). «پیش‌بینی تمایل حضورمجدد مشتریان ورزشی از طریق مولفه‌های رضایتمندی»، نشریه مدیریت و توسعه ورزش، شماره 1: 98-87.
-  سازمان لیگ برتر فوتبال ایران (1396). اسناد موجود، فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران.
-  سیدجوادین، سیدرضا، خانلری، امیر و استیری، مهرداد (1389). «مدلی از ارزیابی تأثیر کیفیت خدمات بر وفاداری مشتریان خدمات ورزشی»، فصلنامه المپیک، سال هجدهم، شماره 4 (پیاپی 52) : 54- 41.
-  علی دوست قهفرخی، ابراهیم و احمدی، علی (1391). «رابطه بین کیفیت خدمات و رضایتمندی تماشاگران در ورزشگاه‌های میزبان لیگ قهرمانان آسیا»، نشریه مدیریت ورزشی، شماره 14: 47- 31.
-  فلاحی، احمد، اسدی، حسن، خبیری، محمد (1388). «مقایسه عوامل مؤثر بر حضور تماشاچیان گاهگاهی، منظم و متعصب در مسابقات لیگ برتر فوتبال»، نشریه حرکت، شماره 2: 270 – 247.
-  کوزه چیان، هاشم، خطیب زاده، مهدی و هنرور، افشار (1390). «نقش ابعاد کیفیت خدمات گردشگری در رضایتمندی گردشگران ورزشی»، نشریه پژوهش‌های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، سال اول، شماه 2 : 32- 19.
-  محمودی، احمد، سجادی، نصراله و گودرزی، محمود (1394). «بررسی تأثیر کیفیت خدمات و رضایتمندی بر وفاداری مشتریان در باشگاه های ورزشی (بدنسازی و ایروبیک)»، نشریه مدیریت ورزشی، شماره 1: 51-31.
-  همتی نژاد، مهرعلی، رحمتی، محمدمهدی و صفرزاده، محمد (1395). «شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران در مسابقات لیگ برتر بسکتبال ایران»، نشریه مدیریت و توسعه ورزش، شماره 1: 50-37.
هنرور، افشار (1383). عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ناشی از برگزاری رویدادهای ورزشی بین‌المللی در کشور از دیگاه مدیران و دست اندکاران ورزشی و مدیران گردشگری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران

-  Alaghebandi. T.M, (2014), “Examination of the Effect of Service Quality on Spectator Behavioral Intentions Through their Satisfaction (Case Study: Spectators of Mashhad Farsh-Ara futsal Team in Iran Premier League)”, International Review of Management and Business Research, Vol. 3 Issue.2. www.irmbrjournal.com, 1061-1072.

-  Barshan. G, Elahi. A & Aghaei. N, (2016), “the impact of satisfaction on attitude loyalty and Intention to revisit of sport customer, International Journal of Advanced Biotechnology and Research (IJBR), Vol-7, Special Issue3: 41-48, http://www.bipublication.com.

-  Bassey. B.E, (2014), “Analysis of Event Quality, Satisfaction and Behavioural Intentions of Attendees of Calabar Festival, Nigeria”, International Journal of Business and Administration Research Review, Vol.2, Issue.4: 1-12.

-  Binjwaied. M, Richards. I, O'Keeffe. L-A, (2015), “the Factors Influencing Fans’ Attendance at Football Matches in the Kingdom of Saudi Arabia, Athens Journal of Sports, Vol. 2, No. 2.

-  Bortoluzzo. A.B and et al, (2016), “Ticket consumption forecast for Brazilian championship games”, Revista de Administração, http://dx.doi.org/10.1016/j.rausp.2016.09.007.

-  Caruana. A, (2002), “Service quality: The effects of service quality and the mediating role of customer satisfaction”, European Journal of Marketing, (36): 811-828.

-  Cheryl .M & Lorne J. A, (2008), “Sport, Recreation and Tourism Event Management: Theoretical and Practical Dimensions”, Published by Elsevier: www.elsevier.com, 35.

-  Choi. J.P, (2001), “the influence of service quality on customer satisfaction and repurchase intentions at fitness clubs in South Korea”, Dissartation for PH.D degree. The University of New Mexico, 192-209.

-  Douvis. J, (2014), “what makes fans attend professional sporting events?” A review, Advances in Sport Management Research Journal, Vol. 1: 40-70.

-  Fornell, C. & Larcker, D. (1981). “Structural equation models with unobservable variables and measurement error”. Journal of Marketing Research, 18(2): 39.
-  Gefen, D., Straub, D.W., & Boudreau, M.-C. (2000). “Structural equation modeling and regression: Guidelines for research and practice”. Communications of the Association for Information Systems, 3(1): 89.
-  George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for windows step by step: a simple guide and reference, 11.0 update (3rd Ed.). USA: Allyn & Bacon: 112.
-  Hair, J. F; Ringle, C. M & Marko, S. (2011). PLS-SEM: Indeed a Silver Bullet. Journal of Marketing Theory and Practice, 19(2): 139–151.
-  Hall. J, O’Mahony. B., Vieceli.J, (2010), “An empirical model of attendance factors at major sporting events”, International Journal of Hospitality Management, No. 29: 328-334.
-  Henseler.J, Ringle.C & Sinkovics.R, (2009), “the use of partial least squares path modeling in international marketing”. New Challenges to International Marketing. Vol. 20: 277-320.
-  Huang.M.J, (2011), “Determinant factors and satisfaction of spectators at the selecting national table tennis team competition in Taiwan”, the 12th ITTF Sports Science Congress, Rotterdam, the Netherlands, 95-100.
-  Johnson, M.D, Gustafsson, A. Andreassen, T. W, Lervik, L and Cha J, (2001), “the Evolution and Future of National Customer Satisfaction Index Models”, Journal of Economic Psychology, Vol. 22, No. 2: 217-245.
-  Khadem. A, Boroumand. M, Salari. M, (2016), “Effective Factors on Reducing the Number of Spectators in Iran Football Premier League”, Annals of applied sport science, Vol.6:59-66.
-  Kim.H.D, LaVetter.D & Lee. J.Hak, (2012), “the Influence of Service Quality Factors on Customer Satisfaction and Repurchase Intention in the Korean Professional Basketball League”, International Journal of APPlied Sports Sciences, Vol. 18, No. 1: 39-58.

-  Kouthouris.C & Alexandris.K, (2005), “Can service quality predict customer satisfaction and behavioral intentions in the sport tourism industry? An application of the SERVQUAL model in an outdoors setting”, Journal of Sport Tourism 10 (2): 101–111.

-  Lee.S, Petrick. F.J And Crompton, J, (2007), “the Roles of Quality and Intermediary Constructs in Determining Festival Attendees’ Behavioral Intention”, Journal of Travel Research, Vol. 45(4): 402–412.

-  Moreno.F.C, Campos.C.P & Hervás.J.C, (2009), “Perceived quality as predictor of satisfaction and future intentions of sporting event spectators”, 17TH EASM Conference, 196-199.

-  Stevens.P.J, (2009), Applied Multivariate Statistics for the Social Sciences, Fifth Edition.p: 191, p: 254, p: 261.