Paradigm Model of Development of Sports Research Application (Case Study: National Research)

Document Type : Research Paper

Authors

1 payam noor

2 professor - Payamenoor university

Abstract

the purpose of this study is to compile a paradigm model for the development of the application of national sports research.The research method in terms of strategy is qualitative& exploratory approach, with an applied-developmental goal, which is from the grounded theory method with Strauss and Corbin approach;with open,axial&selective coded worksheets of documents and semi-structured interviews with Statistical population:University professors of physical education and sports sciences who conducted national research and managers of sports organizations who are among the sports experts were selected by theoretical (judgmental) sampling.
After the interview with the eighteenth expert, theoretical saturation was obtained and Data analysis was performed in more than five rounds of interviews until a theoretical consensus was reached on identifying the categories of Central concept, causal conditions, contextual conditions,intervening conditions, strategies and consequences.The research instrument was semi-structured interviews whose validity was confirmed by the members of Delphi group and its reliability was calculated by by P-Scott criterion 0.94 . From the results of interviews with experts, it can be argued that the consequences of the application of national sports research: development of knowledge management and innovation, economic and professional development, evaluation of Leading knowledge in sports organizations and centers will follow. As a result, the antecedents and outcomes of the application of national sports research can be useful and practical in the commercialization and development of knowledge. Developing the application of national sports research requires paradigmatic reforms in the structure, strategy and management of the formulation and application of national sports research demand-driven

Keywords


  • اصغری، روح‌الله (1394). بررسی و آسیب‌شناسی کاربست نتایج تحقیقات در نظام پژوهش‌های کاربردی در سازمان‌های دولت. پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد رشتۀ مدیریت اجرایی.
  • افشار، اسدالله (1391). «ضرورت و اهمیت پژوهش و جایگاه آن در جامعه»، قابل دسترس در:

https://www.tabnak.ir/fa/news/290998

  • افشاری، مصطفی (1397). تحلیل و کاربست عوامل مؤثر بر توانمندی‌های تحقیق و توسعه (R & D) در پژوهشگاه علوم ورزشی. طرح پژوهشی مجلس شورای اسلامی.
  • باقری دولت‌آبادی، علی؛ انفعالی، سعیده (1394). «دانشگاه و تولید علم؛ ضرورت‌ها و موانع ساختاری». در: مجموعه مقالات نخستین کنگرۀ بین‌المللی علوم انسانیِ اسلامی، 4، تهران: آفتاب توسعه، 155-185.
  • پرندی، منصور؛ قهرمانی، محمد؛ ابوالقاسمی، محمود؛ فراستخواه، مقصود (1394). «موانع تجاری‌سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی در رشته‌های علوم پایۀ دانشگاه‌های تهران». آموزش عالی ایران، ۶(۴)، ۸۳-۱۰۶.
  • تقی‌زاده کرمان، نفیسه؛ حسین‌قلی‌زاده، رضوان؛ جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره (1394). «آسیب‌شناسی تولید دانش در هسته‌های پژوهشی علوم انسانی». راهبرد فرهنگ، 1(30)، 161-188.
  • دری، بهروز؛ طالب‌نژاد، احمد (۱۳۸۷). «بررسی وضعیت عوامل راهبردی دانش‌آفرینی در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری». پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 14(49): 1-21.
  • دستوم، صلاح؛ رمضانی‌نژاد، رحیم؛ بنار، نوشین؛ رسولی، رحیم (1392). «بررسی تعامل بین محیط آکادمیک و صنعت ورزش ایران بر اساس تحلیل اسناد و ساختار». پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 2(2)، 91-108.
  • ﺳﺎده، ﺻﺪرا؛ میررمضانی، متین؛ ب. ﻣﺴﮕﺮان، ﻣﺤﺴﻦ؛ ﻓﻴﺾﭘﻮر، اﻣﻴﻦ؛ آزادی، پویا (2019). «ﺧﺮوﺟﻲ ﻋﻠﻤﻲ اﻳﺮان: کمیت، ﻛﻴﻔﻴﺖ و ﻓﺴﺎد». ﭘﺮوژۀ اﻳﺮان 2040 اﺳﺘﻨﻔﻮرد، اﺳﺘﻨﻔﻮرد: داﻧﺸﮕﺎه اﺳﺘﻨﻔﻮرد، اﻧﺴﻴﻨﺎ‌ﻫﺎل وﺳﺖ، قابل دسترس در:

www.iranian‐studies.stanford.edu/iran2040

  • عالی‌پور، علیرضا؛ عنایتی، ترانه (1396) «تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاه‌های نسل چهارم». مطالعات بین‌رشته‌ای دانش راهبردی، 7(26: 76-53.
  • عبدالملکی، حسین؛ حیدری، فاطمه؛ الله‌یاری، محبوبه؛ زکی‌زاده، سید بهادر (1396). «آیندۀ پژوهش‌های مدیریت ورزشی در دانشگاه‌های کشور». مدیریت و توسعۀ ورزش، 7(16)، 56-68.
  • فرامرز قراملکی، احد (1386). «تصور ما از پژوهش». روزنامۀ رسالت، ۲۱ خردادماه ۸۶، شمارۀ 6168، صفحۀ ۱۸.
  • فراهانی، ابوالفضل (1389). تقاضامحوری در پژوهش‌های علوم ورزشی با تأکید بر پایان‌نامه‌های دورۀ دکتری، طرح پژوهشی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی.
  • فراهانی، ابوالفضل (1397). «عوامل بازدارندۀ ساختاری اشتغال و کارآفرینی در ورزش ایران؛ مطالعۀ موردی: باشگاه‌های خصوصی». پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 7(3)، 41-
  • فراهانی؛ ابوالفضل، رضایی صوفی؛ مرتضی، اسدی؛ حسن (1390). «تحلیل کیفی تولیدات علمی رشتۀ تربیت‌بدنی و علوم ورزشی ایران در مجلات بین‌المللی». مدیریت ورزشی (حرکت)، 3(8)، 107-124.
  • فراهانی؛ ابوالفضل، رضایی صوفی؛ مرتضی (1390). مدیریت پژوهش. تهران: پژوهشگاه تربیت‌بدنی، چاپ دوم.
  • کشاورز، لقمان؛ فراهانی، ابوالفضل؛ علیزاده گلریزی، ابوالفضل (1397). «تحلیل عاملی عوامل مؤثر بر تجاری‌سازی تحقیقات مدیریت ورزشی». مدیریت ورزشی، 10(4)، 595-611.
  • ماستری فراهانی، فاطمه؛ نیاز آذری، کیومرث؛ صالحی، محمد (1394). «ارائۀ مدل ساختاری جهت تجاری‌سازی دانش در دانشگاه‌های آزاد اسلامی شهر تهران». آینده‌پژوهی مدیریت (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران)، 26(4)، 17-27.
  • محسنی، محمد (1394). بررسی موانع کاربست نتایج پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی در رشتۀ تربیت‌بدنی و علوم ورزشی. پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد رشتۀ تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه غیرانتفاعی شمال.
  • مقصودی، عاطفه (1395). بررسی چالش‌ها و راهکارهای کاربست نتایج تحقیقات دانشگاهی در دانشگاه علامه طباطبایی. پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد رشتۀ علوم تربیتی گرایش برنامه‌ریزی آموزشی.
  • نظری؛ داود، فراهانی؛ ابوالفضل، هنری؛ حبیب (1387). «بررسی رابطۀ بین نوآوری و بهره‌وری در ورزش». همایش ملی مدیریت ورزشی (آکادمی ملی المپیک).
  • Corbin J. M., & Strauss, A. L. (2008). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. 3rd Ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
  • Deborah, W., & Charles, B. (2008). Foundations of Physical Education, Exercise Science, and Sport, Edition. McGraw-Hill Press.
  • Galushko, V., & Sagynbekov, K. (2014). “Commercialization of University Research in Canada: What Can we do Better”. International Journal of Business Administration, 5(5), 1-13.
  • Graham, I. D., Logan, J., Harrison, M. B., Straus, S. E., Tetroe, J., & Caswell, W. (2006) “Lost in Knowledge Translation: Time for a Map?”, The Journal of Continuing Education in the Health Professions, 26, 13–24.
  • Jacobson, N., Butterill, D., & Goering, P. (2004) “Organizational Factors that Influence University-based Researchers’ Engagement in Knowledge Transfer Activities”. Science Communication, 25(3), 246-259.
  • Park, H. W. & Leydesdorff, L. (2010). “Longitudinal Trends in Networks University Industry Government Relations in South Korea: The Role of Programmatic Incentives”. Research Policy, 39(5), 640-649.