تحلیل راهبردهای توسعه ارتباطات سازمانی مدیران وزارت ورزش و جوانان به‌منظور بهبود عملکرد کارکنان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

2 دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران

3 استادیارمدیریت ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

4 استادیارگروه تربیت بدنی، واحدملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران

10.22084/smms.2023.27128.3163

چکیده

پژوهش حاضر باهدف تحلیل راهبردهای توسعه ارتباطات سازمانی مدیران وزارت ورزش و جوانان به‌منظور بهبود عملکرد کارکنان طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی و بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل اساتید منتخب آشنا با صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران و عملکرد کارکنان و برخی مدیران منتخب حاضر و سابق وزارت ورزش و جوانان کشور بود. همچنین جامعه آماری در بخش کمی پژوهش شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان (901 نفر). از جامعه مذکور تعداد 269 نفر بر اساس جدول مورگان برآورد شده است. شاخص آزمون KMO، کفایت نمونه‌گیری را می‌سنجد و مقدار 77/0 برای این آزمون به دست آمد. ابزار پژوهش حاضر شامل مصاحبه‌های نیمه ساختارمند و پرسشنامه (25 گویه و 2 مؤلفه اصلی به‌صورت لیکرتی) بود. جهت بررسی داده‌های بخش کیفی از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید و در بخش کمی از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده گردید. کلیة روند تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش حاضر در نرم‌افزارهای SPSS نسخة 24 و Smart PLS نسخة 2 انجام گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که راهبردهای فردی و سازمانی از راهبردهای توسعه ارتباطات سازمانی مدیران وزارت ورزش و جوانان به‌منظور بهبود عملکرد کارکنان می‌باشد (مقدار تی بیشتر از 96/1). استفاده از راهبردهای شناسایی‌شده در این پژوهش، می‌تواند راهگشای بهبود عملکرد کارکنان وزارت ورزش و جوانان باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات