اعتباریابی مدل ارزیابی عملکرد منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استاد مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 استاد مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

4 استاد مدیریت ورزشی، گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران.

10.22084/smms.2024.25628.3002

چکیده

هدف این تحقیق اعتباریابی مدل ارزیابی عملکرد منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان بود. روش این پژوهش ترکیبی و طرح آن از نوع همسوسازی بود. در بخش کیفی از روش نظریه داده بنیاد و در بخش کمی از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد. مشارکت‌کنندگان این تحقیق را در بخش کیفی صاحبنظران سازمان‌های ورزشی و اساتید دانشگاه و در بخش کمی کارکنان وزارت ورزش و جوانان تشکیل می‌دادند. در بخش کیفی روش نمونه‌گیری هدفمند بود و بر مبنای اشباع نظری 14 نفر انتخاب شدند. در بخش کیفی روش نمونه‌گیری تصادفی ساده بود و حجم نمونه با کمک نرم‌افزار SPSS Sample Power نسخه 3 برابر با 330 نفر بود. جهت تحلیل اطلاعات بخش کیفی از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی و در بخش کمی از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. به موجب یافته‌های این تحقیق در بخش کیفی 85 مفهوم و 21 مقوله فرعی احصاء شد که در شرایط علی، زمینه‌ای، مداخله‌گر، راهبردی و پیامدها دسته‌بندی شدند. همچنین به موجب یافته‌های کمی مشخص گردید که مدل ارزیابی عملکرد منابع انسانی در وزارت ورزش و جوانان از اعتبار لازم برخوردار است. با اقتباس از یافته‌های تحقیق در صورت ارزیابی عملکرد منابع انسانی در وزارت ورزش و جوانان، بهبود کارکردهای اداری و اجرای این وزارتخانه، توسعه عملکرد آن و در نهایت جلب رضایت مراجعین آن به وقوع می‌پیوندد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  •  اسدی، حسن؛ قنبرپور نصرتی، امیر؛ حسین قربانی، محمدحسین؛ دوستی، مرتضی (1388). «رابطه بین یادگیری و عملکرد سازمانی در کارشناسان سازمان تربیت­بدنی»، مدیریت ورزشی، (1): 247-237.
  •  اسدی، فریده؛ مظفری، سید امیراحمد؛ زارعی، علی (1396). «رابطه مدیریت منابع انسانی با عملکرد سازمانی از دیدگاه کارشناسان ستادی وزارت ورزش و جوانان ایران»، پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی، 7(13): 30-23.
  •  اسکندری دستگیری، سیمین؛ امیرتاش، علی‌محمد؛ صفانیا، علی‌محمد (1396). «ارزیابی عملکرد منتخبی از فدراسیون‌های ورزشی ایران با استفاده از تحلیل پوششی داده­ها با رویکرد به سیستم­های فازی»، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 5(9): 36-23.
  •  خلیل­نژاد، شهرام؛ گل­محمدی، عماد؛ نیستانی، سمیه؛ رسوله­وندی، محمد باقر (1397). «نقش میانجی یادگیری سازمانی در تأثیر اقدامات استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد سازمانی»، مطالعات منابع انسانی، 8(1): 42-25.
  •  سراجی، مهدیه؛ حسینی، سیدعماد؛ احسانی، محمد؛ برومند، محمدرضا (1395). «ارزیابی و بهینه‌سازی عملکرد فدراسیون‌های ورزشی منتخب جمهوری اسلامی ایران با استفاده از روش تحلیل پوششی داده­ها»، مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 15(33): 19-1.
  •  شکری املشی، شمسی (1399). طراحی مدل مدیریت مسیر شغلی مربیان ورزشی ایران، رساله دکتری، مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت­بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی.
  •  میراحمدی، خالد؛ خراسانی، اباصلت؛ نظرپور، محمدتقی؛ شمس مورکانی، غلامرضا (1401). «سنتزپژوهی آسیب‌های نظام ارزیابی عملکرد منابع انسانی ایران: طراحی یک الگو»، پژوهش­های مدیریت منابع انسانی، 14(1): 15-1.
  •  میرفخرالدینی، حیدر؛ پیمان­فر، محمدحسن؛ خطیبی عقدا، عبدالنبی؛ علیمحمدی، حسین (1392). «ارزیابی عملکرد سازمان­های ورزشی با استفاده از مدل منسجم BSC - TOPSIS (مطالعه موردی: اداره کل تربیت بدنی استان یزد)»، نشریه مدیریت ورزشی، 5(16): 96-77.
  •  وطن­خواه، سودابه؛ محمدی، علیرضا؛ عشرتی، بابک (1401). «رابطه بین ارزیابی عملکرد و گرایش به کارآفرینی سازمانی در کارکنان منتخب معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران»، فصلنامه مدیریت سلامت، 24(1): 42-34.
  • Adhikara, M. A., Diana, N., & Basjir, M. (2022). “Organizational Performance in Environmental Uncertainty on the Indonesian Healthcare Industry: A Path Analysis”. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 11(2): 365-373.
  • Armstrong, M. (2021). Performance management, an evidence- based guide to delivering high performance. London and Philadelphia.
  • Azizi, B. (2017). “The study of relationship between organizational learning and organizational performance”. Revista Administração em Diálogo, 19(1): 164-172.
  • Berman, E. M., Bowman, J. S., West, J. P., & Van Wart, M. R. (2015). Human resource management in public service: Paradoxes, processes, and problems. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Bernardin, H. J., & Russell, J. E. (2006). Human resource management. Tata McGraw-Hill.
  • Boonie, G.M. (2012). “Performance apprised systems productivity and montirntion study”, Public personel management, 31(2): 141-160.
  • Bovens, M. (2010). “Two Concepts of Accountability: Accountability as a Virtue and as a Mechanism”. West European Politics, 33(5): 946-967.
  • Creswell, J. W., & Clark, V. L. P. (2017). Designing and conducting mixed methods research. Sage publications.
  • De Lancer Julnes, P. (2006). “Performance measurement: An effective tool for government accountability?”, The debate goes on. Evaluation, 12(2): 219-235.
  • DeVaro, J., Li, R., & Brookshire, D. (2007). “Analyzing the job characteristics model: New support from a cross-section of establishments”. The International Journal of Human Resource Management, 18(6): 986-1003.
  • Dusterhoff, C., Cunningham, J. B., & MacGregor, J. N. (2014). “The effects of performance rating, leader–member exchange, perceived utility, and organizational justice on performance appraisal satisfaction: Applying a moral judgment perspective”. Journal of business ethics, 119(2): 265-273.
  • EL Telyani, A., Farmanesh, P., & Zargar, P. (2022). “An Examination of the Relationship Between Levels Diversity-Organizational Performance: Does Innovative Culture Matter?”. SAGE Open, 12(1): 1-15.
  • Fock, H., Chiang, F., Au, K. Y., & Hui, M. K. (2011). “The moderating effect of collectivistic orientation in psychological empowerment and job satisfaction relationship”. International Journal of Hospitality Management, 30(2): 319-328.
  • Fried, H. O., Lambrinos, J., & Tyner, J. (2004). “Evaluating the performance of professional golfers on the PGA, LPGA and SPGA tours”. European Journal of Operational Research, 154(2): 548-561.
  • Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (2017). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Routledge.
  • Han, Y., & Hong, S. (2019). “The impact of accountability on organizational performance in the US federal government: The moderating role of autonomy”. Review of Public Personnel Administration, 39(1): 3-23.
  • Hassan, S. (2016). “Impact of HRM practices on employee’s performance”. International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences, 6(1): 15-22.
  • Judge, T. A., & Hurst, C. (2008). “How the rich (and happy) get richer (and happier): relationship of core self-evaluations to trajectories in attaining work success”. Journal of applied psychology, 93(4): 849.
  • C. (2000). Employee Performance Accountability Systems Cambridge. Havard University.
  • Kittinger, J. D., Walker, A. G., Cope, J. G., & Wuensch, K. L. (2020). “The relationship between core self-evaluations and affective commitment”. Journal of Behavioral and Applied Management, 11(1): 68-92.
  • Mishara, M. N. (2011). Organizational Behavior. Vikas publishing house.
  • Ng, T. W., & Feldman, D. C. (2015). “The moderating effects of age in the relationships of job autonomy to work outcomes”. Work, Aging and Retirement, 1(1): 64-78.
  • Nurhayati, T., & Pitaloka, W. D. (2022). “The role of knowledge management on learning organization capacity and job performance”. Indonesian journal of sustainability, 1(1): 73-90.
  • O'Toole Jr, L. J., & Meier, K. J. (2011). Public management: Organizations, governance, and performance. Cambridge University Press.
  • Rezania, D., Baker, R., & Nixon, A. (2019). “Exploring project managers’ accountability”. International Journal of Managing Projects in Business.
  • Saha, N., Sáha, T., Gregar, A., & Sáha, P. (2020, September). “Organizational Agility and Organizational Learning: Do They Accelerate Organizational Innovation and Competency?”. In European Conference on Innovation and Entrepreneurship (pp. 578-XXI). Academic Conferences International Limited.
  • Sipahi, S., & Donuk, B. (2011, July). Combining the AHP and VIKOR methodologies for ranking basketball teams. In Internation Symposium on the APH.
  • Siu, O.-l., Lu, J.-f., Brough, P., Lu, C.-q., Bakker, A. B., Kalliath, T. . . . Lo, D. (2010). “Role resources and work–family enrichment: The role of work engagement”. Journal of Vocational Behavior, 77(3): 470-480.
  • Snell, S. A & Bohlander, G. W. (2007). Managing Human Resources. Thomson Publishing Company.
  • Sureephong, P., Dahlan, W., Chernbumroong, S., & Tongpaeng, Y. (2020). “The Effect of Non-Monetary Rewards on Employee Performance in Massive Open Online Courses”. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 15(1): 88-102.
  • Tingo, J., & Mseti, S. (2022). “Effect of Employee Independence on Employee Performance”. International Journal of Engineering, Business and Management (IJEBM). 6(2): 1-11.
  • Triyanto, U., Hoesin, W., & Subagja, I. K. (2022). “Effect of organizational culture and leadership style on employee performance through work motivation at pt. Kereta commuter Indonesia”. International Journal of Multidisciplinary Research and Growth Evaluation, 1(3): 1-4.
  • Tsafack, N. (2018). Accountability and Employee Performance: Case Study: Bambuiy Engineering Services & Techniques (Best) Sarl.
  • Wilton, N. (2016). An introduction to human resource management. Sage.
  • Zeng, Q. X., & Liu, H. U. (2017). “A study on strategic human resource management and sports organization performance”. DEStech Transactions on Economics, Business and Management. 1(2): 172-198.
  • Zhu, J. (2014). Quantitative models for performance evaluation and benchmarking: data envelopment analysis with spreadsheets. Springer.