Every business owner knows that profitability is actually delivering what customers want (Winfrey et al., 2018). The sports industry also needs to pay attention to the desires of society in order to stimulate the desire for sports and create a sense of sportsmanship. The aim of this study was to design a model to stimulate demand for sports in Iranian society. This research has been done in the framework of a qualitative approach and using the data research method of the foundation. The statistical population of the study includes 16 managers, specialists and experts who have scientific and executive expertise in the field of sports. The sampling method was snowball and the interviews continued until theoretical saturation. Data were analyzed simultaneously with data collection using Strauss-Corbin method and Maxquda software version 2018. Quantitative data analysis was performed using a researcher-made questionnaire. The final model was obtained after all the steps. Findings showed that the development of public sports, emphasis on health-oriented sports, the need to pay attention to educational sports, economic and cultural factors are the main categories of the final model of the present study.
پارساجو، علی؛ جوادیپور، محمد؛ زارعیان، حسین (1397). «تعیین راهبردهای مشارکت اجتماعی در ورزش همگانی ایران». پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزشی، 8(16)، 13-18.
رضوی، سید محمدحسین؛ نیازی، سید محمد؛ برومند دلق، محمدرضا (1394). «طراحی و تدوین راهبرد توسعة ورزش همگانی شهر مشهد با استفاده از دیدگاه علمی». پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 3(1)، 49-60.
سبحانی، بهمن؛ هاشمی، سید ضیا (1396). «کارکردهای اجتماعی ورزش همگانی با تأکید بر اعتماد اجتماعی». مطالعات مدیریت ورزشی، 9(42)، 185-202.
سازمان بهداشت جهانی (2013). برنامۀ جهانی عملیاتی برای پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر 2013-2020. ژنو، سازمان جهانی بهداشت.
شربتزاده، رضا. فولادی، جمشید؛ محمدی ترکمان، احسان (1399). «شناسایی و اولویتبندی معیارهای انتخاب رشتههای ورزشی با رویکرد توسعۀ ورزش همگانی (مورد مطالعه: ارتش جمهوری اسلامی ایران)». طب نظامی، 22(1). 163-173.
غفوری، فرزاد؛ معمارزاده، محمدسعید؛ علوی، سلمان (1398). «تعیین سهم و نقش دستگاههای اجرایی در توسعۀ ورزش همگانی». پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 8(1)، 11-32.
فلاحتی، سینا؛ شکاری، رضا (1395). «اثر وضعیت اقتصادی و اجتماعی افراد بر مشارکت آنها در فعالیتهای ورزشی با تأکید بر اوقات فراغت». اولین همایش ملی تحولات علوم ورزشی در حوزۀ سلامت، پیشگیری و قهرمانی، قزوین، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، 1-7.
قادری، جعفرعلی؛ غفوری، فرزاد؛ هنری، حبیب (1397). «شناسایی عوامل تأثیرگذار در توسعۀ ورزش ناجا». مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 6(4)، 137-162.
کریمی، سهیلا؛ کریمیان، جهانگیر (1396). «بررسی رابطۀ بین مشارکت ورزشی با کیفیت زندگی زنان شهر اصفهان». تحقیقات نظام سلامتی، 1(13)، 79-84.
ططری، احسان؛ احسانی، محمد؛ نوروزی سیدحسینی، رسول؛ کوزهچیان، هاشم (1398). «طراحی مدل مشارکت در ورزشهای تفریحی با رویکرد بازاریابی اجتماعی». پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 4(28)، 87-98.
موسیزاده، سمیه؛ علیزاده اقدم، محمدباقر (1395). «بررسی رابطۀ بین سبک زندگی سلامتمحور و سرمایۀ اجتماعی در بین دانشجویان تبریز». مطالعات جامعهشناسی، 8(30)، 81-93.
منصوریان، مرتضی؛ قربانی، مصطفی؛ سلیمانی، محمدعلی؛ مسعودی، رضا؛ رحیمی، ابراهیم؛ آسایش، حمید (1388). «بررسی سبک زندگی و عوامل مؤثر بر آن در دانشجویان دانشگاههای شهر گرگان». مجلۀ علوم پزشکی پارس (جهرم)، 7(1-2)، 62-71.
نیکآئین، زینب؛ سجادی هزاره، سید حمید؛ متکلمی، بهناز؛ صراحی، دلآرام؛ سعیدی، تهمینه (1393). «نیازسنجی از مشاغل حوزۀ سلامت جهت غنیسازی با فعالیت ورزشی: مطالعۀ موردی فوریتهای پزشکی استان گیلان». مدیریت و توسعۀ ورزش، 5(9). 211-229.
بنار، نوشین؛ دستوم، صلاح؛ رستمی، گوهر؛ محدث، حمیدرضا (1397). «طراحی مدل توسعۀ مشارکت ورزشی (مطالعۀ موردی استان گیلان)». مدیریت منابع انسانی در ورزش، 5(2)، 217-234.
Amorós-Aguilar, L., Portell-Cortés, I., Costa-Miserachs, D., Torras-Garcia, M., Riubugent-Camps, È., Almolda, B., & Coll-Andreu, M. (2020). “The Benefits of Voluntary Physical Exercise after Traumatic Brain Injury on Rat's Object Recognition Memory: A Comparison of Different Temporal Schedules”. Experimental Neurology, 326, 113178.
Bell, B., & Blakey, P. (2010). “Do Boys and Girls go out to Play? Women's Football and Social Marketing at EURO 2005”. International Journal of Sport Management and Marketing, 7(3-4), 72-156.
Chen, Q., & Liu, T. (2020). “The Effectiveness of Community Sports Provision on Social Inclusion and Public Health in Rural China”. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(2), 597.
Devecioglu, S., Sahan, H., Tekin, M., & Yildiz, M. (2012). “Development of Innovation Strategies for Sports Education”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 445-449.
Finnell, K. J., John, R., & Thompson, D. M. (2017). “1% Low-fat Milk has Perks!: An Evaluation of a Social Marketing Intervention”. Preventive Medicine Reports, 5, 144-149.
Glaser, B. G. (2008). “Conceptualization: On Theory and Theorizing Using Grounded Theory”. International Journal of Qualitative Methods, 1(2), 22-38.
Holzweher, F. (2002). “Sport for All as a Social Change and Fitness Development”. Institute of Sport Science Vienna University. Austria.1-9.
Laitinen, J., & Meristö, T. (2018). “ROME WAS NOT BUILT IN ONE DAY: Future-oriented Regional Development towards Energy-Efficient Residential Areas”. In Kuldeep Virdi and Lauri Tenhunen (Eds.) Proceedings of the METNET Seminar 2017 in Cottbus. Hämeenlinna: Häme University of Applied Sciences, 148‐
Kårhus, S. (2019). “Pedagogization of Elite Sport in the School System: Vested Interests and Dominant Discourses”. Sport, Education and Society, 24(1), 13-24.
Plevinsky, J. M., Wojtowicz, A. A., Poulopoulos, N., Schneider, K. L., & Greenley, R. N. (2018). “Perceived Impairment in Sports Participation in Adolescents with Inflammatory Bowel Diseases: A Preliminary Examination”. Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition, 66(1), 79-83.
Peachey, J. W., Cohen, A., Shin, N., & Fusaro, B. (2018). “Challenges and Strategies of Building and Sustaining Inter-organizational Partnerships in Sport for Development and Peace”. Sport Management Review, 21(2), 160-175.
Sentürk, H. E. (2019). “The Factors Affecting Faculty of Sport Sciences Students' Attitudes towards Sports”. Universal Journal of Educational Research, 7(1), 272-277.
Schuster, L., Kubacki, & Rundle-Thiele, S. (2016). “Community-based Social Marketing: Effects on Social Norms”. Journal of Social Marketing, 6(2), 193-210.
Shinde, M., Bali, N., Rathod, S., Karemore, M., & Salve, P. (2020). “Effect of Binary Combinations of Solvent Systems on Permeability Profiling of Pure Agomelatine across Rat Skin: A Comparative Study with Statistically Optimized Polymeric Nanoparticles”. Drug Development and Industrial Pharmacy, 46(5), 826-845.
ghavami komle, F., Nazari, R., & shajie, R. (2022). Identifying effective factors to stimulate demand for sports in Iranian society. Contemporary Studies On Sport Management, 12(23), 65-79. doi: 10.22084/smms.2021.22537.2679
MLA
fatemeh ghavami komle; Rasool Nazari; reza shajie. "Identifying effective factors to stimulate demand for sports in Iranian society". Contemporary Studies On Sport Management, 12, 23, 2022, 65-79. doi: 10.22084/smms.2021.22537.2679
HARVARD
ghavami komle, F., Nazari, R., shajie, R. (2022). 'Identifying effective factors to stimulate demand for sports in Iranian society', Contemporary Studies On Sport Management, 12(23), pp. 65-79. doi: 10.22084/smms.2021.22537.2679
VANCOUVER
ghavami komle, F., Nazari, R., shajie, R. Identifying effective factors to stimulate demand for sports in Iranian society. Contemporary Studies On Sport Management, 2022; 12(23): 65-79. doi: 10.22084/smms.2021.22537.2679