ارائه الگوی سازگاری سازی پویا با محیط‌های ورزشی در نوجوانان ورزشکار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

2 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، شیراز، ایران

3 استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران

4 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، شیراز، ایران

10.22084/smms.2024.25954.3029

چکیده

تحقیق حاضر باهدف ارائه الگوی ارائه الگوی سازگاری سازی پویا با محیط‌های ورزشی در نوجوانان ورزشکار طراحی و اجرا گردید. روش تحقیق حاضر آمیخته بود. جامعه آماری بخش کیفی تحقیق حاضر شامل تمامی متخصصان و خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بود که بر اساس روش نمونه‌گیری گلوله برفی تعداد 13 به‌عنوان نمونه تحقیق مشخص شدند. این افراد شامل برخی اساتید دانشگاهی، برخی مدیران ورزشی آموزش‌وپرورش و همچنین چند تن از معلمان تربیت‌بدنی باتجربه بودند که آگاهی و اشراف کامل به موضوع تحقیق را داشته باشند. جامعه آماری بخش کمی شامل تمامی دانش آموزان ورزشکار پسر مقطع متوسطه استان‌های جنوب غرب کشور شامل سه استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر بود که تعداد دقیق آنان در دسترس نبود. نتایج تحقیق نشان داد که شرایط علی بر پدیده اصلی تأثیر معناداری دارد (612/0= تأثیر، 975/8= تی). نتایج تحقیق همچنین نشان داد که پدیده اصلی بر راهبردها تأثیر معناداری دار (387/0= تأثیر، 538/3= تی). نتایج تحقیق نشان داد که شرایط زمینه‌ای بر راهبردها تأثیر معناداری دارد(319/0= تأثیر، 913/3= تی) و همچنین نتایج تحقیق نشان داد که شرایط مداخله‌گر بر راهبردها تأثیر معناداری دار (264/0= تأثیر، 681/2= تی). همچنین نتایج تحقیق نشان داد که راهبردها بر پیامدها تأثیر معناداری دار (743/0= تأثیر، 845/15= تی). مطابق با نتایج مشخص گردید که مدل تحقیق از برازش مطلوبی برخوردار می‌باشد؛ بنابراین جهت توسعه سازگاری فردی اجتماعی دانش آموزان در محیط‌های ورزشی می‌بایستی راهبردهای مدیریتی و ورزشی در جهت دستیابی به پیامدهای فردی و ورزشی را اجرایی نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات