Qualitative Study of Strategies and Consequences for the Development of Iran's Sports Economy

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Student in Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran

2 Associate Professor of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran.

10.22084/smms.2022.23914.2825

Abstract

The purpose of this study was to qualitatively study the strategies and consequences of the development of Iran's sports economy. The method of qualitative research was the data theory of the foundation. The statistical population of the present study is experts (professors, experts and experts in economics and sports management) in the field of sports economics. Purposeful sampling and snowball technique were used. The research tool was interview. Which consisted of 14 people. The validity of the research instrument (interview) was checked and confirmed by the interviewees and then the expert professors, and the inter-subject agreement method was used to measure the reliability, according to which the reliability value was equal to 0.90. Foundation data theory method was used to analyze the data. Based on the findings of semi-structured interviews, the strategies and consequences of the development of Iran's sports economy include the categories: management policies, education and research, culture, economic and socio-political. These 5 items include 10 concepts and 44 open source agents. Based on the findings of this study, it is suggested that for the development of sports economics, the categories extracted from this research be focused and strategic plans be formulated in a codified manner based on the opinions of elites and experts in this field.

Keywords

Main Subjects


  • احسانی، محمد؛ امیری، مجتبی؛ قره‌خانی، حسن (1392). «طراحی و تدوین نظام جامع ورزش حرفه­ای کشور»، مطالعات مدیریت ورزشی، 5(17): 125-136.
  • امینی، مریم؛ اتقیا، ناهید؛ نوروزی سیدحسینی، رسول (1399). «شناسایی مؤلفه­ها و سطوح اقتصاد دانش­بنیان در ورزش»، مطالعات مدیریت ورزشی، 12(60): 41-60.
  • جعفری، سید محمدباقر؛ گل‌محمدی، کریم؛ جاویدی، فاطمه؛ سمیعی، محمد (1398). «اثر بازاریابی رسانه­های اجتماعی بر پاسخ مصرف کننده محصولات ورزشی با میانجی‌گری ارزش ویژه برند»، مدیریت ارتباطات در رسانه­های ورزشی، 7(26): 83-94.
  • جلالی، صادق (1396). تبیین شاخص‌هایاقتصاد مقاومتی در ورزش و تأثیر آن بر توسعه‌ی اقتصاد ورزشی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
  • جلائی، سید عبدالمجید؛ بخشنده، حسین؛ اسماعیلی، محسن؛ رسولی، سیدمهدی (1397). «نقش منابع انسانی در رشد اقتصادی صنعت ورزش ایران»، مطالعات مدیریت ورزشی، 48: 67-88.
  • حیدری، محمد؛ صابری، علی؛ کارگر، غلامعلی (1397). «فراتحلیل مطالعات عوامل و راهکارهای جذب مردم برای توسعه‌ی ورزش همگانی در ایران»، پژوهش در ورزش تربیتی، 14: 111-130.
  • خداداد کاشی، فرهاد؛ کریم‌نیا، الهام (1395). «بررسی تأثیر عامل­های اقتصادی و اجتماعی بر موفقیت ورزشی کشورها در بازی­های المپیک (1996-2012)»، فصلنامه تحقیقات مدلسازی اقتصادی، 25: 44-67.
  • خزایی، علی (1396). شناسایی چالش­های پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در توسعه ورزش با تأکید بر رهنمودهای مقام معظم رهبری، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
  • خسرومنش، رحیم؛ خبیری، محمد؛ خنیفر، حسین؛ علی‌دوست قهفرخی، ابراهیم؛ زارعی متین، حسن (1398). «طراحی مدل مفهومی صنعت ورزش ایران»، مطالعات مدیریت ورزشی، 11(57): 17-38.
  • عبدلی، بهروز (1393). مبانی روانی- اجتماعی تربیت بدنی و ورزش، چاپ پنجم، تهران، انتشارات بامداد کتاب، 1-184.
  • علی­قره، محمد؛ رضایی صوفی، مرتضی؛ زردی، ناصر (1397). «الگوی مشارکت دانشجویان در ورزش­های همگانی برا اساس نظریه رفتار تمرینی به منظور ترویج اخلاق ورزشی»، پژوهش­های اخلاقی، 8(3): 93-110.
  • غلامی، علی‌نقی؛ زارع، علیرضا؛ قلاوند، اکبر؛ شیرالی، رضوان (1396). «بررسی عوامل مؤثر بر شکل­گیری بنگاه­های کوچک و متوسط در صنعت ورزش کشور»، پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی، 22(2): 66-57.
  • کلاشی، مازیار (1393). تحلیل نقش ورزش در رشد و توسعه اقتصاد جمهوری اسلامی ایران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
  • محمدی عسکرآبادی، مسعود (1398). تبیین عوامل مؤثر بر توسعه اقتصاد ورزش ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، 83-103.
  • محمدی عسکرآبادی، مسعود؛ عیدی، حسین؛ عباسی، همایون (1399). «تحلیل تماتیک عوامل مؤثر بر توسعه اقتصاد ورزش ایران»، مدیریت و توسعه ورزش، 9(4): 20-35.
  • محمدی، فروغ (1397). طراحی مدل توانمند سازی راهبردی بهبود عملکرد صادراتی با رویکرد کلاس جهانی در توسعه اقتصادی صنعت ورزش ایران، رساله دکتری، دانشگاه مازندران، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
  • محمدی، فروغ؛ کلاته سیفری، معصومه؛ رضوی، سید محمدحسین؛ فارسیجانی، حسن (1398). «طراحی مدل کیفی توسعه اقتصادی صنعت ورزش ایران با رویکرد تولید درکلاس جهانی»، پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی، 8(1): 69-84.
  • نصیرزاده، عبدالمهدی؛ رضایی، شمس‌الدین (1397). «ضرورت تجزیه تحلیل و محیطی (SWOT) واگذاری باشگاه­های فوتبال ایران (مطالعه موردی: باشگاه­های استقلال و پرسپولیس)»، پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی، 7(1): 105-115.
  • هنری، حبیب؛ خزائی، علی (1399). «کاوش موانع اجرایی اقتصاد مقاومتی در توسعه ورزش کشور»، نشریه مدیریت ورزشی، 12(1): 121-138.
  • یوسفی، بهرام؛ حسنی، احمد؛ دل انگیزان، سهراب (1387). مبانی علم اقتصاد و اقتصاد ورزش، چاپ اول، کرمانشاه، انتشارات دانشگاه رازی، 1-308.
  • Guvercin, Ali; MiL, Halil Ibrahim (2016). “The Factors That Affect the Development of Sports Industry as an Economy”. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 4: (SI 2): 515-521.
  • Haan, M., Koning, R. H., & Witteloostuijn, A. V (2018). “Market force in European soccer, Paper Prepared for the Dutch Conference on Market Regulation”. Groningen, Department of Economics, 28, 1-20.
  • Javid, M., Assadi, H., Goodarzi, M., & Mohamadi Torkamani, A (2013). “The Role of the Internet and New Medias in Sport Tourism Marketing”, Applied Research pf Sport Management and Biology, 1(3): 43-49.
  • Kate, R. (2018). "Community-oriented practice: Examining corporate social responsibility and development activities in professional sport”, Sport Management Review, https://doi.org/10.1016/j.smr.2018.05.001
  • Malek-Akhlagh, E., Hosseini, S. S., Seddigh, S., & Ashkani, A (2013). “Sport economy or economic sport”, International Journal of Sport Studies, 3(3): 299-307.
  • Potts, J., Thomas, S. (2018). "Toward a new (evolutionary) economics of sports", Sport, Business and Management: An International Journal, 8(1): 82-96.
  • Sanderson, K., Harris, F., Russel, S. & Chase, S. (2012). The economic benefit of sport: A Review, Business and Economic Research Ltd (BERL), 1-54.
  • Scelles, N, Peng Q., & Valenti M. (2021). “Do the Peculiar Economics of Professional Team Sports Apply to Esports?”, Sequential Snowballing Literature Reviews and Implications. Economies, 9(31): 1-18.
  • Simmons, R. (2021). “Professional Labor Markets in the Journal of Sports Economics”. Journal of Sports Economics, 1: 1-21.
  • Wikner, J., & Backstrand, J. (2018). "Triadic perspective on customization and supplier interaction in customer-driven manufacturing", Production & Manufacturing Research, 6(1): 3-25.
  • Zhang, J. J., Brandon Mastromartino, E. K., Qian, T, Y. Nauright, J. (2018). "The sport industry in growing economies: critical issues and challenges", International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 19 (2): 110-126.