مدل پارادایمی آموزش درس تربیت بدنی مبتنی بر یادگیری ماشینی: رویکرد داده بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران

2 گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران.

10.22084/smms.2025.30360.3390

چکیده

هدف از این پژوهش مدل پارادایمی آموزش درس تربیت بدنی مبتنی بر یادگیری ماشینی با بهره‌گیری از رویکرد داده بنیاد بود. این پژوهش از نظر فلسفه (پارادایم) پرگماتیسم، از نظر روش کیفی و از نظر استراتژی داده بنیاد است. جامعه پژوهش شامل افراد صاحب‌نظر در رابطه با موضوع تحقیق، شامل اعضای هیات علمی دانشکده‌های تربیت بدنی و علوم ورزشی سراسر کشور که حداقل رتبه دانشیاری یا استادی داشته و بیش از 10 سال سابقه تدریس داشته باشند. روش نمونه‌گیری در بخش کیفی پژوهش که بوسیله ابزار مصاحبه به دو صورت هدفمند و تکنیک گلوله‌برفی و در حد اشباع نظری با 13 نفر مصاحبه شد. اعتبار پژوهش طبق نظر گوبا و لینکلن (2000) شامل چهار معیار اعتبار، انتقال‌پذیری، اطمینان‌پذیری و تایید‌پذیری بررسی صحت‌سنجی شد، جهت ارزیابی پایایی پروتکل مصاحبه، از روش لاوشه استفاده شده است. در این پژوهش نظر 11 نفر از خبرگان جهت اعتبار‌سنجی به روش لاوشه اخذ شد که نهایتا بر‌اساس نتایج نمره 5 گویه کمتر از 6/0 محاسبه شد لذا این گویه‌ها از مدل حذف و مدل 65 مولفه استخراج شد. بر‌اساس یافته‌ها نتایج یک الگوی 13 عاملی با 65 عامل در قالب مدل داده بنیاد با رویکرد اشتراوس و کوربین برای پیاده‌سازی آموزش درس تربیت بدنی مبتنی بر یادگیری ماشینی ارائه شد با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، می‌توان الگوها و الگوریتم‌هایی را توسعه داد که بتوانند عملکرد و پیشرفت هر دانش‌آموز/دانشجو یا ورزشکار را پیش‌بینی کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات