طراحی برنامه استراتژیک بازاریابی رشته ورزشی بیلیارد بر اساس تحلیل SWOT با استفاده از ماتریس QSPM

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران.

2 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران

3 گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

10.22084/smms.2024.26510.3103

چکیده

در صنعت ورزش برای بقا احتیاج به پویایی است و علم بازاریابی پایه و اساس مناسبی را برای روش‌های درست بازار یابی فراهم می کند. هدف از پژوهش حاضر طراحی برنامه استراتژیک بازاریابی رشته ورزشی بیلیارد بر اساس تحلیل SWOT با استفاده از ماتریس QSPM بود. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و بر اساس هدف، کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه اعضاء هیئت رئیسه فدراسیون، اساتید بازاریابی دانشگاه‌ها، کارشناسان رسانه‌ای رشته‌های زیر مجموعه، مسئولین کمیته‌های فدارسیون بودند که تعداد آنها برابر با 15 نفر بود. ابزار تحقیق حاضر پرسشنامه محقق ساخته که با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای، بررسی اسناد و مدارک و نظرات کارشناسی اساتید که تخصص در زمینه مرتبط داشتند به روش دلفی طراحی گردید، روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید حوزه مدیریت، استراتژیک و بازاریابی مورد تایید قرار گرفت، همچنین پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 79/0 بدست آمد. سپس از روش تحلیل SWOT ماتریس ارزیابی عوامل درونی و عوامل بیرونی برای تعیین وضعیت استفاده شد. در بخش آمار استنباطی برای تجزیه و تحلیل یافته‌ها از آزمون فریدمن جهت اولویت‌بندی معیارها در سطح ۰/۰۵، و از ماتریس QSPM جهت اولویت‌بندی استراتژی‌ها استفاده شد. اطلاعات مزبور با بهره‌گیری از نرم افزار SPSS نسخه 26 تجزیه و تحلیل شد. برنامه‌ی راهبردی بازاریابی رشته بیلیارد دارای 9 قوت، 13 ضعف، 7 فرصت و 10 تهدید بود. جایگاه بازاریابی ورزشی رشته بیلیارد در منطقه‌ی تدافعی قرار داشت. 4 راهبرد برای تحقق رسالت اهداف بلندمدت بازاریابی فدراسیون تدوین و برای هر کدام برنامه‌ی عملیاتی تنظیم شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات