ارائه مدل نقش ورزش در سالم زیستی دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، شیراز، ایران.

2 استاد گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.

3 دانشیار گروه علوم ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران.

4 استادیار گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران.

10.22084/smms.2024.25094.2950

چکیده

تحقیق حاضر با هدف ارائه مدل نقش ورزش در سالم زیستی دانشجویان طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی می‌باشد، زیرا نتایج حاصل از این پژوهش می‌تواند برای توسعه سالم زیستی افراد مورد استفاده قرار گیرد. تحقیق حاضر از جمله تحقیقات آمیخته بود که به‌صورت کیفی و کمی انجام شد. روش گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر به‌صورت میدانی بود. در تحقیق حاضر جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان و اساتید آگاه به موضوع تحقیق بود. همچنین در بخش کمی تحقیق، جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه‌های استان‌های بوشهر و فارس شامل دانشگاه‌های دولتی، آزاد، پیام‌نور بود. این دانشجویان شامل افرادی بودند که در فعالیت‌های ورزشی فعالیت منظم دارند. این افراد، بر اساس نحوه فعالیت آنان در ورزش (ورزش همگانی، ورزش تربیتی، ورزش حرفه‌ای و ورزش قهرمانی) به چند گروه تقسیم شدند که مطابق با بخش‌های خود با تحقیق حاضر همکاری نمودند. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر مصاحبه نیمه‌ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق از روش معادلات ساختاری استفاده شد. کلیه روند تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق حاضر در نرم‌افزارهای SPSS و PLS انجام گردید. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که مشارکت در ورزش همگانی، تربیتی، قهرمانی و حرفه‌ای سبب بهبود وضعیت شاخص‌های سالم زیستی شامل خود جسمی، خود خلاقه، خود مقابله، خود ذاتی و خود اجتماع می‌گردد. بنابراین توجه به توسعه ورزش در دانشگاه‌ها می‌تواند مسیر بهبود سالم زیستی را هموار سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • ابراهیمی، محدثه (1394). «بررسی عوامل مؤثر در گرایش دانش‌آموزان شهرستان سراوان به فضای مجازی و راهکارهای مقابله با آن»،همایش ملی روانشناسی و مدیریت آسیب‌های اجتماعی، چابهار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار.
  • اکبری، شیما؛ ‌هاشمی، شهناز (1395). «شبکه‌های مجازی و جوانان علل گرایش جوانان به شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی»، سومین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره و آموزش در ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
  • جهانشاهی، رضا؛ اکبری، مجید؛ سلطانی‌فر، محمدرضا (۱۳۹۴). «سبک زندگی سالم دانشجویی به دور از موادمخدر و روان گردان»،دومین کنفرانس بین‌المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی، مشهد، دانشگاه تربت حیدریه.
  • سارانی، مژده (1398). «بررسی رابطه بین سالم زیستی با نگرش به رفتارهای پرخطر و تجربه مصرف مواد مخدر در بین دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم حاشیه و مرکز شهر زابل»،سومین همایش ملی راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی ایران، تهران- مرکز همایش‌های توسعه پایدار ایران، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.
  • سلیمانی فارسانی، سعید؛ ایلانلو، حسین؛ آبی‌پور، جابر (۱۳۹۵). «بررسی سبک زندگی سالم و راهکار‌های بهتر زیستن در جامعه بر اساس مدل سازمان بهداشت جهانی WHO»، سومین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره و آموزش در ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
  • شهیدی، محمود؛ آیانی، مریم؛ بابایی، سمیرا (۱۳۹۴). «آرام زیستی، سالم زیستی»،دومین کنفرانس بین‌المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی، استانبول، مؤسسه مدیران ایده‌پرداز پایتخت ویرا.
  • کمری، علی عباس؛ اللهیاری، عباس؛ مرادی، علیرضا؛ آزاد فلاح، پرویز (1396). «تدوین و اثربخشی مدل نظری سالم زیستی سبک زندگی دانشجویان در جامعه ایرانی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه تهران)»، روانشناسی تربیتی، 43: 33-1.
  • میرفردی، اصغر؛‌ هاشمی، سیدهدایت (۱۳۹۵). «بررسی سبک زندگی سالم سالم و ارتباط آن با سرمایه اقتصادی و سرمایه فرهنگی: مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه یاسوج»،اولین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران، قم، دبیرخانه دائمی کنفرانس.
  • هاشمی، طه؛ علیپور، احمد؛ زارع، حسین؛ علی‌اکبری، مهناز (1396). «برازش الگوی سالم زیستی خود تجزیه‌ناپذیر در دانشجویان ایرانی»، پژوهش در نظام‌های آموزشی، 11 (36): 67.
