Investigating the impact of supporting sections on the main sector of Iran's sports industry using a holistic conceptual model

Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, University of Tehran.

2 Graduated from Tehran University

3 PhD of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Azad University, Central Tehran Branch.

4 PhD of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Kurdistan University.

Abstract

The purpose of this study was to investigating the impact of supporting sections on the main sector of Iran's sports industry using a holistic conceptual model. The research methodology was a exploratory mixed method. That is, first, using the qualitative method «Grounded theory – Systematic approach», a conceptual model was designed and then using the quantitative method «Structural Equations - Partial Least Squares approach» the impact of support sections on the main part of Iran's sports industry was examined. Data gathering tool in quantitative method was a questionnaire. The statistical population was the people who played a role in creating a variety of sports activities in Iran. 604 questionnaires were answered. Data analysis was performed using SPSS22 and Smart-PLS software and R2 was 0.34 and GOF was 0.36. Considering that the significance level of 95% (coefficient of effect 1.96) was determined, the findings showed that the effect coefficient of five support categories of Iran's sports industry: educational centers (6.770), sports facilities and places (5.072), sovereignty institutions (4.726), consultants (3.241), & media (1.988) was significant and the effect coefficient of the other three support categories: sports goods and facilities (0.886), income supporters (1.006), & culture makers (1.075) was insignificant. As the findings showed, Iran's sports industry has problems in the fields of finance, culture and production of quality and competitive sports goods. These problems are such that they should be addressed by senior sports officials and members of parliament (top to down) through the submission of expert bills and plans and necessary measures.

Keywords


  • ابراهیمی، عبدالحسین؛ مهدی‌پور، عبدالرحمن؛ ازمشا، طاهره (1395). «تأثیر زیرساخت‌های ورزشی و ویژگی‌های دموگرافی بر میزان مشارکت ورزشی شهروندان اهوازی با استفاده از مدل چندسطحی (HLM)». پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 1(17)، 83-98.
  • احسانی، محمد؛ صفاری، مرجان؛ امیری، مجتبی؛ کوزه‌چیان، هاشم (1393). «طراحی مدل ورزش همگانی ایران». مطالعات مدیریت ورزشی، 6(27)، 87-108.
  • جلائی، سید عبدالمجید؛ بخشنده، حسین؛ اسماعیلی، محسن؛ رسولی، سید مهدی (1397). «نقش منابع انسانی در رشد اقتصادی صنعت ورزش ایران». مطالعات مدیریت ورزشی. 10(48)، 67-88.
  • جماعت، خاطره (1395. موانع حمایت‌های مالی از ورزش در شرکت‌های شهر صنعتی کاوه. مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 12(23)، 53-64.
  • جمشیدی، امید؛ حمیدی، مهرزاد؛ خبیری، محمد (1394). «تحلیل وضعیت رقابتی صنعت تولید پوشاک ورزشی ایران با استفاده از مدل رقابتی پورتر». پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 4(13)، 105-115.
  • خالدیان، محمد؛ مصطفایی، فردین؛ صمدی، مهران؛ کیا، فرخ (1392). «نقش رسانه‌های جمعی در توسعۀ ورزش». مدیریت ارتباطات در رسانه‌های ورزشی. 1(2)، 48-57.
  • خبیری، محمد؛ علی‌دوست قهفرخی، ابراهیم؛ خسرومنش، رحیم؛ اسداللهی، آمنه (1397). «طراحی مدل مفهومی حمایت ورزشی در ایران». پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی. 8(16)، 1-11.
  • خسرومنش، رحیم؛ خبیری، محمد؛ خنیفر، حسین؛ علی‌دوست قهفرخی، ابراهیم؛ زارعی‌متین، حسن (1398). «طراحی مدل مفهومی صنعت ورزش ایران». مطالعات مدیریت ورزشی. 11(57)، 17-38.
  • خسرومنش، رحیم؛ خبیری، محمد؛ علی‌دوست قهفرخی، ابراهیم؛ خنیفر، حسین؛ زارعی‌متین، حسن (1397). «تحلیل عاملی فرهنگ‌سازان در ترویج فرهنگ ورزش در ایران». مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش. (1)17، 63-73.
  • دوستی، مرتضی (1395). «شناسایی و رتبه‌بندی موانع و عوامل توسعۀ باشگاه‌های فوتبال منتخب استان مازندران». مدیریت و رفتار حرکتی، 12(23)، 219-236.
  • رضایی، شمس‌الدین؛ احسانی، محمد؛ کوزه‌چیان، هاشم؛ امیری، مجتبی (1394). «طراحی سازوکار مؤثر تجاری‌سازی باشگاه‌های فوتبال ایران». پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 9(25)، 119-131.
  • رهنمایی، محمدتقی؛ آقایی، لیلا (1388). «نقش شهرداری‌ها در توسعۀ فضاهای ورزشی برای گذران اوقات فراغت شهروندان؛ مطالعۀ موردی: منطقۀ 6 شهرداری تهران». انجمن جغرافیای ایران، 7(22)، 25-47.
  • زارع، امین؛ بابائیان احمدی، علی؛ مرادی، غلامرضا؛ حسینی، سید عبدالرسول (1393). شناسایی و رتبه‌بندی چالش‌های موجود در روند خصوصی‌سازی باشگاه‌های فوتبال کشور بر اساس مدل PEST». مدیریت ورزشی. 6(4)، 575-593.
  • شریعتی، جمال‎الدین؛ سیف‎پناهی شعبانی، جبار؛ خسرومنش، رحیم (1401). «شناسایی و بررسی وضعیت متولیان ورزش و پیامدهای مطلوب ورزش در ایران». مدیریت ورزشی. 14(2)، 149-161.
  • شعبانی، عباس؛ رضایی صوفی، مرتضی؛ فراهانی، ابوالفضل (1393). «مطالعۀ چالش‌های موجود در بخش‌های چهارگانۀ ورزش کشور (مطالعۀ دلفی)». پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی. (4)8، 65-80.
  • صادقی، رضا؛ کشکر، سارا؛ قاسمی، حمید؛ کارگر، غلامعلی (1394). «تعیین و مقایسۀ علل تمایل مشتریان به خرید کالاهای ورزشی خارجی از دیدگاه تولیدکنندگان، فروشندگان و مصرف‌کنندگان». پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 2(6)، 21-32.
  • صادقیان، زهرا؛ حسینی، سید عماد؛ فرزان، فرزام (1393). «بررسی نقش رسانه‌های جمعی در گرایش مردم شهر همدان به ورزش همگانی». پژوهشنامۀ مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 10(20)، 35-44.
  • صفاری، مرجان؛ قره، محمدعلی (1395). «شناسایی و رتبه‌بندی عوامل محیطی مؤثر بر همگانی شدن ورزش‌های تفریحی ایران». مدیریت ورزشی، 8(1)، 51-68.
  • عسگریان، فریبا؛ گنج‌خانلو، جعفر؛ طهماسبی، فرزاد (1399). «تأثیر مخارج مالی دولت ایران بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کارگاه‌های تولید کالاهای ورزشی». مطالعات مدیریت ورزشی، 12(59)، 73-90.
  • قاسمی، حمید؛ کشکر، سارا (1390). «نقش اعتماد به رسانه‌های ورزشی در میزان اثرگذاری آن بر دانشجویان ورزشکار». تحقیقات علوم ورزش. 2(5)، 75-89.
  • کشاورز، لقمان؛ فراهانی، ابوالفضل؛ رضایی صوفی، مرتضی؛ ذکایی، حسین (1394). «تحلیل عاملی نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصت‌های اخذ و میزبانی رویدادهای بزرگ بین‌المللی ورزشی در ایران». پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 1(13)، 11-24.
  • کلاشی، مازیار؛ کریمی، جواد؛ عیدی، حسین (1398). «ارزش‌گذاری اقتصادی مشارکت در ورزش و تعیین میزان تمایل افراد به پرداخت هزینه (تقاضا برای ورزش)». پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی، 9(17)، 95-107.
  • گودرزی، محمود؛ اسلامی، ایوب؛ علی‌دوست قهفرخی، ابراهیم (1394). «شناسایی عوامل مؤثر بر توسعۀ فرهنگ ورزش همگانی از طریق سیمای جمهوری اسلامی ایران». پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی. 3(15)، 11-27.
  • محرم‌زاده، مهرداد (1393). «بررسی ظرفیت‌های بازاریابی ورزشی به‌منظور توسعه و ترویج رشته‌های ورزشی با تأکید بر هنرهای رزمی». مطالعات مدیریت ورزشی، 6(25)، 53-64.
  • محسنین، شهریار؛ اسفیدانی، محمدرحیم (1393). معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرم‌افزار SMART-PLS. تهران: مؤسسۀ کتاب مهربان نشر. چاپ اول.
  • مرتضوی، سعید؛ رجب‌زاده، محسن؛ جعفری، علی؛ عباسی، شهرام؛ گل‌محمدی، محمد (1393). «نقش رسانه در جذب تماشاگران تیم‌های فوتبال استان خراسان رضوی حاضر در لیگ آزادگان». پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی. 4(7)، 55-66.
  • منظمی، مریم؛ علم، شهرام؛ شتاب بوشهری، سیده ناهید (1390). «تعیین عوامل مؤثر بر توسعۀ تربیت‌بدنی و ورزش بانوان جمهوری اسلامی ایران». مدیریت ورزشی، 3(10)، 151-168.
  • نادریان، مسعود؛ قدوسی، نرگس (1394). «شناسایی تنگناهای موجود در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید وسایل و تجهیزات ورزشی». پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 4(12)، 63-73.
  • نژادسجادی، سید احمد؛ حمیدی، مهرزاد؛ سجادی، سید نصرالله؛ و گودرزی، محمود (1390). «تدوین الگوی اجرای استراتژی و طراحی نقشۀ استراتژی سازمان ورزش شهرداری تهران با استفاده از تکنیک کارت امتیازی متوازن». پژوهش‌های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش. 2(8)، 7-21
  • هنری، حبیب؛ احمدی، عبدالحمید؛ مرادی، مهدی (1391). «بررسی نقش چهارگانۀ رسانه‌های ورزشی در توسعۀ فرهنگ ورزش قهرمانی». مطالعات مدیریت ورزشی، 4(15)، 145-158.
  • یوسفی زرندی، محمدحسین؛ شریفیان، اسماعیل؛ قهرمان تبریزی، کوروش (1395). «موانع رقابت‌پذیری کالاهای داخلی با نمونه‌های خارجی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران». پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی. 6(11)، 73-84.

 

  • Abratt, R., Clayton, B. C. & Pitt, L. F. (2015). “Corporate Objectives in Sports Sponsorship”. International Journal of Advertising, 4(6), 299-312.
  • Dima, Teodor. (2015). “Social Media Usage in European Clubs Football Industry. Is Digital Reach Better Correlated with Sports or Financial Performance?” The Romanian Economic Journal, (18)55, 117-129.
  • Gurel Goksel, A. & Serarslan, M. Z. (2015). Public Relations in Sports Clubs: New Media as a Strategic Corporate Communication Instrument”. International Journal of Physical Education, Sports and Health, 2(2), 275-283.
  • Holland, Ch. P. (2015). “Internet and Social Media Strategy in Sports Marketing”. twenty-third European Conference on Information Systems (ECIS), Munster, Germany.
  • Lee, S. & Ross, D. D. (2012). “Sport Sponsorship Decision Making in a Global Market : An Approach of Analytic Hierarchy Process (AHP)”. Sport, Business and Management, 2(2) 156-168.
  • Thompson, A. j.; Martin, A. J.; Gee, S. & Eagleman, A. N. (2014). “Examining the Development of a Social Media Strategy for a National Sport Organization: A Case Study of Tennis New Zealand”. Journal of Applied Sport Management, 6(2), 42-65.