شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر قصد خرید تجهیزات ورزشی از طریق رسانه‌های اجتماعی؛کاربرد تکنیک برنامه ریزی ترجیحی فازی لگاریتمی(مورد مطالعه: کاربران رسانه اجتماعی اینستاگرام)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران

2 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی پردیس فارابی دانشگاه

3 استادیار دانشگاه کنکوردیا کانادا

چکیده

هدف این پژوهش شناسایی و رتبه‌بندی عوامل موثر بر قصد خرید تجهیزات ورزشی در میان کاربران رسانه‌های اجتماعی با استفاده از تکنیک برنامه ریزی ترجیحات فازی لگاریتمی(LFPP) می‌باشد. پژوهش از نظر روش پیمایشی و از نظر هدف کاربردی می باشد. در فرایند پژوهش، با مرور پژوهش‌های پیشین و همچنین بهره‌گیری ازنظرات خبرگان، ابتدا 30 متغیر تأثیرگذار بر قصدخرید شناسایی گردید. سپس این متغیرها در قالب پرسشنامه‌ ای در اختیار چند نفر از خبرگان حوزه بازاریابی قرار گرفت و از میان 30 متغیر مذکور، 10 متغیر با توجه به وزن و اهمیتشان استخراج گردیدند. این 10 متغیر در قالب پرسشنامه‌ای فازی جهت رتبه بندی در اختیار نمونه تحقیق که 15 نفر از کاربران رسانه‌های اجتماعی بودند قرار گرفت و درنهایت این متغیرها از طریق نرم‌افزار گمز وزن دهی و رتبه‌بندی گردیدند. نتایج پژوهش نشان میدهد که متغیرهای اعتماد، امنیت، ادراک از قیمت به ترتیب بیشترین اهمیت را از دید کاربران دارا هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


-  الفت، لعیا؛ خسروانی، فرزانه؛ جلالی، رضا (2011). «شناسایی عوامل مؤثر بر خرید اینترنتی و اولویت‌بندی آن‎‌ها با استفاده از ANP فازی»، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت بازرگانی، دوره 3، شماره 7، 54-19.

-  امامی، حسین (1388). «راهبردهای عملی روابط عمومی2»، مجموعه مقالات اولین همایش بین المللی روابط عمومی 2، تهران: دبیرخانه دائمی کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران.

-  ترابی نهاد، فرزانه (1391). «بررسی عوامل مؤثر بر تصمیم خرید مصرف‌کنندگان کالای ورزشی با استفاده از مدل اسپرولز و کندال»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز.

-  جلیلیان، حسین؛ ابراهیمی، عبدالحمید؛ محمودیان، امید (1391). «تأثیر تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی بر قصد خرید مصرف‌کنندگان از طریق ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در میان دانشجویان (مطالعات موردی: محصولات لپ تاپ شرکت Dell)»، ‎نشریه مدیریت بازرگانی، دوره 4، شماره 4، 64-41.

-  حمدی، کریم؛ الحسینی، سید سرمد (2008). «بررسی ادراکات قیمت و کیفیت در تصمیمات رفتاری مشتریان بانک‌های دولتی و خصوصی در ایران»، مدیریت بازاریابی، دوره 3، شماره 5، 161-178.‎

-  دانایی فرد، حسن؛ الوانی، مهدی؛ آذر، عادل (1388). روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت، رویکردی جامع،تهران: انتشارات صفار اشراقی.

-  دهدشتی، شاهرخ زهره؛ مبرهن، سمانه (1391). «بررسی تأثیر عوامل انگیزش فردی بر خرید اینترنتی»، مجله مدیریت بازرگانی، دوره 4، شماره 2(12)، 37-52.

-  دهدشتی، شاهرخ زهره؛ عقیلی، خدیجه (1394). «تأثیر راحتی استفاده از خدمات بر تبلیغات دهان به دهان و قصد خرید مجدد»، تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 5، شماره 2، 36-15.

-  رادمهر, رضا؛ رضایی دولت آبادی، حسین؛ شالیکار، مهدی (۱۳۹۰). «بررسی تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی در مدیریت گردشگری»، اولین همایش بین‌المللی مدیریت گردشگری و توسعه پایدار، مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.

-  صنایعی، علی؛ صالح نیا، منیره (1386). «ارائه مدل سه بعدی از عوامل مؤثر بر خرید اینترنتی از دیدگاه مشتریان»، اولین کنفرانس بین المللی شهر الکترونیک، تهران، جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران.

-  فتحعلی، متینه؛ خیری، بهرام (1393). «بررسی تأثیر ویژگی‌های جمعیت شناختی و روانشناختی بر روی قصد خرید»، مجله تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 4، شماره 3، 161-188.

-  سیدجوادین، سیدرضا؛ شمس، راحیل (1386). «عوامل تعیین کننده ارزش ویژه برند کفش ورزشی در میان گروه سنی جوانان»، نشریه پژوهش‌های علوم انسانی و اجتماعی، دوره 7، شماره 25، 96-73.

-  شاه حسینی، محمدعلی؛ اخلاصی، امیر؛ رحمانی، کمال الدین (1390). «ارزش ویژه برند خدمات و رفتار خرید مشتریان»، نشریه تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 1، شماره 3، 77-63.

-  کلانتر زاده، سیدامیر (1391). «اثر جذابیت محصول، نوگرایی برند و قیمت پولی بر قصد خرید مصرف‌کنندگان تلفن همراه»، پایان‌نامه کارشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام.

-  محمدی، سمیه (1393). «شناسایی و اولویت بندی عوامل تأثیرگذار بر توسعه خرید اینترنتی کالاهای ورزشی به روش AHP»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان.

-  محمدی، سمیه؛ نورایی، طهمورث؛ شریفیان، اسماعیل (1395). «ارائه مدل معادلات ساختاری عوامل تأثیرگذار بر توسعه خرید اینترنتی کالاهای ورزشی»، نشریه پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، دوره 4، شماره 16، 43-54.

-  نظری، محسن؛ حاجی حیدری، نسترن؛ نصری، مصطفی (1391). «بررسی تأثیر ویژگی‌های فروشگاه اینترنتی B2C در افزایش قصد خرید اینترنتی مشتریان با استفاده از تکنیک تحلیل متقارن»،  نشریه مدیریت بازرگانی، دوره 4، شماره 4، 146-127.

-  یعقوبی، نورمحمد؛ شاکری، رؤیا (1388). «ارزیابی پذیرش بانکداری اینترنتی بر اساس مدل توسعه یافته DTPB»، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، دوره 9، شماره 36، 131-154.‎

-   Baig, E. (2013). "Instagram rolls out direct messaging". Retrieved from http://www.usatoday.com/story/tech/columnist/baig/2013/12/12/ instagram-direct/3998413/

-   Balakrishnan, B. K., Dahnil, M. I., & Yi, W. J. (2014). The Impact of Social Media Marketing Medium toward Purchase Intention and Brand Loyalty Among Generation Y. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 148, 177-185.

-   Boswell, C., & Cannon, S. (2012). "Introduction to nursing research". Jones & Bartlett Publishers.

-   Boyer, K. K., & Hult, G. T. M. (2006). Customer behavioral intentions for online purchases: An examination of fulfillment method and customer experience level. Journal of Operations Management, 24(2), 124-147.

-   Brodowsky, B.G. (1996). "The role of country of origin in consumer purchase decisions: Development and testing of a comprehensive theoretical model". Ph.D. Dissertation, The State University of New York.

-   Bruhn, M., Schoenmueller, V., & Schäfer, D. B. (2012). "Are Social Media replacing traditional media in terms of brand equity creation?". Management Research Review, 35(9), 770-790.

