شناسایی و اولویت بندی شایستگی های حرفه ای در مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

2 استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی, کرج، ایران

3 استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج، ایران

4 استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

10.22084/smms.2023.27182.3178

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت‌بندی شایستگی‌های حرفه‌ای در مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش ایران بود. پژوهش حاضر از نظر طرح کاربردی و از نظر روش جزء پژوهش‌های ترکیبی (کیفی/کمی) و از نوع اکتشافی متوالی بود. پژوهش در بخش اول به دنبال شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران بود و در این بخش از روش تحلیل تم استفاده و برای پاسخ به سوأل‌های پژوهش، مصاحبه‌های نیمه‌ساختار یافته انجام شد. نمونة پژوهش بخش کیفی به ‌صورت ترکیبی از روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی از بین مدیران تربیت‌بدنی آموزش و پرورش جهت رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. در قسمت کمی پژوهش که سنجش اعتبار و اهمیت مؤلفه‌های شایستگی‌های حرفه‌ای استخراج شده با استفاده از روش نمونه‌گیری غیر تصادفی افراد کلیدی تعداد 100 نفر از مدیران مجرب یا صاحب نظر در زمینة موضوع انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان داد که در مجموع 120 کد باز در ارتباط با عوامل مرتبط با شایستگی‌های مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش کشور شناسایی گردیدند. مجموعاً 33 مولفه فرعی در قالب 6 عامل اصلی به عنوان شایستگی حرفه‌ای مدیران تربیت‌بدنی آموزش و پرورش ایران به ترتیب اولویت شامل: شایستگی علمی و تخصصی، شایستگی مدیریتی، شایستگی سیاسی، شایستگی مرجعیت، دید استراتژیک و شایستگی‌های گزینشی شناسایی گردیدند. نتایج این پژوهش الگوی شایستگی‌ های مورد نیازی را معرفی می‌کند که با توجه به مسائل پیش روی آموزش و پرورش، ضروری و اجتناب ناپذیر است. لذا توجه به مولفه های ارائه شده هنگام گزینش مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش می‌تواند شانس موفقیت سازمان را بالا ببرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات