Modeling Entrepreneurship Development in Iranian Sports Tourism Based on Interpretive Structural Method (ISM)

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Student in Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

2 Faculty member of Sanabad Golbahar University

3 member of Imam Reza International University, Mashhad, Mashhad, Iran

4 Master student of Leisure Management in Sports, Imam Reza International University, Mashhad, Mashhad, Iran

Abstract

The purpose of this study was to model entrepreneurship development in sports tourism in Iran based on a structural-interpretive approach. The present research is a qualitative research with analytical nature and in terms of nature and purpose is an applied research that was performed by interpretive structural method. The data collection tools required for the research were library studies, interviews and structural-interpretive questionnaires. According to the research findings, 68 indicators were subset of 9 institutional factors including political and legal factors, managerial factors, economic factors, cultural and social factors, education and research, human resources, technology and technology, infrastructure and tourist attractions. The purpose of the study was at 6 levels and political and legal factors were identified at the sixth level as the cornerstone of the model. According to the research findings, it can be concluded that in the first step, government support for entrepreneurs in this field is the biggest success factor for the development of entrepreneurship in sports tourism so that the private sector can encourage and support the government by investing and entering this field. Be an important arm for the development of sports tourism in Iran.

Keywords

Main Subjects


  • اسداللهی، احسان؛ غلامی بیدخانی، راضیه؛ ماهیان جاغرق، امیر؛ یزدانیان، محترم. (1398). روش تحقیق در تربیت‌بدنی و علوم ورزشی. چاپ اول، مشهد: انتشارات تاک کتاب.
  • جابری، اکبر؛ خزائی پول، جواد؛ اسدی، حسن. (1397). «تأثیر کیفیت ادراک‌شده از مقاصد گردشگری ورزشی بر رضایت و تمایل به بازدید مجدد». مدیریت ورزشی، 10(1)، 17-32.
  • حیدری، رضا؛ طالب‌پور، مهدی؛ نظری، احمد؛ شجیع، کیانوش؛ جابری، سجاد. (1399). «تدوین راهبردهای رقابت‌پذیری و توسعۀ گردشگری ورزشی در شهرها، مطالعۀ موردی: کلان‌شهر مشهد». گردشگری شهری، 7(1)، 143-159.
  • خرسندی‌فرد، مجید؛ پیمانی‌زاد، حسین؛ اسماعیل‌زاده قندهاری، محمدرضا؛ کشتی‌دار، محمد. (1398). «طراحی مدل مدیریت آشوب‌گونۀ بازاریابی اثربخش بر محیط توسعۀ ورزش قهرمانی ایران به روش ساختاری‌ـ‌تفسیری». مطالعات مدیریت ورزشی، 11(56)، 181-204.
  • دستوم، صلاح؛ سوادی، مهدی. (1396). «طراحی چارچوب توسعۀ کارآفرینی در صنعت گردشگری ورزشی». جغرافیا (برنامه‌ریزی منطقه‌ای)، 7(2)، 249-265.
  • رئیسی، امید. (1398). شناسایی و توسعۀ فرصت‌های کارآفرینی گردشگری ورزشی در شهرستان چابهار. پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد مدیریت کارآفرینی. دانشگاه سیستان و بلوچستان.
  • سالم، محسن. (1396). بررسی عوامل مؤثر در توسعۀ کارآفرینی گردشگری در شهر تاریخی یزد. پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد مدیریت گردشگری. دانشگاه علم و هنر یزد.
  • شیرمحمدی، یزدان؛ معاونی، محمدامین. (1399). «طراحی مدل کارآفرینی راهبردی در صنعت گردشگری». گردشگری و توسعه، 9(3)، 1-16.
  • ضیایی جزی، ریحانه. (1394). شناسایی عوامل مؤثر بر توسعۀ کارآفرینی گردشگری (مورد مطالعه: جزیرۀ کیش). پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد کارآفرینی فرهنگی، دانشگاه هنر اصفهان.
  • عاشوری، تقی؛ قزلسفلو، حمیدرضا؛ عسگر شمسی، میثم. (1400). «طراحی الگوی توسعۀ کارآفرینی درون‌سازمانی در مجموعه‌های تفریحی ـ ورزشی». مطالعات اجتماعی گردشگری، 9(17)، 219-244.
  • عظیمی دِلارِستاقی؛ عادله، رضوی؛ سید محمدحسین؛ برومند، محمدرضا. (1397). «شناسایی عوامل زمینه‏ای تأثیرگذار بر استقرار کارآفرینی استراتژیک در کسب‌وکارهای ورزشی». مدیریت و توسعۀ ورزش، 7(4)، 70-87.
  • علی‌اکبری، اسماعیل؛ اکبری، مجید؛ انصاری، معصومه؛ بوستان احمدی، وحید. (1398). «سنجش و‌ تحلیل شاخص‌های رقابت‌پذیری در کشورهای غرب آسیا با تأکید بر ایران». برنامه‌ریزی منطقه‌ای، 9(33)، 1-14.
  • فراهانی، ابوالفضل؛ اسلامی، صدیقه؛ پورسلطان زرندی، حسین. (1396). «اولویت‌بندی سهم عوامل توسعۀ صنعت گردشگری ورزشی در اشتغال‌زایی از دیدگاه کارشناسان و محققان». پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 6(2)، 107-113.
  • کریمی، جواد؛ سلطانیان، لیلا؛ بجانی، ابوالفضل. (1399). «طراحی مدل توسعۀ گردشگری ماجراجویانۀ ورزشی بر اساس نظریۀ داده‌بنیاد». مطالعات مدیریت ورزشی، 12(60)، 61-82.
  • محرم‌زاده، مهرداد؛ وحدانی، محسن. (1398). «طراحی نقشۀ استراتژی ورزش دانشگاه محقق اردبیلی با استفاده از الگوی ISM». پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی، 9(17)، 31-41.
  • محمدکاظمی، رضا؛ زعفریان، رضا؛ خدایاری، عباس؛ جوادی‌نیا، سید مهران. (1393). «شناسایی فرصت‌های کسب‌وکار (کارآفرینانه) در صنعت ورزش با رویکرد فناوری اطلاعات». توسعۀ کارآفرینی، 7(1)، 95-112.
  • مدهوشی، مهرداد؛ هادی‌تبار، جواد. (1397). «تدوین چارچوب بومی چابکی سازمانی در شرکت‌های دانش‌بنیان با رویکرد مدل‌سازی ساختاری ـ تفسیری». مدیریت بهره‌وری، 12(1)، 7-34.
  • نظری ترشیزی، احمد؛ طالب‌پور، مهدی؛ حیدری، رضا؛ یوسفی، محمدرضا. (1399). «طرح‌ریزی برنامه راهبردی گردشگری ورزشی مشهد با استفاده از مدل ترکیبی فیلیپس». پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی، 10(19)، 93-109.
  • همتی‌نژاد، مهرعلی؛ شهریاری سجهرودی، بهمن؛ ملک‌اخلاق، اسماعیل. (1394). «اولویت‌بندی جاذبه‌های گردشگری ورزشی در توسعۀ توریسم ورزشی استان‌های شمالی ایران». مدیریت و توسعۀ ورزش، 4(1)، 19-33.
  • والکی، شیدا؛ امیرحسینی، سید احسان؛ پیرزاد، علی (1399). «شناسایی عوامل مؤثر بر گردشگری ورزشی الکترونیک در ایران». برنامه‌ریزی منطقه‌ای، 10(39)، 49-60.

 

  • Adu-Febiri, F. (2018). “Globalization and Diversity in the Tourism Industry: A Human Factor Perspective”. In Globalization and the Human Factor. Routledge, 83-95.
  • Ball, S. (2015). “The Importance of Entrepreneurship to Hospitality, Leisure, Sport and Tourism”. Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Network, 1(1), 1-14.‏
  • Booth, P.; Chaperon, S. A.; Kennell, J. S. & Morrison, A. M. (2020). “Entrepreneurship in Island Contexts: A Systematic Review of the Tourism and Hospitality Literature”. International Journal of Hospitality Management, 85, 102438.‏
  • Brandão, F.; Costa, C.; Breda, Z. & Costa, R. (2020). “Knowledge Creation and Transfer in Tourism Innovation Networks”. In Advances in Tourism, Technology and Smart Systems. Springer, Singapore., 275-287.
  • Creswell, J. W. (2012). Qualitative Inquiry and Researcher Design: Choosing Among Five Approaches. London: SAGE.
  • Darabi, M.; Keshtidar, M.; Alizaiy yousef-abadi, O.; Heydari, R. & Nazari torshizi, A. (2020). “Scenario Planning of the Future of Sports Tourism Industry in Mashhad”. Annals of Applied Sport Science, 8(4), 10-22.‏
  • Darbellay, F. & Stock, M. (2012). “Tourism as Complex Interdisciplinary Research Object”. Annals of Tourism Research, 39(1), 441-458.‏
  • M. (2009). “Human Resource Module to Canadian TSA: Role as Information Source and as Instrument for Training Adjustment”. 5th UNWTO International Conference on Tourism Statistical, 24.
  • Emery, P. (2010). “Past, Present, Future Major Sport Event Management Practice: The Practitioner Perspective”. Sport Management Review, 13(2), 158-170.
  • Eslami, S.; Mehrnavaz nasiraii, A.; Ghorbani, L. (2021). “The Role of Sports Tourism on the Development of Enterepreneurship in the Hormozgan Province (Focus on Seashores and Water Sports)”. Applied Research in Sport Management, 10(2), 89-100.
  • Fong, V. H. I.; Wong, I. K. A. & Hong, J. F. L. (2018). “Developing Institutional Logics in the Tourism Industry through Coopetition”. Tourism Management, 66, 244–262.
  • Fu, H.; Okumus, F.; Wu, K. & Köseoglu, M. A. (2019). “The Entrepreneurship Research in Hospitality and Tourism”. International Journal of Hospitality Management, 78(4), 1-12.
  • Gibson, H. J.; Kaplanidou, K. & Kang, S. J. (2012). “Small-scale Event Sport Tourism: A Case Study in Sustainable Tourism”. Sport Management Review, 15(2), 160-170.‏
  • Heydari, R.; Keshtidar, M.; Asadollahi, E.; Esfahani, M.; Golgoli, M. (2021). “Identifying Institutional Factors Affecting the Exploitation of Entrepreneurship Opportunities in the Tourism Industry with a Focus on Sports Tourism in Iran”. Journal of Tourism Planning and Development, 10(38), 87-102.
  • Heydari, R.; Keshtidar, M.; Ramkissoon, H.; Esfahani, M.; Asadollahi, E. (2021). “Emerging Industry: Identifying the Effective Institutional Factors on the Exploitation of Entrepreneurial Opportunities of Sports Tourism Industry in Developing Countries. Preprints
  • Higham, J. & Hinch, T. (2006). “Sport and Tourism Research: A Geographic Approach”. Journal of Sport & Tourism, 11(1), 31-49.‏
  • Hinch, T. & Ito, E. (2018). “Sustainable Sport Tourism in Japan”. Tourism Planning & Development, 15(1), 96-101.‏
  • Hua, K. P.; Ibrahim, I. & Chiu, L. K. (2013). “Sport Tourism: Physically-disabled Sport Tourists’ Orientation”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 91, 257-269.‏
  • Hwang, J. & Lee, K. W. (2018). “The Antecedents and Consequences of Golf Tournament Spectators’ Memorable Brand Experiences”. Journal of Destination Marketing & Management, 9, 1-11.‏
  • Kanwal, S.; Rasheed, M. I.; Pitafi, A. H.; Pitafi, A. & Ren, M. (2020). “Road and Transport Infrastructure Development and Community Support for Tourism: The Role of Perceived Benefits, and Community Satisfaction”. Tourism Management, 77, 104014.
  • Kaynak, E. & Kuan, W. K. Y. (1993). “Environment, Strategy, Structure, and Performance in the Context of Export Activity: An Empirical Study of Taiwanese Manufacturing Firms”. Journal of Business Research, 27(1), 33-49.‏
  • Lamont, M. (2014). “Authentication in Sports Tourism”. Annals of Tourism Research, 45, 1-17.‏
  • Marujo, N.; do Rosário borges, M. & Serra, J. (2020). “Tourism, Culture and Creativity: The Case of the CREATOUR Project in the Alentejo/Portugal Region”. In Advances in Tourism, Technology and Smart Systems, Springer, Singapore, 691-704.
  • Moira, A. (2018). “Human Development Tourism: Utilizing Cultural Heritage to Create a Universal Culture”. In Innovative Approaches to Tourism and Leisure. Springer, Cham. 35-49.
  • Nilsson, J. H. (2019). “Urban Bicycle Tourism: Path Dependencies and Innovation in Greater Copenhagen”. Journal of Sustainable Tourism, 27(11), 1648-1662.
  • Nová, J. (2015). “Developing the Entrepreneurial Competencies of Sport Management Students”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 3916-3924.‏
  • Perić, M.; Vitezić, V. & Badurina, J. Đ. (2019). “Business Models for Active Outdoor Sport Event Tourism Experiences”. Tourism Management Perspectives, 32, 100561.‏
  • Pratt, S. & Tolkach, D. (2018). “The Politics of Tourism Statistics”. International Journal of Tourism Research, 20(3), 299-307.‏
  • ‏Raisi, H.; Baggio, R.; Barratt-Pugh, L. & Willson, G. (2020). A Network Perspective of Knowledge Transfer in Tourism”. Annals of Tourism Research, 80, 102817.
  • Ramzaninejad, R.; Boroumand, M. R. & Ahmadi, F. (2020). “Content Analysis of Research Articles in Sport Tourism of Iran”. Annals of Applied Sport Science, 8(1), 1-18.‏
  • Ratten, V. (2018). “The Future for Sport Entrepreneurship”. In Sport Entrepreneurship. Springer, Cham, 139-149.
  • Rodrik, D.; Subramanian, A. & Trebbi, F. (2004). Institutions rule: the primacy of institutions over geography and integration in economic development. Journal of economic growth, 9(2), 131-165.‏
  • Shane, S. & Venkataraman, S. (2000). “The Promise of Entrepreneurship as a Field of Research”. Academy of Management Review, 25(1), 217-226. ‏
  • Shane, S.; Locke, E. A. & Collins, C. J. (2003). “Entrepreneurial Motivation”. Human Resource Management Review, 13(2), 257-279.‏
  • Sobel, R. S. (2008). “Testing Baumol: Institutional Quality and the Productivity of Entrepreneurship”. Journal of Business Venturing, 23(6), 641-655.‏
  • Solvoll, S.; Alsos, G. A. & Bulanova, O. (2015). “Tourism Entrepreneurship–Review and Future Directions”. J. Hosp. Tour, 15, 120–137.
  • Stenholm, P.; Acs, Z. J. & Wuebker, R. (2013). “Exploring Country-level Institutional Arrangements on the Rate and Type of Entrepreneurial Activity”. Journal of Business Venturing, 28(1), 176-193.‏
  • Tsekouropoulos, G.; Gkouna, O.; Theocharis, D.; Gounas, A. (2021). “Innovative Sustainable Tourism Development and Entrepreneurship through Sports Events”. Sustainability, 14(8), 43-79.
  • (2017). Tourism Highlights.
  • Van der Zee, E. L. (2011). Image Improvement as a Tangible Legacy of Hallmark Events; the Case of the 2010 World Cup in South Africa. Master's thesis.
  • Watanabe, Y.; Gilbert, C.; Aman, M. S. & Zhang, J. J. (2018). “Attracting International Spectators to a Sport Event Held in Asia”. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 2(19), 194-216.
  • World Travel and Tourism Council. (2017). Travel & Tourism: Global Economic Impact & Issues 2017.
  • Zhang, S. N.; Li, Y. Q.; Liu, C. H. & Ruan, W. Q. (2020). Critical Factors Identification and Prediction of Tourism and Hospitality Students' Entrepreneurial Intention”. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 26, 100234.‏
  • Zhang, W. B. (2016). “Tourism and Economic Structural Change with Endogenous Wealth and Human Capital and Elastic Labor Supply”. Theoretical and Applied Economics, 22(4), 103-126.