-   Chen, C. F., & Chang, Y. Y. (2008). Airline brand equity, brand preference, and purchase intentions—The moderating effects of switching costs. Journal of Air Transport Management, 14(1), 40-42.‏

-   Chen, Y. T. L. S. C., & Hung, C. S.(2011). The impacts of brand equity, brand attachment, product involvement and repurchase intention on bicycle users. African Journal of Business Management, 5(14), 5910.‏

-   Gunawan, D. D., & Huarng, K. H. (2015). "Viral effects of social network and media on consumers’ purchase intention". Journal of Business Research, 68(11), 2237-2241.‏

-   Hausman, A. V., & Siekpe, J. S. (2009). "The effect of web interface features on consumer online purchase intentions". Journal of Business Research,62(1), 5-13.

-   Hume, M., & Sullivan Mort, G.(2010). The consequence of appraisal emotion, service quality, perceived value and customer satisfaction on repurchase intent in the performing arts. Journal of Services Marketing, 24(2), 170-182.

-   Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). "Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media". Business horizons53(1), 59-68.‏

-   Kim, A.J., Ko, E., (2012). "Do social media marketing activities enhance customer equity? An empirical study of luxury fashion brand". Industrial Marketing Management, 40(3), 424-438.Journal of Business Research, 65, 1480–1486

-   Kim, J., Kim, J.E., Johnson, K.K.P.,(2010). "The customer-salesperson relationship and sales effectivenessin luxury fashion stores: the role of self-monitoring". Journal Glob Fashion Mark, 1(4), 9-230.

-   Kim, Kyung Hoon.; Kim, Kang Sik.; Kim, Jong Ho., & Kang, Suk Hou. (2008). Brand equity in hospital marketing. Journal of Business Research, 61, 75–82.

-   Lin, P. J. (2009). Factors Influencing Purchase Intention for Online Travel Products–Case Study of Taiwanese Consumers (Doctoral dissertation, University of Wales).

-   Mansourpour, S. (2007). "An Investigation in to the Use of Sports Sponsorship as a Marketing Tool, A structured literature Review." Doctoral dissertation, Master Thesis, Cranfleld University.

-   Miners, Z. (2013). "Instagram gets new features including video import". Retrieved from http://www.computerworld.com/s/article/9241449/Instagram_gets_more_features_including_video_import.

-   Park, C.W., MacInnis, D.J., Priester, J., Eisingerich, A.B., Iacobucci, D., (2010)."Brand attachment and brand attitude strength: Conceptual and empirical differentiation of two critical brand equity drivers". Journal of Marketing, 74(6), 1-17.

-   Pavlou, P. A. (2003). Consumer acceptance of electronic commerce: Integrating trust and risk with the technology acceptance model. International journal of electronic commerce, 7(3), 101-134.

-   San Martín, S., & Camarero, C.(2009). How perceived risk affects online buying. Online Information Review33(4), 629-654

-   Silverman, G. (2011). "Secrets of word-of-mouth marketing: how to trigger exponential sales through runaway word of mouth". AMACOM Div American Mgmt Assn.

-   Simply Measured (2013). "Study: How top brand marketers use Instagram". Retrieved from http://cdn.simplymeasured.com/wpcontent/uploads/2013/10/ Simply ‌Measured Instagram‌Study.pdf

-   Sweeney, J. C., Soutar, G. N., & Mazzarol, T. (2008). "Factors influencing word of mouth effectiveness: receiver perspectives". European Journal of Marketing42(3/4), 344-364.

-   Wang, Y. M., & Chin, K. S. (2011)."Fuzzy analytic hierarchy process: A logarithmic fuzzy preference programming methodology". International Journal of Approximate Reasoning52(4), 541-553.

-   Yoo, B., Donthu, N., & Lee, S. )2000(. "An examination of selected marketing mix elements and brand equity". Journal of the Academy of Marketing Science, 28(2), 195–211.