تدوین مدل تجاری سازی و بازاریابی خدمات باشگاه های ورزشی کشور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

2 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه ولی‌عصر رفسنجان، رفسنجان، ایران

3 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران

10.22084/smms.2023.26416.3089

چکیده

پژوهش حاضر باهدف تدوین مدل تجاری‌سازی و بازاریابی خدمات باشگاه‌های ورزشی طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی و بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل اساتیدی که در زمینه بازاریابی ورزشی، پژوهش‌هایی (کتاب، ترجمه، طرح پژوهشی، مقاله‌های همایشی و پژوهشی و حداقل دو مورد) انجام داده بودند و همچنین مدیران باشگاه‌های ورزشی می‌باشد. همچنین جامعه آماری در بخش کمی پژوهش شامل کلیه مدیران و اعضای هیئت‌مدیره باشگاه‌های ورزشی فوتبال کشور در لیگ 1، 2 و لیگ برتر می‌باشند (312 نفر). شاخص آزمون KMO، کفایت نمونه‌گیری را می‌سنجد و مقدار 81/0 برای این آزمون به دست آمد. ابزار پژوهش حاضر شامل مصاحبه‌های نیمه ساختارمند و پرسشنامه (35 گویه و 8 مؤلفه به‌صورت لیکرتی) بود. جهت بررسی داده‌های بخش کیفی از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید و در بخش کمی از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده گردید. کلیة روند تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش حاضر در نرم‌افزارهای SPSS نسخة 24 و Smart PLS نسخة 2 انجام گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که شناخت مشتری، آمیخته بازاریابی، برندسازی، شبکه اجتماعی، وب‌سایت، نیروی انسانی، خدمات باشگاه و مالی از مؤلفه‌های تجاری‌سازی و بازاریابی خدمات باشگاه‌های ورزشی ایران می‌باشد (مقدار تی بیشتر از 96/1). با توجه به تأثیر بازاریابی خدمات در توسعه و بهبود وضعیت باشگاه‌های ورزشی، توصیه می‌شود که از نتایج پژوهش حاضر به‌منظور تدوین مدل جامع بازاریابی خدمات در باشگاه‌های ورزشی استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات