شناسایی عوامل موثر رسانه ای بر توسعه مسئولیت اجتماعی ورزشکاران عضو تیم‌های ملی منتخب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد دامغان

2 دانشیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران

3 تربیت بدنی، مدیریت ورزشی، استادیار، دانشگاه دامغان، دانشکده حقوق

10.22084/smms.2024.27178.3172

چکیده

پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سوال اساسی است که ابعاد مختلفی که رسانه‌ها می‌توانند بر توسعه مسئولیت اجتماعی ورزشکاران کمک کنند، چه مواردی است. این پژوهش از نظر نوع داده ها کیفی و به لحاظ استراتژی انجام تحقیق ، زمینه‌یابی است . در ضمن از نوع تحقیقات اکتشافی و کاربردی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل افراد خبره در خصوص مسئولیت اجتماعی در ورزش است که به سه طبقه افراد خبره علمی ، ورزشی و دارای سوابق اجرایی تقسیم می شوند. نمونه‌گیری به روش هدفمند صورت گرفت و با انجام 12 مصاحبه به اشباع نظری رسید. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل قانونی، سیاسی، زیست محیطی ، اقتصادی، بشردوستی، رسانه‌ای ، آموزشی- ورزشی و اجتماعی عوامل موثر رسانه‌ای بر توسعه مسئولیت‌های اجتماعی ورزشکاران مشهور هستند. نتایج پژوهش حاضر می تواند جهت تدوین برنامه استراتژیک جهت پیشرفت و توسعه مسئولیت اجتماعی ورزش کشور به کار گرفته شود. در ضمن پزوهشگران آینده می توانند مسئولیت اجتماعی را به تفکیک رشته های ورزشی مختلف مورد بررسی و مقایسه قرار دهند. در ضمن باید به نقش و تاثیر عوامل دموگرافیک از جمله جنسیت ، سن ، میزان تحصیلات ، رشته تحصیلی افراد ، وضعیت اقتصادی و اجتماعی ، قومیت افراد و ... در خصوص مسئولیت اجتماعی توجه نمود. لازم به ذکر است که این تحقیق دارای برخی محدودیت ها از جمله دسترسی به افراد صاحبنظر و خبره در حیطه علوم اجتماعی و رسانه و همچنین مدت زمان مصاحبه بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات