مطالعه تطبیقی برنامه های توسعه ای تربیت بدنی و ورزش مدارس مروج سلامت کشورهای مبنا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی،گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

3 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 استادیار، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.22084/smms.2025.30854.3406

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تطبیق و الگو برداری ورزش برای توسعه در برنامه مدارس مروج سلامت کشور های کانادا، انگلستان و ایران مورد بررسی قرارگرفته است. روش پژوهش از نوع تطبیق چند کشوری بوده و راهبرد آن، تطبیق درونی می باشد و استراتژی تطبیقی مورد استفاده در پژوهش حاضر مورد محور می باشد و هم چنین به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحقیق تطبیقی تاریخی استفاده شد. به منظور الگو برداری از راهبردهای ورزشی مورد استفاده کشورهای کانادا و انگلستان استفاده شد. مولفه های الگوی پژوهش در یافته ها در سه بخش در نظر گرفته شد. بخش اول تطبیق تعاریف، اهداف، سیاست های اجرایی، رویکرد ها و ذینفعان. بخش دوم مقایسه شاخص های کلیدی و بخش سوم راهبردهای ورزشی مدارس مروج سلامت بوده است. نتایج نشان داد کشورهای ایران، انگلستان و کانادا برای موفقیت از ظرفیت های خود(فرهنگ بومی و ذینفعان محلی)، شاخص های کلیدی(مانند داشتن برنامه های منطقه ای متناسب با الگوی کشوری و ایجاد گروه های مشارکتی) و طرح جامع(مانند نقشه راهبردی سلامت و تندرستی) بهره می برند و هم چنین دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی را با در نظر گرفتن سیاست بومی سازی به اجرا می گذارند. پیشنهاد می شود برای اجرای موفق طرح مدارس مروج سلامت باید به دنبال رویکردی جامع مورد توافق سازمان های متولی سلامت مانند وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، وزارت ورزش و جوانان و غیره بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات