Identification and Analysis of the Factors Affecting the Success of Physical Education Schools in Iran Northwest Provinces

Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of Sport Management, Sport Sciences Research Institute, Tehran, Iran.

2 university of isfahan

3 Sport Sciences Research Institute of Iran

Abstract

Abstract


Physical education as a unit in schools is aimed at promoting the health of students, and the health of individuals is very important in terms of a healthy and strong society and guarantees survival, as well as maintaining the independence of society and the country. The aim of present study is to identify and analyze the factors affecting the success of schools offering specialized sports disciplines in Iran northwest provinces. The research method is qualitative and exploratory. The population is include of managers, deputies, sports experts, and physical education teachers in the northwestern provinces of the country (West Azerbaijan province, East Azerbaijan province, Ardabil province, Zanjan province). Sampling method was non-probability sampling, with purposeful selection and with maximum variability or heterogeneity. The sample size in this study was 60 based on the theoretical saturation. Using Strauss and Corbin approach, the interview measurement tool was open interviews, analyzed based on three stages of open, axial and selective coding. Based on data analysis, 56 primary concepts (first level) and 7 major categories (second level) were identified. The resources identified included socio-cultural, financial, facility, funds, technological, economic and managerial resources.

Keywords: Physical education Schools, Education, Student, Sports Development

Keywords


  • افضل‌پور، اسماعیل؛ زرنگ، محمود؛ خوشبختی، جعفر (1386). «ارزشیابی وضعیت اجرای درس تربیت بدنی در پایه‌های اول و دوم مدارس ابتدایی استان خراسان جنوبی»، فصلنامه پژوهش در علوم ورزشی، سال چهارم، شماره 4.
  • پاکدلان، سعید؛ خطیبی، امین؛ مهدی‌پور، عبدالرحمن (1398). «راهکارهای توسعه منابع مالی ورزش دانش‌آموزی. پژوهش در ورزش تربیتی»، doi: 10.22089/res.2019.7548.1695.
  • تابش، محسن (1385). بررسی مسایل آموزشی و اجرایی تربیت‌بدنی از نظر مدیران و معلمان ورزش سه مقطع تحصیلی دختر و پسر در شهرستان فسا، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
  • حسین‌پور، اسکندر؛ مهدیخانی، مهدی (1390). «نقش رویکرد طرح های آموزش و پرورش) سباح، طناورز و ژیمناستیک (در توسعه ورزش همگانی و قهرمانی»، دومین همایش استعدادیابی.
  • دانایی‌فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی؛ آذر، عادل (1398). روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: انتشارات اشراقی، صفار.
  • رضوی، سید محمدجواد؛ زارعی محمودآبادی، محمد؛ پورکیانی، محمد؛ امامی، فرشاد (1398). «ارزیابی کارایی نسبی تیم‌های ورزشی دانشگاه در سیزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی کشور با رویکرد تحلیل پوششی داده‌ها». تحقیق در ورزش‌های آموزشی، 6 (15) ، 179-200.
  • رواسی‌زاده، محمد؛ نقشبندی، سیدصلاح الدین (1399). «شناسایی و اولویت‌بندی فرصت‌ها و چالش‌های طرح مدرسه قهرمان با روش AHP»، پژوهش در ورزش تربیتی. دوره 8، شماره 18، 156- 135. (DOI): 10.22089/res.2019.6344.1528
  • روحانی، آتنا (1393). شناسایی موانع توسعه ورزش‌های پایه در مدارس استان مازندران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد ساری.
  • سجادی، سید نصرالله (1396). کتاب مدیریت طراحی و نگهداری اماکن و تجهیزات ورزشی، چاپ سوم، 16-15.
  • سعیدی، فرهاد؛ ربانی، وحید؛ سیدی، سیدسلیمان؛ خدادوست، حسن (1390). «بررسی موانع و مشکلات موجود در پرورش استعدادها»، دومین همایش ملی استعدادیابی ورزشی.
  • سمیعی، سهیل؛ تجاری، فرشاد؛ نیک آئین، زینت (1399). «تحلیل روند تحولات مدیریتی و ساختاری در تربیت‌بدنی و ورزش دانش آموزی کشور (از 1357 تا 1397)». پژوهش در ورزش تربیتی. دوره 8، شماره 19، 179-200.(DOI): 10.22089/res.2019.7232.1645.
  • شهرام حقیقی، جواد (1395). ارزیابی وضعیت ایمنی امکانات و تجهیزات ورزشی در مدارس دولتی دخترانه و پسرانه در مقاطع مختلف تحصیلی کرمانشاه، پایان نامه اخذ مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی گرایش مدیریت ورزشی.
  • ضرابیان، فروزان (1386). عوامل مؤثر بر توسعه درس تربیت بدنی در مدارس راهنمایی تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور تهران .
  • قاسم‌زاده میرکلائی، ابراهیم؛ امیرنژاد، سعید (1390). «بررسی عوامل مؤثر بر جذب و حفظ ورزشکاران رده های پایه دوومیدانی ایران از دیدگاه مدیران، مربیان و ورزشکاران»، دومین همایش ملی استعدادیابی ورزشی.
  • کاشف، محمد (1394). بررسی وضعیت ورزش صبحگاهی از دیدگاه منتخب مقامات پرستاری و دانشکده و ارائه راه حل مناسب، دفتر ارتقا سلامت، تحقیقات و توسعه وزارت آموزش، معاونت تربیت بدنی و وزارت بهداشت آموزش و پرورش.
  • Ala, A; Timperio, A; Brown, H; Hinkley, T; Hesketh, KD. (2008). “Associations between organised sport participation and classroom behaviour outcomes among primary school-aged children”. Plos One. 14(1):1-12.
  • Bailey, R. (2000). Education in the Open Society: Karl Popper and Schooling. Aldershot: Ashgate. ISBN: 978-0-754614-96-8.
  • French, K; Thomas, J. (2018). The relation of knowledge development to children's basketball performance. 2013 American Psychological Association.
  • Herazo, M. (2017). “Sport Psychology in Korea: The Past, Present, and Implications for Future”. http://db.koreascholar.com/article.aspx?code=357344.
  • Heryech, K; Marshall, J. (2014). “World – wide survey of the state and status of school Education. Summary of findings”. European Physical Education review, volume 6, NO 3, 203-229.
  • Kanters, Bocarro, J; EsterCerin, N; Floyd, M; Casper, J; Suau, J; McKenzie, T.(2012). “School sport policy and school-based physical activity environments and their association with observed physical activity in middle school children”. Journal homepage: www.elsevier.com/locate/healthplace, Health & Place 18 (4) 31–38.
  • Komova, E; Litvinov, S; Skotnikova, A. (2015). “Sport Education at Russian High Schools”. International Journal of Science Culture and Sport, 3(2).
  • Kovalchik, S; Machar, R. (2019). “A calibration method with dynamic updates for within-match forecasting of wins in tennis”. International Journal of Forecasting, 35 (2), 756-766.
  • Lam, M. Y. (2018). “One-Match-Ahead Forecasting in Two-Team Sports with Stacked Bayesian Regressions”. Journal of Artificial Intelligence and Soft Computing Research, 8(3), 159-171.
  • Meier, A; Hartmann, B. S; Larson, R. (2018). A Quarter Century of Participation in School-Based Extracurricular Activities: Inequalities by Race, Class, Gender and Age.Journal of youth and adolescence, 1-18
  • Potts, J. (2018). “Futurism, futurology, future shock, climate change: visions of the future from 1909 to the present”. Portal Journal of Multidisciplinary International Studie, 15(1-2), 99-116.
  • Sarmiento, K; Daugherty, J; DePadilla, L. (2019). “Youth and high school sports coaches' experience with and attitudes about concussion and access to athletic trainers by sport type and age of athlete coached”. Journal of Safety Research, 69: 217-225.
  • Skinner, J; Edwards, A; Corbett, B. (2014). Research methods for sport management. Routledge.
  • Thompson, J; Davis, S, M; Gittesohn, J; Goimg, S; Becenti, A; Metcalfe, L; Stone, E; Arnack, L; Ring, K. (2001). “Parrerns of physical activity among American Indian children: an assessment of barrier and support” .Journal of Community Health, 26, 423-430.
  • University of Glamorgan’s Marketing & Student Recruitment department (2012). Glamorgan Sport, The University of Glamorgan is a registered charity. Registration No. 1140312, www. glam.ac.uk/sport.
  • Welty Peachey, J; Cohen, A; Musser, A. (2016). “A phone call changed my life’: Exploring the motivations of sport for development and peace scholars”. Journal of sport for development.
  • Yang, J; Susan Davies; S; Coxe, K; Hosea, H; Harvey, J; Singichetti, B; Guo, J. (2018). “Qualitative Evaluation of High School Implementation Strategies for Youth Sports Concussion Laws”. Journal of Athletic Training, 53(9).