  • هدائیان، مریم؛ دادخواه، رقیه (1394)، «جایگاه ورزش در پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی»، دومین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره و آموزش در ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
  • Alexander, B., & Vladislav, B. (2015). “Structure and content of the educational technology of managing students' healthy lifestyle”. Journal of Physical Education and Sport, 15(3): 362.
  • Archer, J., Probert, B. S., & Gage, L. (1987). “College students’ attitudes toward wellness”. Journal of College Student Personnel, 2: 311-317.
  • Artinger, L., Clapham, L., Hunt, C., Meigs, M., Milord, N., Sampson, B., & Forrester, S. A. (2006). “The social benefits of intramural sport”. NASPA Journal, 43 (1): 69-86.
  • Barcelona, B. (2002). “Student involvement in campus recreational sports activities and gains in team-functioning”. LARnet; the Cyber Journal of Applied Leisure and Recreation Research, 1-13.
  • Chin, M. K., Edginton, C. R., Tang, M. S., Phua, K. W., & Yang, J. Z. (2019). “School and Community-Based Physical Education and Healthy Active Living Programs: Holistic Practices in Hong Kong, Singapore, and the United States”. In Global Perspectives on Childhood Obesity (pp. 325-337). Academic Press.
  • Earl, A., & Lewis Jr, N. A. (2019). “Health in context: New perspectives on healthy thinking and healthy living”. Journal of Experimental Social Psychology, 81(3): 1-4.
  • Gurney, C. M. (2021). “Dangerous liaisons? Applying the social harm perspective to the social inequality, housing and health trifecta during the Covid-19 pandemic". International Journal of Housing Policy, 1-28.
  • Hettler, B. (1984). “Wellness: encouraging a lifetime pursuit of excellence”. Health values, 8(4): 13.
  • McCambridge, T. M., Bernhardt, D. T., Brenner, J. S., Congeni, J. A., Gomez, J. E., Gregory, A. J., ... & Small, E. W. (2006). “Active healthy living: prevention of childhood obesity through increased physical activity”. Pediatrics, 117(5): 1834-1842.
  • Myers, J. E., & Sweeney, T. J. (2004). ἀ e five factor wellness inventory. Palo Alto, CA: Mindgarden, Inc.
  • Özçakar, N., Kartal, M., Mert, H., & Güldal, D. (2015). “Healthy living behaviors of medical and nursing students”. International journal of caring sciences, 8(3): 536.
  • Panza, M. J., Graupensperger, S., Agans, J. P., Doré, I., Vella, S. A., & Evans, M. B. (2020). “Adolescent sport participation and symptoms of anxiety and depression: a systematic review and meta-analysis”. Journal of sport and exercise psychology, 42(3): 201-218.
  • Pournasrollāh, S., Bahrāmi, S., & E’idi, H. (2021). “Presenting a model of strategies for reducing social harm among students with emphasis on leisure time from the perspective of sport teachers and school principals with a mixed methods approach”. Educational Innovations, 20(3): 55-72.
  • Rahikainen, K. (2020). Climbing as a lifestyle sport and serious leisure in China. Leisure/Loisir, 1-23.
  • Sasse, C. (2019). Get kids moving: a model afterschool sports program promoting healthy (Doctoral dissertation, California State University, Northridge).
  • Short, D., & Szolucha, A. (2017). Fracking Lancashire: the planning process, social harm and collective trauma. Geoforum.
  • Snape, R., & Binks, P. (2008). “Re-thinking sport: physical activity and healthy living in British South Asian Muslim communities”. Managing Leisure, 13(1): 23-35.
  • Strieter, L., Laddu, D. R., Sainsbury, J., & Arena, R. (2019). “The Importance of School-based Healthy Living Initiatives: Introducing the Health and Wellness Academy Concept”. Progress in cardiovascular diseases, 62(1): 68-73.
  • Von Bothmer, M. I., & Fridlund, B. (2005). “Gender differences in health habits and in motivation for a healthy lifestyle among Swedish university students”. Nursing & health sciences, 7(2): 107-118.
  • Walsh, A., Taylor, C., & Brennick, D. (2018). “Factors That Influence Campus Dwelling University Students’ Facility to Practice Healthy Living Guidelines”. Canadian Journal of Nursing Research, 50(2): 57-63.
  • Wong, C. K., White, C., Thay, B., & Lassemillante, A. C. M. (2020). “Living a Healthy Life in Australia: Exploring Influences on Health for Refugees from Myanmar”. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(1): 121.