Designing a Football Talent Development Model with Emphasis on Internal and External Factors

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Student, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, University of Guilan, Guilan, Iran.

2 Professor, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, University of Guilan, Guilan, Iran.

10.22084/smms.2022.24593.2902

Abstract

The purpose of this study was to design a model for the development of football talents with emphasis on internal and external factors. Research method in terms of type, descriptive correlation; It was applied in terms of purpose and field in terms of data collection method. The statistical population consisted of all football experts at the level of leagues one and two countries and intra-provincial leagues. The statistical sample according to the approach of Hear et al. (2019), 195 people were considered. The research instrument included a questionnaire of factors affecting the development of football talents (62 questions), the dimensions of which are adapted from the model of Henriksen et al. (2010) and Goharrostami et al. (2018). The validity of the instrument was assessed and confirmed through content validity (n = 18), reliability (α> 0.70) and construct validity (model fit). Findings were analyzed using structural equation modeling method in Smart Payals software. The results showed that indoor environment (path coefficient: 0.63, T-values: 6.81) and external environment (path coefficient: 0.48, T-values: 4.82) had a significant effect on the development of talent of football athletes. According to the research findings, the development of a talented player depends to a large extent on the coach's behaviors and leadership style, because coaches are in fact the team leaders, and just as leadership is the process of influencing employees, the coach is influential on team members and by creating Motivation, hard work, commitment and satisfaction seek to nurture and develop athletes.

Keywords

Main Subjects


  • آصفی، احمدعلی؛ عموزاده، زهرا (1396). «تدوین مدل نقش دیگران مهم و مشارکت نوجوانان در فعالیت بدنی و ورزشی»، پژوهش در ورزش تربیتی، شماره 5: 17-38.
  • آقایی، علی‌اکبر؛ بحرالعلوم، حسن؛ اندام، رضا (1399). «طراحی و تبیین مدل فرایند مدیریت استعداد معلمان تربیت‌بدنی». مطالعات مدیریت ورزشی شماره 12: 177-206.
  • باقری، هادی؛ قوام صفت، موسی؛ حاصلی، غلامرضا (1398). «شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر مهاجرت ورزشکاران نخبه در ایران»، مدیریت منابع انسانی در ورزش، شماره 6: 257-276.
  • حسینی، زهرا؛ هنری، حبیب؛ غفوری، فرزاد (1399). «شناسایی عوامل مؤثر بر مهاجرت ورزشی ورزشکاران نخبه ایران»، نشریه مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، شماره 7: ۹۵-۱۰۹.
  • خبیری، محمد؛ معماری، امیرمحمد؛ قاضی‌عسگر، سید احمد؛ سیف‌برقی، توحید؛ کردی، رامین؛ اربابی، محمد (1390). «انتظارات ورزشکاران نخبه از روانشناسی ورزش و موانع ورود روانشناسان ورزشی به تیم‌های ورزشی در ایران»، مجله روانشناسی ورزش، شماره 3: ۵۱۳-522.
  • درویشی، ابوالفضل؛ دوستی، مرتضی؛ رضوی، سید محمدحسین؛ فرزان، فرزام (1397). «ارزیابی کیفیت سیستم توسعه استعداد فوتبال ایران»، مجله رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، شماره 6: 65-79.
  • رحمان‌پور، عادل؛ غفرانی، محسن (1393). «مقایسه‌ی منابع قدرت مربیان و انسجام تیمی ورزشکاران از دیدگاه مربیان و ورزشکاران زن و مرد استان خراسان جنوبی»، نشریه مدیریت ورزشی، شماره 6: 657-670.
  • سعیدی، الهام؛ کهندل، مهدی؛ زارعی، علی؛ خدایاری، عباس (1399). «تأثیر مدل ذهنی بر نوآوری باز در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران با نقش میانجی مدیریت استعداد». پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزش، شماره 10: 155-167.
  • سلطانی، مصطفی؛ بی‌نیاز، سیدعباس؛ اسلام دوست، مریم؛ نادری‌نسب، زهرا (1398). «مقایسه اثر حضور تماشاگران فعال و غیرفعال بر عملکرد ورزشکاران هنگام اجرای مهارت روپایی فوتبال»، نشریه پژوهش‌های کاربردی علوم ورزش بدون مرز، شماره 3: ۶۱.
  • شعبانی، اکرم؛ رضوی، سید محمدحسین؛ هادوی، فریده (1398). «تدوین الگوی ساختاری تحلیلی توسعه ورزش قهرمانی زنان». پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی، شماره 9: 53-64.
  • شیرطاهری، علی؛ پیروز، پیمان؛ فراشاد، معصومه (1399). «استراتژی‌های توانمندسازی منابع انسانی شاخصی در اجرای اثربخش مدیریت عملکرد»، چشم‌انداز حسابداری و مدیریت، شماره 3: 34-65.
  • صادقی دیزج، الناز؛ برقی‌مقدم، جعفر؛ عسکریان، فریبا (1399). «بررسی نقش حضور تماشاگران و اضطراب رقابتی بر عملکرد ورزشی ورزشکاران با رویکرد فراتحلیل»، روانشناسی ورزش، شماره 5: 47-65.
  • ضیاء اسطلخ زیر، محمدجواد؛ رمضانی‌نژاد، رحیم؛ گوهررستمی، حمیدرضا (1399). بررسی محیط بروز، رشد و حمایت از استعدادهای رشته فوتبال، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان.
  • عبدی، شهرام؛ زنگی‌آبادی، مصطفی؛ طالب‌پور، مهدی (1395). «تعیین نقش عوامل اثرگذار بر ارزش گذاری بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران»، مدیریت منابع انسانی در ورزش، شماره 3: 121-136.
  • فروردین، محمدمهدی؛ نادریان، مسعود؛ نیک‌سرشت، اصغر؛ دست برحق، حسین (1399). «ارائه الگوی توسعه موفقیت مربیان فوتبال با استفاده از تئوری داده‌بنیاد (مورد مطالعه: باشگاه‌های فوتبال لیگ دسته یک کشور)»، نشریه پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی، شماره 10: ۱۱۱-۱۲۵.
  • گوهررستمی، حمیدرضا؛ سعیدی، پیام؛ جوربنیان، ابوذر؛ وقار، محمدصادق (1397). طراحی مدل مدیریت استعداد در رشته‌های مدال آور استان گیلان، طرح پژوهشی، مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان.
  • مالمیر، مریم؛ فرهود، داریوش؛ خان‌احمدی، محمد (1394). «توارث صفات اکتسابی: بیان ژن‌های شادکامی و خشونت»، نشریه آزمایشگاه و تشخیص، شماره 7 : ۲۷-۳۴.
  • مختارپور، مهدی (1398). «تبیین جامعه شناختی عوامل اجتماعی مؤثر بر جامعه‌پذیری ورزشی»، مطالعات فرهنگی اجتماعی المپیک، شماره 1: 125-155.
  • منوچهری‌نژاد، محسن؛ همتی‌نژاد، مهرعلی؛ شریفیان، اسماعیل؛ رحمتی، محمدمهدی (1395). «واکاوی نقش عوامل زمین‌های (خانواده و همسالان، مدرسه و رسانه) در نهادینه سازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان، یک مطالعه کیفی»، فصلنامه پژوهش‌های کیفی در علوم سلامت، شماره 5: ۸۳-۹۵.
  • موسوی، سیدجعفر (1393). «بررسی عوامل مؤثر بر پایان دوره قهرمانی ورزشکاران حرفه‌ای»، پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، شماره 10: ۱۴۳-۱۵۴.
  • یامحمدی، سپیده؛ هاشمی، محمدرضا (۱۳۹۵). «بهترین روش برای استعدادیابی نوجوانان و جوانان»، کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در عمران، معماری و شهرسازی.
  • یوسف‌پور، احمد؛ شعبانخواه لیلی، مهران (۱۳۹۵). تأثیر محیط بر رفتار انسان، پنجمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم جغرافیا و برنامه‌ریزی، معماری و شهرسازی، تهران، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار - مؤسسه آموزش عالی مهر اروند.
  • Afkhami, P; Sepasi, H; Nourbakhsh, P. (2020). “Designing a Model for Swimming Coaches' Job Retention based on Talent Management and Quality of Working Life”. Annals of Applied Sport Science, 10; 8(3), 15-23.
  • Bailey, Richard; & Morley, David. (2006). “Towards a model of talent development in physical education”. Sport, education and society, 11(3), 211-230.
  • Biondo, A; Rapisarda, A. (2018). Talent vs Luck: The role of randomness in success and failure.
  • Bissett, JE; Kroshus, E; Hebard, S. (2020). “Determining the role of sport coaches in promoting athlete mental health: a narrative review and Delphi approach”. BMJ open sport & exercise medicine, 1, 6(1).
  • Bjørndal, C. T., & Gjesdal, S. (2020). “The role of sport school programmes in athlete development in Norwegian handball and football”. European Journal for Sport and Society, 1-23.
  • Campbell, E., Irving, R., Poudevigne, M., Dilworth, L., McFarlane, S., Ismail, O., & Bailey, J. (2019). “Contextual factors and sporting success: The relationship between birth date and place of early development on the progression of Jamaican track and field athletes from junior to senior level”. Plos one, 14(12), e0227144.
  • Eisele, A; Schagg, D; Göhner, W. (2020). “Exercise promotion in physiotherapy: A qualitative study providing insights into German physiotherapists' practices and experiences”. Musculoskeletal Science and Practice, 1; 45: 102104.
  • Gledhill, Adam; & Harwood, Chris. (2015). “A holistic perspective on career development in UK female soccer players: A negative case analysis”. Psychology of Sport and Exercise, 21(2): 65-77.
  • Hair, J. F., Risher, J. J., Sarstedt, M., & Ringle, C. M. (2019). “When to use and how to report the results of PLS-SEM”. European business review, 31(1): 2-24.
  • Hancock, D.J., Coutinho, P., Côté, J., & Mesquita, I. (2017). “Influences of population size and density on birthplace effects”, Journal of Sports Sciences, 36(1): 33-38.
  • Hartati, S., Rachmat, I. F. (2020). “Family environment, interpersonal communication, and smartphone addiction: does it affect children's emotional development?”, PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 17(7): 5532-5548.
  • Hattersley, C; Hembrough, D; Khan, K; Picken, A; Rumbold, J; Maden-Wilkinson, T. (2019). “Managing the transition into retirement for elite athletes”. Professional strength & conditioning, 30(53): 11-6.
  • Hayoz, C., Klostermann, C., Schmid, J., Schlesinger, T., & Nagel, S. (2019). “Intergenerational transfer of a sports-related lifestyle within the family”. International Review for the Sociology of Sport. 54(2): 182-198.
  • Henriksen, K; Stambulova, N; Roessler, KK. (2010). “Holistic approach to athletic talent development environments: A successful sailing milieu”. Psychology of sport and exercise, 11(3): 212-222.
  • Lara, L., & Saracostti, M. (2020). “Effect of parental involvement on children’s academic achievement in Chile”. Frontiers in psychology, 10, 1464.
  • Osman RA. (2019). “Talent management practices and their impact in achieving organizationalexcellence in major sports clubs in the Arab Republic of Egypt”. International Journal of Sports Science and Arts; 1; 3 (03):102-20.
  • Reifurth, KR; Wear, HT; Heere, B. (2020). “Creating fans from scratch: A qualitative analysis of child consumer brand perceptions of a new sport team”. Sport Management Review, 1; 23(3): 428-42.
  • Roberts, A. H. (2021). The Coaches’ Eye: Exploring coach decision-making during talent identification. https://ro.ecu.edu.au/theses/2391.
  • Sethi, J., & Scales, P. C. (2020). “Developmental relationships and school success: How teachers, parents, and friends affect educational outcomes and what actions students say matter most”. Contemporary Educational Psychology, 63, 101904.
  • Waxin, Marie; Al Ariss, Akram; Zhao, Fang. (2019). “Global Talent Management of Skilled Migrants Global Talent Management of Skilled Migrants”, Current and Future Research. 5(2): 246.
  • Yao, P. L., Laurencelle, L., & Trudeau, F. (2020). “Former athletes’ lifestyle and self-definition changes after retirement from sports”. Journal of Sport and Health Science, 10 (14): 5-8.