شناسایی عوامل نهادی مؤثر بر توسعه صنعت ورزش ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد گروه تربیت بدنی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران

3 دانشجوی دکترای مدیریت ورزش، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، تهران، ایران

10.22084/smms.2023.24911.2940

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل نهادی مؤثر بر توسعه صنعت ورزش ایران انجام شد. روش پژوهش کیفی با استفاده از روش تئوری زمینه‌ای و داده‌های مورد نیاز با بکارگیری مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته، جمع‌آوری شد. جامعه آماری متشکل از اساتید و خبرگان مدیریت ورزشی، در حوزه اقتصاد و مسئولان ورزشی بود. از روش نمونه‎گیری هدفمند با تکنیک گروه کانونی استفاده شده است. پس از مصاحبه عمیق با 10 نفر از نمونه‌های منتخب، اشباع به‌دست آمد و مصاحبه‌ها پیاده‌سازی شدند. با استناد به نتایج تحلیل یافته‌های حاصل از کدگذاری، مدل کیفی مذکور با 128 کد باز و 20 کد محوری در قالب ابعاد 6 گانۀ مدل پارادایمی، شامل شرایط علی (4 مقوله)، پدیدۀ اصلی (عوامل نهادی مؤثر بر توسعه صنعت ورزش ایران)، عوامل راهبردی (4 مقوله)، عوامل زمینه‌ای (4 مقوله)، عوامل مداخله‌گر (3 مقوله) و پیامد (4 مقوله) شناسایی شدند. بر مبنای اطلاعات به‌دست آمده لزوم بکارگیری افراد متخصص در حوزه ورزش، وضع قوانین و مقررات ملی کارگشا و تسهیل ساختار خصوصی سازی ملزم به نظر می‌رسد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات