گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
10.22084/smms.2025.29938.3363
چکیده
مقیاس ویژگی های برند تیم های حرفه ای ابزار مناسبی در اختیار بازاریابان و تیم های ورزشی است که مبنای خوبی جهت برآورد ویژگیهای قدرت، مطلوبیت و منحصربهفرد بودن برند تیم را فراهم می کند. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی ویژگی های برند برای تیم های حرفه ای والیبال انجام گرفت. روش پژوهش حاضر بهصورت کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی تفسیری انجام شد. جامعه آماری شامل علاقمندان طرفدار والیبال که تیم شان در لیگ برتر والیبال حضور داشتند میباشد که با استفاده از نمونهگیری هدفمند 21 تن از شهروندان تا حد رسیدن به اشباع اطلاعاتی انتخاب شدند. دادهها توسط مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری شد. برای بررسی پایایی و عینی بودن اطلاعات نیز از نظرات پژوهشگران خارج از پژوهش، بهره گرفته شد و مقبولیت دادهها، با بازنگری همتا و تاییدپذیری استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل پدیدارشناسی Smith & Shinebourne استفاده گردید. در مجموع 66 زیر درونمایه، 12 درونمایه فرعی و 5 درونمایه اصلی، استخراج و طبقهبندی شدند. درونمایههای فرعی شامل عوامل شامل مطلوبیت تداعی ، پذیرش و مقبولیت مزیت، آگاهی از برند ، تصویر برند، قابلتشخیص بودن برند، پیشنهاد ارزش منحصر به فرد، تیم، بازیکنان، مربیان، عوامل مربوط به مجموعه تیم، عوامل مربوط به محیط تیم بود. درونمایه اصلی شامل، مطلوبیت برند، قدرت برند، منحصربه فرد بودن، عملکرد و عامل داخلی و خارجی بود.
سلیمان پور, مسلم و نوروزی اجیرلو, رضا . (1404). واکاوی پدیدارشناسانه در تبیین ویژگی های برند تیم های حرفه ای والیبال. پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی, (), -. doi: 10.22084/smms.2025.29938.3363
MLA
سلیمان پور, مسلم , و نوروزی اجیرلو, رضا . "واکاوی پدیدارشناسانه در تبیین ویژگی های برند تیم های حرفه ای والیبال", پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی, , , 1404, -. doi: 10.22084/smms.2025.29938.3363
HARVARD
سلیمان پور, مسلم, نوروزی اجیرلو, رضا. (1404). 'واکاوی پدیدارشناسانه در تبیین ویژگی های برند تیم های حرفه ای والیبال', پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی, (), pp. -. doi: 10.22084/smms.2025.29938.3363
CHICAGO
مسلم سلیمان پور و رضا نوروزی اجیرلو, "واکاوی پدیدارشناسانه در تبیین ویژگی های برند تیم های حرفه ای والیبال," پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی, (1404): -, doi: 10.22084/smms.2025.29938.3363
VANCOUVER
سلیمان پور, مسلم, نوروزی اجیرلو, رضا. واکاوی پدیدارشناسانه در تبیین ویژگی های برند تیم های حرفه ای والیبال. پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی, 1404; (): -. doi: 10.22084/smms.2025.29938.3363