طراحی مدل درآمدزایی بازاریابی رسانه اجتماعی باشگاه های فوتبال ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

2 گروه مدیریت و بازاریابی، دانشگاه کاونتری، کاونتری، انگلستان

10.22084/smms.2022.25968.3031

چکیده

هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل درآمدزایی بازاریابی رسانه اجتماعی باشگاه های فوتبال ایران بود. روش پژوهش کیفی با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری شامل مدیران ورزشی و کارشناسان رسانه ای اجتماعی بود. نمونه گیری به صورت هدفمند اجرا شد. با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با 12 نفر مصاحبه شد.مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از سه مرحله کد گذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد.یافته ها شامل شرایط علی: (تغییر فرهنگ هواداری، ماهیت رسانه ای بودن فوتبال، نفوذ گسترش رسانه های اجتماعی)، شرایط زمینه ای:(پیش بینی رفتار هواداران، وابستگی هواداران، هویت اجتماعی)، شرایط مداخله گر: (ناکارآمدی رسانه های سنتی و ویژگی های منحصر به فرد رسانه های اجتماعی)، راهبردها: (توسعه بستر فناوری، استراتژی های بازاریابی رسانه اجتماعی و تقویت ارتباطات رسانه)، پیامدها شامل: (توسعه منابع مالی،ارتقا ارزش برند باشگاه، حامیان مالی) می باشد. یافته های این پژوهش نشان داد به کارگیری رسانه های اجتماعی نقش قابل توجه ای در افزایش درآمدهای باشگاه فوتبال و توسعه منابع مالی دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات