1
گروه تربیت بدنی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
2
استادیار گروه مدیریت ورزشی پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران
10.22084/smms.2023.24911.2940
چکیده
پژوهش با هدف شناسایی عوامل نهادی موثر بر توسعه صنعت ورزش ایران انجام شد. روش پژوهش کیفی با استفاده از روش تئوری زمینه ای و دادههای مورد نیاز با به کارگیری مصاحبههای نیمه ساختار یافته، جمع آوری شد. جامعه آماری متشکل از اساتید و خبرگان مدیریت ورزشی، در حوزه اقتصاد و مسئولان ورزشی بود. از روش نمونه گیری هدفمند با تکنیک گروه کانونی استفاده شده است. پس از مصاحبه عمیق با 10 نفر از نمونه های منتخب، اشباع به دست آمد و مصاحبه ها پیاده سازی شدند. با استناد به نتایج تحلیل یافته های حاصل از کدگذاری ، مدل کیفی مذکور با 128 کد باز و 20 کد محوری در قالب ابعاد 6 گانۀ مدل پارادایمی، شامل شرایط علی (4 مقوله)، پدیدۀ اصلی (عوامل نهادی موثر بر توسعه صنعت ورزش ایران)، عوامل راهبردی (4 مقوله)، عوامل زمینهای (4 مقوله)، عوامل مداخله گر (3 مقوله) و پیامد (4 مقوله) شناسایی شدند. بر مبنای اطلاعات به دست آمده لزوم به کارگیری افراد متخصص در حوزه ورزش، وضع قوانین و مقررات ملی کارگشا و تسهیل ساختار خصوصی سازی ملزم به نظر می رسد.