پیامدهای سرمایه‌های اجتماعی در ورزش دانش‌آموزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران

3 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران

10.22084/smms.2025.27666.3210

چکیده

نیاز به بازسازی سیستم مدیریت ورزش دانش‌آموزی به دلیل نقش محوری آن هم در نظام آموزش و پرورش و هم در نظام ورزش کشور وجود دارد که یکی از مقدمات اصلی در این زمینه، توجه به سرمایه‌های اجتماعی است. بر همین اساس، هدف از پژوهش حاضر تدوین الگوی پیامدهای سرمایه‌های اجتماعی در ورزش دانش‌آموزی بود. جامعه آماری شامل نخبگان دانشگاهی و مدیران ورزشی فعال در ورزش دانش-آموزی بود. از روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی استفاده شد و جمع‌آوری اطلاعات تا اشباع نظری داده‌ها ادامه یافت و تعداد 21 مصاحبه فردی نیمه ساختاریافته انجام گرفت. به‌منظور تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از استراتژی نظریه داده بنیاد رویکرد گلیزر با استفاده از نرم‌افزار مکس‌کیودا نسخه 10 استفاده شد. در مرحله کدگذاری باز، تعداد 143 کد مستقل باز اولیه (مفاهیم)، 65 کد باز ثانویه (مقوله‌های فرعی) و در نهایت بر اساس کدهای باز ثانویه، 10 مقوله اصلی ایجاد شد. در کدگذاری گزینشی 10 مقوله اصلی شامل پیامدهای ساختاری، مدیریتی، فردی، سازمانی، تعاملی، تسهیلاتی، آموزشی، فرهنگی، شبکه‌سازی و استراتژیک شناسایی شد. در نهایت برای تدوین مدل نهایی پیامدهای سرمایه اجتماعی 10 مقوله اصلی شناسایی شده در 5 بعد مدیریتی، فرهنگی، ساختاری، آموزشی و رفتاری دسته‌بندی گردیدند. در نهایت، با توجه به پیامدهای سرمایه-های اجتماعی در ورزش دانش‌آموزی، نیاز به تقویت سرمایه‌های اجتماعی به‌منظور ایفای نقش فعال در مواجه با چالش‌های پیش‌رو در ورزش دانش‌آموزی و مدیریت اثربخش و کارآمد در این حوزه وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات