اعتباریابی الگوی عوامل موثر در ارتقای کیفیت ورزش دانش آموزی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

2 استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

3 دانشیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

10.22084/smms.2025.28951.3288

چکیده

هدف از پژوهش حاضر اعتباریابی الگوی عوامل موثر در ارتقای کیفیت ورزش دانش آموزی در ایران بود. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی، از نوع تحقیقات پیمایشی و از جمله پژوهش‌های کاربردی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش کارشناسان حوزه ورزش دانش آموزی و همچنین معلمین باسابقه تربیت بدنی بودند. 370 پرسشنامه در بین جامعه آماری پخش و جمع آوری گردید برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. نوع امتیاز‌دهی به این پرسشنامه براساس طیف 5 ارزشی لیکرت بود. ادامه جهت اعتباریابی الگوی مطلوب مدل مورد نظر از مدل‌سازی معادلات ساختاری رویکرد تحلیل عاملی تأییدی استفاده می‌شود. به این منظور از نرم‌افزار Smart Pls بهره گرفته شد. بر مبنای تحلیل داده‌ها 108 مفهوم اولیه (کدهای باز)، 18 کد محوری و 5 شناسایی شد. یافته‌ها نشان داد نبود فضای لازم، ضعف در شاخص های کالبدی، اهمیت ورزش دانش آموزی معرف عوامل علی بودند. عوامل زمینه‌ای شامل نبود در اولویت های اولیه تربیت بدنی در آموزش و پرورش، زیرساخت‌ها، ایمنی و امنیت موجود فضاها و تجهیزات ورزشی مدارس، وجود قوانین و بخش نامه‌ها بود. عوامل مداخله‌گر شامل موانع درونی، موانع بیرونی، موانع ساختاری بود. راهبردهای شناسایی شده شامل بالا بردن بهره وری فضاهای مدارس، طرح مدارس پویا، تغییر نگرش مدیران، افزایش اعتبار در بخش های مختلف، فراهم کردن بسترهای درامدزایی بود و در نهایت پیامدهای حاصل از پژوهش حاضر شامل بهبود شاخص سلامتی در جامعه، توسعه فضاها و امکانات ورزشی مدارس، توسعه چهارگانه سطوح ورزش تربیتی بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات