1
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
2
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
10.22084/smms.2022.23914.2825
چکیده
هدف از این پژوهش مطالعه کیفی راهبردها و پیامدهای توسعه اقتصاد ورزش ایران بود. روش تحقیق کیفی به شیوه نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری پژوهش حاضر صاحب نظران (اساتید، کارشناسان و خبرگان اقتصاد و مدیریت ورزشی) در زمینه اقتصاد ورزش میباشند. نمونهگیری به روش هدفمند و تکنیک گلوله برفی بود. ابزار تحقیق مصاحبه بود. که از 14 نفر به عمل آمد. روایی ابزار پژوهش(مصاحبه)، توسط مصاحبه شوندگان و سپس اساتید متخصص، مورد بررسی قرار گرفت و تأیید گردید و برای سنجش پایایی از روش توافق درون موضوعی استفاده شد که مطابق این روش مقدار پایایی برابر با 90/0 بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش نظریه داده بنیاد استفاده شد. براساس یافتههای حاصل از مصاحبههای نیمه ساختار یافته راهبردها و پیامدهای توسعه اقتصاد ورزش ایران شامل مقولههای: سیاستهای مدیریتی، آموزش و پژوهش، فرهنگسازی، اقتصادی و اجتماعی- سیاسی میباشند. که این 5 مورد خود شامل10 مفهوم و 44 عامل یا کد باز هستند. بر اساس یافتههای این پژوهش پیشنهاد میشود که برای توسعه اقتصاد ورزش، بر مقولههای استخراجی از این پژوهش متمرکز شده و برنامههای راهبردی بهصورت مدون و بر اساس نظرات نخبگان و متخصصین این حیطه تدوین شود.
احسانی، محمد؛ امیری، مجتبی؛ قرهخانی، حسن (1392). «طراحی و تدوین نظام جامع ورزش حرفهای کشور»، مطالعات مدیریت ورزشی، 5(17): 125-136.
امینی، مریم؛ اتقیا، ناهید؛ نوروزی سیدحسینی، رسول (1399). «شناسایی مؤلفهها و سطوح اقتصاد دانشبنیان در ورزش»، مطالعات مدیریت ورزشی، 12(60): 41-60.
جعفری، سید محمدباقر؛ گلمحمدی، کریم؛ جاویدی، فاطمه؛ سمیعی، محمد (1398). «اثر بازاریابی رسانههای اجتماعی بر پاسخ مصرف کننده محصولات ورزشی با میانجیگری ارزش ویژه برند»، مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، 7(26): 83-94.
جلائی، سید عبدالمجید؛ بخشنده، حسین؛ اسماعیلی، محسن؛ رسولی، سیدمهدی (1397). «نقش منابع انسانی در رشد اقتصادی صنعت ورزش ایران»، مطالعات مدیریت ورزشی، 48: 67-88.
حیدری، محمد؛ صابری، علی؛ کارگر، غلامعلی (1397). «فراتحلیل مطالعات عوامل و راهکارهای جذب مردم برای توسعهی ورزش همگانی در ایران»، پژوهش در ورزش تربیتی، 14: 111-130.
خداداد کاشی، فرهاد؛ کریمنیا، الهام (1395). «بررسی تأثیر عاملهای اقتصادی و اجتماعی بر موفقیت ورزشی کشورها در بازیهای المپیک (1996-2012)»، فصلنامه تحقیقات مدلسازی اقتصادی، 25: 44-67.
خزایی، علی (1396). شناساییچالشهایپیادهسازیاقتصادمقاومتیدرتوسعهورزشباتأکیدبررهنمودهایمقاممعظمرهبری، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
عبدلی، بهروز (1393). مبانی روانی- اجتماعی تربیت بدنی و ورزش، چاپ پنجم، تهران، انتشارات بامداد کتاب، 1-184.
علیقره، محمد؛ رضایی صوفی، مرتضی؛ زردی، ناصر (1397). «الگوی مشارکت دانشجویان در ورزشهای همگانی برا اساس نظریه رفتار تمرینی به منظور ترویج اخلاق ورزشی»، پژوهشهای اخلاقی، 8(3): 93-110.
غلامی، علینقی؛ زارع، علیرضا؛ قلاوند، اکبر؛ شیرالی، رضوان (1396). «بررسی عوامل مؤثر بر شکلگیری بنگاههای کوچک و متوسط در صنعت ورزش کشور»، پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 22(2): 66-57.
کلاشی، مازیار (1393). تحلیلنقشورزشدررشدوتوسعهاقتصادجمهوریاسلامیایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
محمدی عسکرآبادی، مسعود (1398). تبیین عوامل مؤثر بر توسعه اقتصاد ورزش ایران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، 83-103.
محمدی عسکرآبادی، مسعود؛ عیدی، حسین؛ عباسی، همایون (1399). «تحلیل تماتیک عوامل مؤثر بر توسعه اقتصاد ورزش ایران»، مدیریت و توسعه ورزش، 9(4): 20-35.
محمدی، فروغ؛ کلاته سیفری، معصومه؛ رضوی، سید محمدحسین؛ فارسیجانی، حسن (1398). «طراحی مدل کیفی توسعه اقتصادی صنعت ورزش ایران با رویکرد تولید درکلاس جهانی»، پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 8(1): 69-84.
نصیرزاده، عبدالمهدی؛ رضایی، شمسالدین (1397). «ضرورت تجزیه تحلیل و محیطی (SWOT) واگذاری باشگاههای فوتبال ایران (مطالعه موردی: باشگاههای استقلال و پرسپولیس)»، پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 7(1): 105-115.
هنری، حبیب؛ خزائی، علی (1399). «کاوش موانع اجرایی اقتصاد مقاومتی در توسعه ورزش کشور»، نشریه مدیریت ورزشی، 12(1): 121-138.
یوسفی، بهرام؛ حسنی، احمد؛ دل انگیزان، سهراب (1387). مبانی علم اقتصاد و اقتصاد ورزش، چاپ اول، کرمانشاه، انتشارات دانشگاه رازی، 1-308.
Guvercin, Ali; MiL, Halil Ibrahim (2016). “The Factors That Affect the Development of Sports Industry as an Economy”. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 4: (SI 2): 515-521.
Haan, M., Koning, R. H., & Witteloostuijn, A. V (2018). “Market force in European soccer, Paper Prepared for the Dutch Conference on Market Regulation”. Groningen, Department of Economics, 28, 1-20.
Javid, M., Assadi, H., Goodarzi, M., & Mohamadi Torkamani, A (2013). “The Role of the Internet and New Medias in Sport Tourism Marketing”, Applied Research pf Sport Management and Biology, 1(3): 43-49.
Kate, R. (2018). "Community-oriented practice: Examining corporate social responsibility and development activities in professional sport”, Sport Management Review, https://doi.org/10.1016/j.smr.2018.05.001
Malek-Akhlagh, E., Hosseini, S. S., Seddigh, S., & Ashkani, A (2013). “Sport economy or economic sport”, International Journal of Sport Studies, 3(3): 299-307.
Potts, J., Thomas, S. (2018). "Toward a new (evolutionary) economics of sports", Sport, Business and Management: An International Journal, 8(1): 82-96.
Sanderson, K., Harris, F., Russel, S. & Chase, S. (2012). The economic benefit of sport: A Review, Business and Economic Research Ltd (BERL), 1-54.
Scelles, N, Peng Q., & Valenti M. (2021). “Do the Peculiar Economics of Professional Team Sports Apply to Esports?”, Sequential Snowballing Literature Reviews and Implications. Economies, 9(31): 1-18.
Simmons, R. (2021). “Professional Labor Markets in the Journal of Sports Economics”. Journal of Sports Economics, 1: 1-21.
Wikner, J., & Backstrand, J. (2018). "Triadic perspective on customization and supplier interaction in customer-driven manufacturing", Production & Manufacturing Research, 6(1): 3-25.
Zhang, J. J., Brandon Mastromartino, E. K., Qian, T, Y. Nauright, J. (2018). "The sport industry in growing economies: critical issues and challenges", International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 19 (2): 110-126.