ساخت و اعتباریابی پرسشنامه نوآوری مدیران باشگاه های ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

2 استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.

3 استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج ایران.

10.22084/smms.2023.25981.3034

چکیده

هدف از تحقیق حاضر ساخت و اعتباریابی پرسشنامه نوآوری مدیران باشگاه‌های ورزشی بود. روش تحقیق این پژوهش آمیخته می‌باشد. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی متشکل از خبرگانی بود که در زمینه مدیریت ورزشی تخصص علمی و اجرایی داشتند، که این افراد به صورت هدفمند برای مصاحبه‌های کیفی انتخاب شدند. مصاحبه با 15 نفر تا حد اشباع نظری انجام شد. در بخش کمی 406 نفر به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته نوآوری مدیران استفاده شد. پایایی پرسشنامه نوآوری مدیران با روش آلفای کرونباخ 92/0 به دست آمد. روایی پرسشنامه‌ توسط خبرگان و اساتید متخصص تأیید گردید. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. همه آزمون‌ها با استفاده از نرم افزار Spssو لیزرل انجام شد. یافته‌های پژوهش نشان داد پرسشنامه نوآوری مدیران در باشگاه‌های ورزشی شامل 13 مؤلفه در قالب 58 سؤال می‌باشد. مؤلفه‌های نوآوری شامل خلاقیت، خطرپذیری، توفیق‌طلبی، تمایل به تغییر، چالش‌طلبی، تکنولوژی، جذب مشتری، تبلیغات، تجهیزات، کادر اجرایی، نیروی انسانی، پیشتاز بودن و روابط و تیم‌سازی و سبک مدیریتی بود. بر همین اساس مدیران باشگاه‌های ورزشی برای بهبود عملکرد باشگاه باید توجه ویژه‌ای به متغیرهای راهبردی سازمان از قبیل نوآوری مدیران نمایند.

واژگان کلیدی:

باشگاه ورزشی، عملکرد، نوآوری مدیران

کلیدواژه‌ها

موضوعات