Designing a Model for Empowering Technical and Executive Factors in Sports with a Combined Design Approach

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Student, Department of Physical Education, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran.

2 Assistant Professor , Department of Physical Education, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Physical Education, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran.

4 Associate Professor, Department of Physical Education, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran.

10.22084/smms.2022.24752.2914

Abstract

The purpose of this study was to design a model for empowering technical and executive factors in sports with a combined design approach. The research method was a two-stage exploratory combination of instrument making. Qualitative research method, qualitative case study and potential participants included 20 faculty members and technical and executive agents of national teams. In a small part, the research method was descriptive-correlation. The statistical population of this research included all coaches and technical and executive staff of selected national teams of several sports in all age categories and both groups of men and women, whose number 267 people. Statistical sample Due to the possibility of sample loss, the count was considered and finally 206 questionnaires were returned correctly. The instrument used in the quantitative section was a researcher-made scale based on a network of thematic sections. To analyze the data, descriptive statistics and structural equation modeling were used to evaluate the fit of the research model. The results showed that the corresponding t value of each factor has a significant effect and the whole fit of framework of the model of empowerment of technical and executive factors in sports was approved. Also, the factors of moral values with the effect of 0.830 are the most important factors in the framework of the model of empowerment of technical and executive factors in sports. Therefore, due to the necessity of the model framework of the model of empowerment of technical and executive factors in sports, it is recommended that the issues related to the empowerment of coaches and technical and executive staff be considered by the officials.

Keywords

Main Subjects


  • آقایی، نجف؛ توکلی انگوت، سخاوت (1392). «شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت دوچرخه‌سواران حرفه‌ای آذربایجان شرقی در مسابقات بین‌المللی و جاده‌های ایران (از سال 1380 تا 1390)». پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، شماره 18: 155- 168.
  • حمیدی، مهرزاد؛ معماری، ژاله (1393). «تبیین مدل اکتشافی معیارهای انتخاب مربیان ملی کشور». مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 42: 31-58 .
  • زارعیان، حسین؛ الهی، علیرضا؛ سجادی، نصراله؛ پدرام، میرمحسن (1395). «مؤلفه‌های پیش‌بینی کننده‌ی موفقیت کشورهای شرکت کننده در بازی‌های المپیک». مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 35: 137-162.
  • زمانی نوکاآبادی، علیرضا؛ عروف‌زاده، شهرام؛ نظری، رسول؛ موحدی، احمدرضا (1399). «مطالعه شایستگی‌های مربیگری ورزش ایران». پژوهش در آموزش علوم ورزشی، دوره 1، شماره 1: 52-88 .
  • شفیعی، محسن (1386). طراحی و تبیین الگوی انتخاب مربیان تیمهای ملی شنا، شیرجه، واترپلو. رساله دکتری، دانشگاه تهران، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
  • صالحی، حمید؛ بهرامی‌نیا، علی (1397). «ارزیابی شایستگی‌های اخلاقی مربیان: ساخت و روایی سنجی اولیه سیاهه رفتارهای مرتبط با بازی جوانمردانه مربیان». پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، شماره 32: 15-28.
  • صفایی، ایمان؛ مددخانی، مریم (1397). «میزبانی رویدادهای ورزشی و توسعه. کنفرانس ملی اندیشه های نوین و خالق در مدیریت»، حسابداری مطالعات حقوقی و اجتماعی، ارومیه.
  • عسکریان، فریبا؛ دخت باقر، ناصر (1394). «شناسایی دلایل موفقیت و عدم موفقیت کشورها در بازی‌های المپیک». مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، شماره 6: 11-18.
  • فتحی، فرهاد؛ محرم‌زاده، مهرداد؛ نوری، محمدسیوان؛ یکتایار، مظفر (1399). «تدوین الگوی انتخاب سرمربی و ورزشکاران تیم ملی بسکتبال ایران به روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)». پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی، شماره 20: 123-132.
  • قربانی، سعید؛ طیبی، بهمن؛ رحمان‌نیا، غلامحسن؛ دیلمی، کیانوش (1397). «بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت و افول رشته‌های ورزشی مستعد استان گلستان در یک دهه اخیر». مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، شماره 40: 43-58.
  • کاظمی‌پور، احمد؛ مهدی‌پور، عبدالرحمن؛ ازمشا، طاهره (1394). «طراحی و تدوین شاخص‌های انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال ایران». مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 23: 51-72.
  • مزیدی، مریم؛ دالوری، محمدامین؛ رجبی، سیاوش (1395). «تدوین اولویت‌های انتخاب مربیان تیم‌های ملی ژیمناستیک». اولین کنفرانس ملی یافته‌های نوین پژوهشی علوم ورزشی در حوزه سالمت، نشاط اجتماعی، کارآفرینی و قهرمانی، اهواز.
  • منتظری، امیر؛ طالب‌پور، مهدی؛ فیضی، سمیرا (1396). «ساخت و اعتباریابی پرسشنامه شایستگی‌های مربیان ورزشی». شماره 41: 147-170.
  • منظمی، امیرحسین؛ سوخته‌زاری، سعید؛ حدادی، فرح؛ رستمی‌نژاد، مظهر؛ گودرزی، محمود؛ اشرفی‌حافظ، اصغر (1392). «تدوین معیارهای انتخاب مربیان ملی والیبال کشور». پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، شماره 6: 109-118.
  • موسوی‌راد، سیده طاهره (1398). «شناسایی عوامل موفقیت ایران در بازی‌های المپیک». پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، شماره 30: 53-62.
  • Aggarwal, R. (2013). “Selection of IT Personnel through Hybrid Multi-attribute AHP-FLP approach”. International Journal of Soft Computing and Engineering, 2(6): 11-17.
  • Alajbeg, A., Hraste, M., Zdilar, M. (2021). “Pedagogical competencies of coaches”. Proceedings of ICERI Conference, 8th-9th November.
  • Banwell, J., Kerr, G. (2016). “Coaches’ Perspectives on their Roles in Facilitating the Personal Development of Student-Athletes”. Canadian Journal of Higher Education, 46(1), 2016: 1-18.
  • Bassett, M.L., Ramsey, W.P., Chan, C.C.A. (2012). “Improving medical personnel selection and appointment processes”. International Journal of Health Care Quality Assurance, 25(5): 442-452.
  • De Bosscher, V., De Knop, P., Van Bottenburg, M., Shibli, S., Bingham, J. (2010). “Developing a Method for Comparing the Elite Sport Systems and policies of Nations: A Mixed Research Methods Approach”. Journal of Sport management, 24: 567-600.
  • Forrest, D., Sanz, I., Tena, J.D. (2010). “Forecasting national team medal totals at the Summer Olympic Games”. International Journal of Forecasting, 26(3): 576–588.
  • Getz, D. (1997). Event management and event tourism forecasting council. Tourism forecasting council, pp: 115-201
  • Lara-Bercial, S., North, J., Bales, J., Petrovic, L., Calvo, G. (2022). “International Council for Coaching Excellence Position Statement Professionalisation of Sport Coaching as a Global Process of Continuous Improvement”. International Sport Coaching Journal, 9(2): 157-160.
  • Lee, H., Wäsche, H., Jekauc, D. (2018). “Analyzing the Components of Emotional Competence of Football Coaches”: A Qualitative Study from the Coaches’ Perspective. Sports, 6(4), 123.
  • Luiz, J. Fadal, R. (2010). “An economic analysis of sports performance in Africa”. International Journal of Social Evonomics, 38(10): 869-883.
  • Mischenko, N., Kolokoltsev, M., Vrozheikin, A., Romanova, E., Tarasov, A., Aganov, S., Karpova, S. (2021). “Media project to improve digital competencies of sports coaches”. Journal of Physical Education and Sport, 21(6): 3527-3533
  • Mohammadi, M., Azizi, B. (2019). “Determining the effect of educational characteristics of sports coaches in their ability” (A case study of sports coaches in Hamadan province). Revista Humanidades e Inovação, 6(12): 77-88.
  • Myers, N.D., Feltz, D.L., Maier, K.S., Wolfe, E.W., Reckase, M.D. (2013). “Athletes' Evaluations of Their Head Coach's Coaching Competency”. Research Quarterly for Exercise and Sport, 77(1): 111-121.
  • Peng, Y., Ming, L. (2011). “Evaluation Index System on Performance Management of Universities HighLevel Wushu”. Proceedings of the 7th International Conference on Innovation & management, pp: 814-818.
  • Rizvandi, A., Taghipour Gharbi, M., Esmaeili, M.R., Ashraf Ganjoee, F. (2019). “The Evaluation of Performance Indicators of Coaches in Football Development”, Journal Humanities Insights, 3(4): 246-252.
  • Sotiriadou, K., Shilbury, D. (2009). “Australian Elite Athlete Development: An Organizational Perspective”. Sport Management Review, 12(3): 137–148.
  • Trottier, C., Migneron, E., Robitaille, S. (2017). “How coaches learn to teach life skills to adolescent athletes”, 116: 101-118.
  • Zetou, E., Filippou, A., Filippou, F., Vernadakis, N. (2016). “Validity and Reliability of coaching competency in team sports”. Journal of Physical Education and Sport, 16(2): 493-499.